Flygskatten nu bestämd

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av megaman, 26 Augusti 2017.

1. mha321

mha321 Medlem

Eftersom flygskatten även straffar oss om vi flyger med anslutning i Oslo eller Köpenhamn, så påverkar den ju inte direkt oss som startar i Stockholm (förutom att det blir dyrare -- men det finns inget rimligt billigare alternativ).

Däremot kan ju de som bor i Skåne t.ex. tjäna på att utgå från Köpenhamn istället för Malmö osv. "Räckvidden" in i Sverige för både CPH och OSL ökar rimligen, men inte ända bort till oss på ostkusten.

Eller så blir det ett uppsving av fler som bokar på separata biljetter och blir sittande på Gardemoen när de missar anslutningen...

2. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trafiken växer överallt i takt med globaliseringen, men ett antal IC-linjer har ARN och OSL fått de sista åren. Vissa som t ex SAS alltid av tradition tidigare hade lagt i CPH.

3. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skärmavbild 2018-01-05 kl. 23.19.29.png

Synd.

jerixon gillar detta.
  4. EKCH

EKCH Medlem

Land:
    Danmark Danmark
  5. Pho

Pho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog möjligt att upptagningsområdet ökar något, men jag tror trots allt att de allra flesta resenärer faktiskt prioriterar enkelheten i sitt resande.
    Jag kommer fortsätta resa ifrån Landvetter som ligger 20 minuter bort med bil och inte Gardemoen eller Kastrup som kräver först en resa till Göteborg, sedan tåg i några timmar....
    På samma sätt kommer antagligen de jag känner som bor i Halmstad att fortsätta och resa ifrån Kastrup eftersom det är enkelt att ta tåget dit jämfört med att ta sig till Landvetter.

guran gillar detta.
  6. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enda skillnaden för Dig som har Landvetter som bas är att du får byta på andra flygplatser än Arlanda i framtiden då linjerna flyttas. Givetvis tillkommer 400:- i skatt också!

Last edited: 6 Januari 2018
  7. Homer

Homer Medlem

Bonusbiljetter borde väl också blivit dyrare? här ARN-ORD

ORD.jpg

8. BAS

BAS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som vet exakt hur skatten har utformats? När jag tittar på SAS så verkar som att flyg till USA har flygskatt 250 kr, medan alla destinationer i Asien har 400 kr.

6000 km från Arlanda verkar ju inte gälla nu.

9. Har du valt en avgång efter 2018-MAR-31?

När jag väljer Stockholm-Hong Kong T/R i maj 2018 som bonusresa med SAS EuroBonus poäng, tillkommer 400 kronors flygskatt.

Screenshot20180106 01 SK.jpg

Till USA och Kanada är 250 kr.

Flygskatt utan brytpunkt Skriftlig fråga 2017/18:349 Edward Riedl (M) - Riksdagen

Jakob Österberg, BAS och M.K gillar detta.
  10. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta var nytt Dr Miles. Tack för infon gällande USA! Kanske kan rädda några linjer :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!