Fantastiskt. Alla miljöproblem lösta!Hittar inte tråden nu men tidigare har jag spekulerat i vilka linjer som försvinner med svenska regimens nyaste tillväxthämnande skatt.
Vi ser nu hur både Norge och Danmark positionerar sig för att ta över passagerna.
Sänkta avgifter på upp till 35% i Danmark:
KÖPENHAMNS FLYGPLATS SÄNKER AVGIFTER FÖR FLYGBOLAGEN | Placera
Nytt samarbete i Norge med incitament. Verkar som att SAS flyttar det mesta av USA-trafiken dit efterhand:
SAS inn i storsatsing på det norske markedet - Aftenposten
Frågan är också vad som händer med IC-linjerna när ägarstrukturen förändras nästa år?Stämmer, men den norska skatten är fritt ur minnet 80kr oavsett distans, jämfört med 400kr för svenskbaserad IC framöver. Kombinerat med distansfördelen till nordamerika blir det en klar konkurrensfördel, speciellt på billigare biljetter.
Det känns lite trist när äntligen Arlanda fått positiva saker som vissa politiker gör allt för att bromsa utvecklingen.Om vi ska tänka positivt blir det mer poäng då Arlanda förvandlas till en ren matarflygplats till andra hubbar. Trängseln till/från/på flygplatsen lär ju också gå ner i takt med att både turister och affärsresenärer minskar i antal. Förutsatt då att ditt eget jobb inte ryker pga socialistisk politik