Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Robert flysas

Moderator
Alltså, jag är mycket positiv till ett begränsa flygets miljöpåverkan, exempelvis som Norge gör nu när man siktar mot att 100% av inrikesflyget skall vara eldrivet 2040 och alla initiativ med biobränslen, men det du citerar här är rena stolligheter....

Ja man kan ju undra hur de tror detta (någonsin) skulle röstas igenom:confused:Precis som du skriver borde Sverige göra som Norge, kanske ett samarbete för snabbare lösning av eldrivet inrikesflyg. I väntan på det, mer biobränsle:cool:
 

chazzie

Medlem
Gammalt förslag som tydligen inte gick igenom

Det där är mitt favoritförslag från MP, mest för att det är så bisarrt och låter som något aprilskämt. Tyvärr visar det även hur extrema folk kan vara i sina åsikter, vilket gör det lite läskigt. Jag är av uppfattningen att man måste få folk att förstå varför X är bra eller dåligt, eller varför man inte gör en viss sak, när det endast handlar om skrämselpropaganda samt önskan att kontrollera folk så har man intet vunnit, däremot banat väg för sina motståndare att göra samma sak med sina, förmodligen polvända, åsikter ifall de kommer till makten.

Nu ska vi väl hålla oss från politik här, så jag lämnar med frågan; är flygskatten "aktiv" nu eller är det först efter årsskiftet? Jag har för mig om att M/KD-budgeten är den som "gäller" nu, men jag kan ha fel där.
 

apknug

Medlem

obs

Medlem
Nu ska vi väl hålla oss från politik här, så jag lämnar med frågan; är flygskatten "aktiv" nu eller är det först efter årsskiftet? Jag har för mig om att M/KD-budgeten är den som "gäller" nu, men jag kan ha fel där.
Om jag har förstått det rätt så skulle den avskaffas 1 juli iom M/KD budgetten. Men sen också att den "återinförs" den 1 juli iom vårändringsbudgetten om jag har uppfattat det rätt.
 

Agö

Medlem
Swedavias siffror för april 2019 är nu publicerade. Den är ju svår att jämföra med tidigare år givet i synnerhet strejken på SAS men det är likväl inte någon särskilt angenäm läsning, i synnerhet inte för inrikesflyget. Göteborg backar osannolika 22 % inrikes. Men även Bromma - som ju om något borde ha gynnats av strejken - fortsätter minska inrikes.

upload_2019-5-9_9-28-21.png


Statistik | Om Swedavia
 

Routemaster

Medlem
Tänk på att april innehåller fem dygn med pilotstrejk.

Men kanske ser vi också en trendförändring där flyget har passerat zenit och resenärerna gärna väljer andra transportmedel. T ex för Stockholm - Göteborg, där det finns flera bra tågalternativ.
 

M.K

Medlem
Jag tror knappast alla aktörer överlever årets särsvenska trend. Gissningsvis ser vi en nedläggning av hela BRA och neddragning av vissa NAS linjer. Jag tror inte på BRAs möjligheter framöver med sämre produkt utan JET och rasande pax underlag. Möjligt kanske med ny utländsk, östeuropeisk, aktör på Bromma med bas i baltikum om jag får spekulera.

Hoppas regimen är nöjd.
 
Toppen