Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

M.K

Medlem
Vilken cirkus! Riktigt surt om det blir en realitet men knappast största utmaningen för Sverige med en sådan regering? Blir inte långvarig heller med partierna längst till både vänster och höger i underlaget. :confused:
 
Efter att ha lyssnat på Annie Lööf alldeles nyss så får jag känslan av att flygskatten kommer höjas, direkt eller indirekt.

Edit: Här är utdrag ur utkastet till överenskommelse.

32. Minska flygets klimatpåverkan. Genomför en obligatorisk klimatdeklaration vid köp av flygresor (Uppdrag till Luftfartsverket våren 2019. Börjar gälla från 1 januari 2021). Sverige ska ta ledartröjan för att omförhandla de internationella avtal och konventioner som sätter stopp för en beskattning av fossilt flygbränsle. Krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle ska införas (Utredning tillsatt Dir. 2018:10 Utredning om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget.). Ett förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter ska tas fram (Tas i samma uppdrag till Luftfartsverket). En hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ska ges ekonomiska incitament. När ett system för flygbränsleskatt finns på plats bör det ersätta dagens biljettskatt på flyget.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Efter att ha lyssnat på Annie Lööf alldeles nyss så får jag känslan av att flygskatten kommer höjas, direkt eller indirekt.

Edit: Här är utdrag ur utkastet till överenskommelse.

32. Minska flygets klimatpåverkan. Genomför en obligatorisk klimatdeklaration vid köp av flygresor (Uppdrag till Luftfartsverket våren 2019. Börjar gälla från 1 januari 2021). Sverige ska ta ledartröjan för att omförhandla de internationella avtal och konventioner som sätter stopp för en beskattning av fossilt flygbränsle. Krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle ska införas (Utredning tillsatt Dir. 2018:10 Utredning om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget.). Ett förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter ska tas fram (Tas i samma uppdrag till Luftfartsverket). En hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ska ges ekonomiska incitament. När ett system för flygbränsleskatt finns på plats bör det ersätta dagens biljettskatt på flyget.
Vad är biljettskatt på flyget?
 

mjulven

Medlem
Intressant ändå att man i samma mening säger att man vill gå över till att beskatta bränslet på sikt istället för flygbiljetten. Det skulle rimligtvis medföra högre bränsletillägg för flyg från Sverige.
 
Det är väl den flygskatt vi har nu. Den som baserar sig på fast pris på biljetten och saknar miljöstyrande effekter.

Precis, idag så beskattas själva flygandet, dvs. det faktum att jag köper en flygbiljett beskattas.


Efter att ha lyssnat på Annie Lööf alldeles nyss så får jag känslan av att flygskatten kommer höjas, direkt eller indirekt.

Edit: Här är utdrag ur utkastet till överenskommelse.

32. Minska flygets klimatpåverkan. Genomför en obligatorisk klimatdeklaration vid köp av flygresor (Uppdrag till Luftfartsverket våren 2019. Börjar gälla från 1 januari 2021). Sverige ska ta ledartröjan för att omförhandla de internationella avtal och konventioner som sätter stopp för en beskattning av fossilt flygbränsle. Krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle ska införas (Utredning tillsatt Dir. 2018:10 Utredning om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget.). Ett förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter ska tas fram (Tas i samma uppdrag till Luftfartsverket). En hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ska ges ekonomiska incitament. När ett system för flygbränsleskatt finns på plats bör det ersätta dagens biljettskatt på flyget.

Jag vet inte varför du tror att det blir en höjd flygskatt? Det jag har hört är att den ska tillbaka till samma nivå som den var.

När skatten så småning om kan kopplas till bränsletyp så kanske det blir dyrare, men då kommer den i gengäld att faktiskt vara en miljöskatt som syftar till att minska miljöpåverkan.

Nu blev det dessutom tydligt för mig varför man inte gjort rätt från början. Man får helt enkelt inte beskatta flygbränslet enligt internationell lagstiftning. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Då kan jag förstå att man valde biljettskatt istället, men det hindrar ju ändå inte att de pengarna hade kunnat gå in i miljöförbättrande åtgärder.

Vad jag förstod efter att ha lyssnat på Annie Lööf så vill man även satsa pengar på utveckling av bättre bränslen så då får man kanske trots allt se det som form av "återbetalning" till miljön, även om det inte är öronmärkta pengar på det sättet.
 
Intressant ändå att man i samma mening säger att man vill gå över till att beskatta bränslet på sikt istället för flygbiljetten. Det skulle rimligtvis medföra högre bränsletillägg för flyg från Sverige.

Jo, men om man får till stånd en ändring i internationell lagstiftning så innebär ju det att man lyckats övertyga andra länder om att det är en bra idé och då kan man nog förvänta sig skatter även i andra länder.
 

mjulven

Medlem
Jo, men om man får till stånd en ändring i internationell lagstiftning så innebär ju det att man lyckats övertyga andra länder om att det är en bra idé och då kan man nog förvänta sig skatter även i andra länder.

Absolut, att ändra någon form av globala avtal gör sig inte i en handvändning.

Swedavia har ju trots allt som mål att allt flygbränsle som tankas i Sverige ska vara fossilfritt 2025, dom lär behöva hjälp med det och det kan subventioneras av staten antar jag så att bränslepriserna hålls på en jämn nivå. Lyckas dom med det vore det en stor fjäder i hatten. Swedavia tankar biobränsle på fem flygplatser | Om Swedavia
 
Toppen