Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

M.K

Medlem
Kan du kolla upp motsvarande avgifter från Oslo? De har ju även sänkt sina andra avgifter. Snittskillnaden verkar vara mycket högre efter mars.

Sverige kommer förlora stora summor pga företagsfientliga politiska beslut som detta. Helt övertygad om det tyvärr med dessa stora skillnader :-(
 
Kan du kolla upp motsvarande avgifter från Oslo? De har ju även sänkt sina andra avgifter. Snittskillnaden verkar vara mycket högre efter mars.

Sverige kommer förlora stora summor pga företagsfientliga politiska beslut som detta. Helt övertygad om det tyvärr med dessa stora skillnader :-(
Om Sverige kommer förlora så mycket då priset höjs med runt 400:- så måste det ju betyda att väldigt få vill åka från Kastrup, eftersom priset från Kastrup oftast är över 1000 kronor dyrare. Mig veterligen så har Kastrup fortfarande en del passagerare...
 

Dr. Miles

Expert
Enligt ITA Matrix, Stockholm-Tokyo T/R med SAS med avgång i april 2018 får man betala 400 SEK för Sweden Aviation Tax (LJ).

Visa bifogad bild 70879

Från Köpenhamn: (samma flighter på Köpenhamn-Tokyo v.v.)

Screenshot20180102 02 SK.png


4.793 DKK = ca 6.350 SEK

Om Sverige kommer förlora så mycket då priset höjs med runt 400:- så måste det ju betyda att väldigt få vill åka från Kastrup, eftersom priset från Kastrup oftast är över 1000 kronor dyrare. Mig veterligen så har Kastrup fortfarande en del passagerare...
Precis.
Det är inte flygskatten som gör att det blir dyrare, utan baspriset är dyrare från Köpenhamn än från Stockholm.

Bränsletillägget är också dyrare (1.520 DKK = ca 2.020 SEK) från Köpenhamn än från Stockholm (1.804 SEK) trots att det är endast 2 flighter från Köpenhamn.
 

M.K

Medlem
Ja men nu sänker snart CPH avgifterna med upp till 35% just pga förlorade linjer. En ren prisjämförelse med en direktelinje är också ganska ointressant då de typ alltid prissätts högre!

Oslo passar bättre som jämförelse och de verkar dessutom redan sänkt avgifterna.

400:- kan låta lite, men 12-15% prispåslag, ibland ännu mer, som ni ser i kampanjen är väldigt mycket i mina ögon i denna bransch!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Ja men nu sänker snart CPH avgifterna med upp till 35% just pga förlorade linjer. En ren prisjämförelse med en direktelinje är också ganska ointressant.

Oslo passar bättre som jämförelse då de redan verkar ha sänkt avgifterna.

400:- kan låta lite, men 12-15% prispåslag, ibland ännu mer, som ni ser i kampanjen är väldigt mycket i mina ögon i denna bransch!
När UK APD (Storbritanniens flygskatt) infördes så flygbolagen sänkte baspriset med motsvarande summa (i alla fall i början).

Jag tror inte att det skulle finnas så många människor som köper en T/R till Los Angeles för ca 3.000 SEK men inte när det kostar 3.400 SEK.
Jag säger inte att det är noll, men det påverkar ytterst lite.
Det är snarare baspriset enligt platstillgänglighet som avgör.

En resa till Los Angeles på samma flighter kan kosta 3.000 SEK för en person men det kan kosta 7.000 SEK för andra beroende på när man har köpt biljetten.
 
Ja men nu sänker snart CPH avgifterna med upp till 35% just pga förlorade linjer. En ren prisjämförelse med en direktelinje är också ganska ointressant då de typ alltid prissätts högre!

Oslo passar bättre som jämförelse och de verkar dessutom redan sänkt avgifterna.

400:- kan låta lite, men 12-15% prispåslag, ibland ännu mer, som ni ser i kampanjen är väldigt mycket i mina ögon i denna bransch!
Ändå har Kastrup passagerare, trots att det är dyrare än Arlanda. Eller du menar att direktlinjerna från Arlanda kommer vara opåverkade?
 

M.K

Medlem
Ett par Qc35 för 2995:- säljer garanterat mycket bättre än hos konkurrenten som tar 3400:- ;)

Varför ska bolagen sänka baspriset på lång sikt då vilkoren är så mycket bättre 50-60 minuter bort?

Köpenhamn har ett stort upptagningsområde och är av tradition SAS huvudhub för IC-trafik. De har dock tappat mycket de senaste åren pga sina avgifter. Nu sänks dessa samtidigt som Sverige inför skatt.

För mig som ekonom är detta case och utvecklingen framöver glasklar!
 

Dr. Miles

Expert
Ett par Qc35 för 2995:- säljer garanterat mycket bättre än hos konkurrenten som tar 3400:- ;)
Den jämförelsen haltar ju. I detta fall får konkurrenten också får betala 400 SEK skatt.
Det viktiga är slutpriset, inte skatten i sig.

Vissa som bor i London åker till Paris eller Bryssel och börjar resan därifrån då det blir billigare (speciellt när det gäller bonusresor), men de är inte majoritet.
 
Köpenhamn har ett stort upptagningsområde och är av tradition SAS huvudhub för IC-trafik. De har dock tappat mycket de senaste åren pga sina avgifter. Nu sänks dessa samtidigt som Sverige inför skatt.
Har Kastrup tappat mycket de senaste åren? Jag vet att ökningen 2017 inte var lika hög som för Arlanda och Oslo, men den förklaringen jag läste var att Kastrup påverkades ogynnsamt av Air Berlins konkurs, utbyggnadsstrul och fortsatt gränstjafs. Ser man bara ett år tillbaka, dvs ökningen 2016, så såg det ut såhär:

1. Kastrup 29,1 +9,3%
2. Gardermoen 25,7 +4,1%
3. Arlanda 24,6 +6,0%

källa: Kastrup växer så in i Norden | 8till5
 
Toppen