Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

SK

Medlem
Det verkar dock som att tåget tar marknadsandelar från Umeå att döma av SJs siffror och de vikande inrikessiffrorna för flyget i Umeå så det är nog dags att titta längre norrut än Sundsvall.

Jag tror även de vikande siffrorna för Umeå beror på att SAS börjat köra från Örnsköldsvik igen. Var många som hoppade över Nextjet och åkte från Umeå förut.
 

Jönsson

Medlem
Jag tror även de vikande siffrorna för Umeå beror på att SAS börjat köra från Örnsköldsvik igen. Var många som hoppade över Nextjet och åkte från Umeå förut.
Snabbtåget passerar även Örnsköldsvik. Tågen mellan Umeå-Stockholm är också alltid fullsatta numera. Trots utökade avgångar.
 

SK

Medlem
Snabbtåget passerar även Örnsköldsvik. Tågen mellan Umeå-Stockholm är också alltid fullsatta numera. Trots utökade avgångar.

Jag är mycket väl medveten om det och säger inte att flyget från Övik står för hela skillnaden. Dock stämmer det inte att tåget står för hela tappet för Umeå som försökt påvisas (åter igen av dig?). Örnsköldsviks flygplats är betydligt mindre än Umeå men ökningen Feb/Feb var nästan 70% så jag tror mer på att det är en kombination och inte en enskild faktor. Den ökningen torde utgöra åtminstone några procent av tappet i Umeå.
 

Jönsson

Medlem
Jag är mycket väl medveten om det och säger inte att flyget från Övik står för hela skillnaden. Dock stämmer det inte att tåget står för hela tappet för Umeå som försökt påvisas (åter igen av dig?). Örnsköldsviks flygplats är betydligt mindre än Umeå men ökningen Feb/Feb var nästan 70% så jag tror mer på att det är en kombination och inte en enskild faktor. Den ökningen torde utgöra åtminstone några procent av tappet i Umeå.
Absolut. Jag är medveten om det. Ville bara förtydliga att det beror inte bara på att sas har börjat flyga från ö-vik.
 

Peter G

Medlem
Umeå har tappat i 3 riktningar:
- Öviksborna flyger nu från Övik primärt
- Skellefteåborna flyger från Skellefteå primärt
- Tåget
 

chazzie

Medlem
Jag tror även de vikande siffrorna för Umeå beror på att SAS börjat köra från Örnsköldsvik igen. Var många som hoppade över Nextjet och åkte från Umeå förut.

Snabbtåget passerar även Örnsköldsvik. Tågen mellan Umeå-Stockholm är också alltid fullsatta numera. Trots utökade avgångar.

Den förflyttningen är så klart en större spelare i dramat, men att det var så pass hög beläggning på tågen visste jag inte. För en privat resa ser jag inga större problem att åka tåg, men ska jag resa i tjänsten så vill jag minimera restiden och åker hellre med 06:15-flyget än kvällen innan med tåg, jag värderar den kvällen hemma mer än att "tvingas" kliva upp tidigt för att hinna med första flyget.

Däremot kan tåget ofta om man bokar i rätt tid erbjuda en väldigt prisvärd biljett, vilket jag förmodar också bidrar till framförallt studenters val av transportmedel.

Flyg kommer dock inte kunna ersättas på längre distans, till detta räknar jag även mellan- och sydeuropa, för de som reser i tjänsten. Vid en privat ölresa till Berlin går det nog att ta tåget, men för en säljare eller servicetekniker som ska till Zürich är det svårt att motivera 24-36h på ett tåg enkel. Vill vi vara duktiga i Sverige så lös problematiken med byte tåg-flyg och gör det attraktivt att ta tåget till Arlanda för vidare transport ut i världen, risken att bli försenad och inte få någon ersättning/ombokning nu avskräcker.
 

maswan

Medlem
Personlig gissning, eftersom vi inte ser någon större överflyttningseffekt Malmö->Köpenhamn så är det nog inte så mycket direkt ekonomisk effekt av skatten på inrikesflyget, men kanske desto större symboleffekt av att identifiera flyget som klimatbov. Undra om inte det hade varit ett bättre utfall för svensk flygindustri om den politiska oppositionen hade låtit bli att bli så upprörd utan bara tyst släppt det och gått vidare, oavsett att man tyckte att det var en defekt skatt?

Även jag som Umebo hör betydligt mer lokalt snack om välja tåget (eller inte resa!) som metod för att känna att man bidrar med något på riktigt.

Och slutligen, för mina resor så är tåget nästan aldrig ett alternativ, så jag hoppas att effekten blir rimligt begränsad till att kanske driva bort BRA eller så. Det skulle ju gå åt en dryg vecka istället för 2 dagar för ett 1-dagsmöte i Geneve om det var tåg som gällde.
 

Agö

Medlem
Undra om inte det hade varit ett bättre utfall för svensk flygindustri om den politiska oppositionen hade låtit bli att bli så upprörd utan bara tyst släppt det och gått vidare, oavsett att man tyckte att det var en defekt skatt?
Precis så ja. Der är ju tydligt åt vilket håll vinden blåser. Kontraproduktivt. Nu ser vi ju istället "paniken" hos flygbolag som BRA och SAS som ska klimatkompensera resor hej vilt och försöker vända diskussionen till framtidens flygande.
 

gdaily

Medlem
Funderade på en sak: I stället för den här flygskatten, vad sägs om att förbjuda de kommuner som "sponsrar" den lokala flygplatsen, och se till att de slutar subventionera flyget den vägen? Flyget får då dra sina egna kostnader, vilket faktiskt känns helt rimligt. Priset på biljetterna kommer då gå upp, folk kommer flyga mindre, och de linjer som inte bär dig kommer läggas ner. Precis det man vill alltså.

Att som nu dels ge bidrag med ena handen och dels skatta extra mycket med andra handen känns helt enkelt kontraproduktivt.
 
Toppen