Flygskatten nu bestämd

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av megaman, 26 Augusti 2017.

  1. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag känner att vi bara upprepar våra argument hela tiden. "Golfkillen" vägrar på riktigt se speciellt Köpenhamns överlägsna upptagningsområde med bl a Hamburg där CPH känns och är attraktivt nära dem. Ett upptagningsområde som dessutom lätt kan utökas till 4,5 miljoner svenskar som bor närmare DK än ARN. Underskatta inte heller känslan att åka söderut direkt än åt fel håll vilket så klart inte alltid är korrekt men ändå fördel CPH.

    De passar dessutom på att gå direkt på strupen till ARN genom att sänka feedertrafikens avgifter med 35%. Ett smart drag nu! Jag kommer återkomma i tråden då konkreta händelser inträffar framöver som visar att jag har rätt denna gång.
     
    Fritidsforskare gillar detta.
  2. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Men om vi tänker oss HKG linjen så blir det ju ingen kostnadsökning för de passagerare som startar utanför Sverige om jag förstått det rätt och om linjen flyttas till Kastrup så finns ju kostnadsökningen kvar för alla som startar i Sverige. Så den stora skillnaden skulle väl då bli om Svenskar slutar att resa och Danskar helt plötsligt börjar resa mer?
     
  3. mha321

    mha321 Medlem

    I praktiken är det ju det som det handlar om - hur mycket minskar flygtrafiken totalt sätt, är det tillräckligt för att linjen inte ska bära sig eller för att den ska bära sig bättre någon annanstans.

    Det är nog få som ändrar avreseort på grund av den. Men det kan vara de som skippar hela resan (vilket väl är poängen med skatten).

    Samtidigt så satsar man ju hårt på att dra till sig transit trafik. Men det är ju klassiskt politiskt - raka motsatsen från två olika departement. Men det betyder ju också att med rätt spelade kort så behöver longhaul inte förlora så mycket från arn, de får vara en högre andel transit.

    Värre är det nog med en del trafik mot tex Sydeuropa. För ingen lär vilka flyga tex Tyskland-Spanien via Arlanda.

    Men i slutändan är det ju i första hand en straffskatt mot svenskar som flyger, inte mot svenska flyg.
     
  4. Crater

    Crater Medlem

    Jag vill bara inflika att SAS ägs till stor del av staten.
     
  5. flygfanten

    flygfanten Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
  6. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet är att pengar tagna av staten alltid alltid alltid hanteras sämre, vårdslösare och fel jämfört med om de varit kvar i den bestulnes hand.
     
    Travler, flygfanten, ZZZebra och 2 andra gillar detta.
  7. EKCH

    EKCH Medlem

    Land:
    Danmark Danmark
    Sådan kan man ikke regne - omkostningen er 250 kr. uanset hvor mange besparinger som SAS gennemfører.

    HKG nedlægges sammen med LAX som tilsammen deler to maskiner - kapaciteten flyttes til ruter fra CPH og OSL. Er der bare noget jeg gætter, eller...
     
    M.K gillar detta.
  8. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, HKG slingas inte med LAX, det är för långt. LAX går med EWR och HKG med ORD.
     
    palmen gillar detta.
  9. Crater

    Crater Medlem

    flygfanten gillar detta.
  10. EKCH

    EKCH Medlem

    Land:
    Danmark Danmark
    Lige meget - HKG og LAX nedlægges. Frigiver to maskiner og to tilbage på ARN til at flyve EWR og ORD dagligt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×