Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Agö

Medlem
Kan nogen svare på hvordan flygskatten vil påvirke rejsende som laver transfer på ARN? Hvis jeg f.eks. flyver CPH-ARN-HKG med en gennemgående billet hos SAS vil der så blive tillagt en skat på 400 SEK for strækningen ARN-HKG?
Det är undantaget från skatteplikt.

5. passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och där ifrån fortsätter med ett annat flygplan (transferpassagerare) om den efterföljande flygningen påbörjas inom 24 timmar.
 
Alliansen har utfäst misstroendeförklaring om flygskatten införs tillsammans med ökade skatter för småföretagare och ökade skatter för medelinkomsttagare. Jag vet inte om det är bekräftat, men de naiva verkar ha dragit tillbaka förslagen om höjd skatt för småföretagare samt höjd skatt för medelinkomsttagare. Återstår att se om alliansen blir vid sitt ord om misstroendeförklaring, eller om all form av opposition saknas.
 

Canadien

Medlem
Har stått i tidningarna att oppositionen är nöjd och kommer ej misstroendevotera, däremot avskaffa skatten 2019 om möjligt.
 

Agö

Medlem
Alliansen har utfäst misstroendeförklaring om flygskatten införs tillsammans med ökade skatter för småföretagare och ökade skatter för medelinkomsttagare. Jag vet inte om det är bekräftat, men de naiva verkar ha dragit tillbaka förslagen om höjd skatt för småföretagare samt höjd skatt för medelinkomsttagare. Återstår att se om alliansen blir vid sitt ord om misstroendeförklaring, eller om all form av opposition saknas.
100 % säkert att det viktiga var att stoppa 3:12 och uppräkning av nedre skiktgränsen. Flygskatten är givetvis helt sekundär för den s.k. oppositionen. Inte värt att strida om.
 

Fredrik

Medlem
Jag räknar kallt med att skatten blir införd. I det stora hela är den såklart en petitess men införandet visar på alla möjliga brister i det politiska systemet. Tror det är bäst att avstå från vidare kommentarer.
 

fcx

Medlem
Det är undantaget från skatteplikt.

5. passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och där ifrån fortsätter med ett annat flygplan (transferpassagerare) om den efterföljande flygningen påbörjas inom 24 timmar.

Om det verkligen kommer att stå exakt så i den färdiga lagen (fortsätter med ett annat flygplan) så anar jag en oanad potential för nitiska myndighetsanställda att försöka plocka skatt från transferpax om samma maskin kör bägge sträckorna.

Ska man skratta eller gråta? Jag brukar generellt välja att skratta, livet är tillräckligt jobbigt ändå.
 

Agö

Medlem
Om det verkligen kommer att stå exakt så i den färdiga lagen (fortsätter med ett annat flygplan) så anar jag en oanad potential för nitiska myndighetsanställda att försöka plocka skatt från transferpax om samma maskin kör bägge sträckorna.
Ja, rätt underhållande att läsa remissvaren.
 
Toppen