Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

M.K

Medlem
@Agö Givetvis inte med svenska avtal. Varför skulle de? Fullt möjligt flyga tidigt från baltikum lagom till ny passande affärsreseavgång från Bromma till t ex Malmö/Göteborg. Outsourcade jobb och minskade skatteintäkter till Sverige i vanlig ordning med nuvarande tillstånd.
 

Agö

Medlem
@Agö Givetvis inte med svenska avtal. Varför skulle de? Fullt möjligt flyga tidigt från baltikum lagom till ny passande affärsreseavgång från Bromma till t ex Malmö/Göteborg. Outsourcade jobb och minskade skatteintäkter till Sverige i vanlig ordning med nuvarande tillstånd.
Ska de alltså flyga in med fyra-fem flygplan från Baltikum till Bromma (tomma eller med pax?)? TF har t.ex. idag tre avgångar från Bromma till Malmö mellan 07:00 och 08:30 och två avgångar från Bromma till Göteborg mellan 07:00 och 08:30.

Och ska balterna då skippa att försörja morgonavgångar från Malmö (TF hade t.ex. idag fyra avgångar från Malmö till Bromma innan kl. 08:35) och från Göteborg (TF hade t.ex. idag fem avgångar från Göteborg till Bromma innan kl. 08:35)?

Låter som en komplicerad, ytterst olönsam och stökig affärsmodell.
 
Last edited:

M.K

Medlem
@Agö det är en tanke men om intresse saknas lär vi då helt enkelt få en aktör mindre. Med raset nu pga flygskatt och inhemsk trend måste avgångarna ner. Det säger sig självt och BRA ser ut att tappa denna strid.
 

ekf

Medlem
Nu verkar det vara mer skatter på gång, även om det mest är SVT som räknat och spekulerat lite...

”Flyget måste betala sina miljökostnader precis som lastbilar och bilar, är regeringens linje. SVT har räknat på hur dyra flygskatterna skulle bli om man hade lika mycket skatt på utsläppen som bilar. En flygresa till Thailand skulle bli drygt 8 900 kronor dyrare än i dag”
8 900 kronor i skatt på Thailandsresa | SVT Nyheter

Till och med infrastrukturministern tycker att det är i det kraftigaste slaget..

”Men infrastrukturminister Tomas Eneroth är ändå tveksam.
– Jag tror inte nu det är möjligt, det skulle få för stora effekter. Men vi måste hitta sätt både med beskattning och andra styrmedel förändrar flyget. Och både du och jag måste fundera på hur vi flyger.”
 

Homer

Medlem
Publicerad 13 juni 2019
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att bereda, pröva och fatta beslut om utbetalning av stöd till icke statliga flygplatser i Norrland. Stödet betalas ut som en kompensation till flygplatserna om flygskatten inneburit ökade driftsunderskott.

För att vara berättigade till stöd behöver berörda flygplatser kunna visa att flygskatten har inneburit ökade driftsunderskott.

De flygplatser som kan komma ifråga för stödet är Pajala Airport, Lapland Airport (Gällivare), Hemavan Tärnaby Airport, Arvidsjaur flygplats, Lycksele flygplats, South Lapland Airport (Vilhelmina), Härjedalen Sveg Airport, Skellefteå Airport, Örnsköldsviks Airport, Höga Kusten Airport, Sundsvall Timrå Airport.


https://www. regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/trafikverket-far-uppdrag-att-bereda-stod-till-icke-statliga-flygplatser-i-norrland/
 

Jönsson

Medlem
Publicerad 13 juni 2019
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att bereda, pröva och fatta beslut om utbetalning av stöd till icke statliga flygplatser i Norrland. Stödet betalas ut som en kompensation till flygplatserna om flygskatten inneburit ökade driftsunderskott.

För att vara berättigade till stöd behöver berörda flygplatser kunna visa att flygskatten har inneburit ökade driftsunderskott.

De flygplatser som kan komma ifråga för stödet är Pajala Airport, Lapland Airport (Gällivare), Hemavan Tärnaby Airport, Arvidsjaur flygplats, Lycksele flygplats, South Lapland Airport (Vilhelmina), Härjedalen Sveg Airport, Skellefteå Airport, Örnsköldsviks Airport, Höga Kusten Airport, Sundsvall Timrå Airport.


https://www. regeringen.se/pressmeddelanden/2019/06/trafikverket-far-uppdrag-att-bereda-stod-till-icke-statliga-flygplatser-i-norrland/
Utan närmare reflektion så låter det ändå som ett vettigt beslut. Om man nu ändå ska envisas med att ha en flygskatt. Frågan är hur många flygplatser som kommer kunna visa på att ett eventuellt underskott beror på just flygskatten.
 

ulagun

Medlem
Utan närmare reflektion så låter det ändå som ett vettigt beslut. Om man nu ändå ska envisas med att ha en flygskatt. Frågan är hur många flygplatser som kommer kunna visa på att ett eventuellt underskott beror på just flygskatten.
Med sådant stöd kan man väl börja flyga från Gunnarn igen.....:rolleyes:
 

Jönsson

Medlem
Med sådant stöd kan man väl börja flyga från Gunnarn igen.....:rolleyes:
Det känns som Västerbottens inland/södra Lappland har tillräckligt många flygplatser. Vet inte om det finns något område i Sverige som har så tätt mellan flygplatserna. Dessutom med den låga befolkningstätheten.
 

chazzie

Medlem
För att vara berättigade till stöd behöver berörda flygplatser kunna visa att flygskatten har inneburit ökade driftsunderskott.

Våra folkvalda har väl gång på gång sagt att nedgången av inrikesflyg är ett bevis på att flygskatten fungerar så det bör inte vara något större problem att bevisa? :)
 
Toppen