Agö
Medlem
Med svenska kollektivavtal? Nja...Möjligt kanske med ny utländsk, östeuropeisk, aktör på Bromma med bas i baltikum om jag får spekulera.
Med svenska kollektivavtal? Nja...Möjligt kanske med ny utländsk, östeuropeisk, aktör på Bromma med bas i baltikum om jag får spekulera.
Ska de alltså flyga in med fyra-fem flygplan från Baltikum till Bromma (tomma eller med pax?)? TF har t.ex. idag tre avgångar från Bromma till Malmö mellan 07:00 och 08:30 och två avgångar från Bromma till Göteborg mellan 07:00 och 08:30.@Agö Givetvis inte med svenska avtal. Varför skulle de? Fullt möjligt flyga tidigt från baltikum lagom till ny passande affärsreseavgång från Bromma till t ex Malmö/Göteborg. Outsourcade jobb och minskade skatteintäkter till Sverige i vanlig ordning med nuvarande tillstånd.
Utan närmare reflektion så låter det ändå som ett vettigt beslut. Om man nu ändå ska envisas med att ha en flygskatt. Frågan är hur många flygplatser som kommer kunna visa på att ett eventuellt underskott beror på just flygskatten.Publicerad 13 juni 2019
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att bereda, pröva och fatta beslut om utbetalning av stöd till icke statliga flygplatser i Norrland. Stödet betalas ut som en kompensation till flygplatserna om flygskatten inneburit ökade driftsunderskott.
För att vara berättigade till stöd behöver berörda flygplatser kunna visa att flygskatten har inneburit ökade driftsunderskott.
De flygplatser som kan komma ifråga för stödet är Pajala Airport, Lapland Airport (Gällivare), Hemavan Tärnaby Airport, Arvidsjaur flygplats, Lycksele flygplats, South Lapland Airport (Vilhelmina), Härjedalen Sveg Airport, Skellefteå Airport, Örnsköldsviks Airport, Höga Kusten Airport, Sundsvall Timrå Airport.
https://www. regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/trafikverket-far-uppdrag-att-bereda-stod-till-icke-statliga-flygplatser-i-norrland/
Med sådant stöd kan man väl börja flyga från Gunnarn igen.....Utan närmare reflektion så låter det ändå som ett vettigt beslut. Om man nu ändå ska envisas med att ha en flygskatt. Frågan är hur många flygplatser som kommer kunna visa på att ett eventuellt underskott beror på just flygskatten.
Det känns som Västerbottens inland/södra Lappland har tillräckligt många flygplatser. Vet inte om det finns något område i Sverige som har så tätt mellan flygplatserna. Dessutom med den låga befolkningstätheten.Med sådant stöd kan man väl börja flyga från Gunnarn igen.....
För att vara berättigade till stöd behöver berörda flygplatser kunna visa att flygskatten har inneburit ökade driftsunderskott.