Senaste nytt

Flygplatserna i Paris: Charles de Gaulle, Orly, Le Bourget och Beauvais

Meazza

Medlem
Varnade de inte starkt om man bokade en resa med flygplatsbyte? Eller var det separata bokningar?
Det gällde ARN–CDG–NTE i en bokning. Minns inte om de just varnade, men det står ju vilka flygplatser det gäller. I mitt fall var det så att i det tidsintervall jag först sökte bara fick träffar med flygplatsbyte och antog att det var det som gällde. Först vid ett senare tillfälle insåg jag att det gick att flyga även direkt från CDG, så jag bokade en tidigare flight från ARN för att pricka in det.
 

fmansson

Medlem
Landar med SK på CDG imorgon och ska vidare med AF. Hur tar jag mig lättast mellan de berörda terminalerna?
 

Joje_66

Medlem
För att undvika förvirring om någon flyger till Orly så kan jag bidra med lite intryck från vår resa nyligen.
Intrycket totalt är nog "vill de inte ens ha turister i landet?"

Först, nej det går inget pendeltåg RER till flygplatsen. Vill man till RER kan man åka till Antony och byta där. Detta genom att åka en eller två hållplatser, beroende på varifrån på flygplatsen man åker, med ORLYVAL för drygt 100 spänn.

På tillbakavägen hade vi Navigo veckokort och undvek ORLYVAL genom att åka via linje T7 (spårvagn).

Att flygplatsen är ett helvete kan jag hålla med om, CDG undviker vi p.g.a. dess rykte men detta var den sämsta flygplats vi åkt till/från.

Total avsaknad av skyltning till centrum. Ingen personal att fråga, turistinfon stängd.
Vi frågade efter Navigo där de sålde biljetter till ORYVAL, en förvirrad beskrivning som inte gav något, 30 minuter senare frågade vi igen på Welcome Center, helt annan beskrivning men inte heller där fanns någon som sålde Navigo (där fanns ingenting alls faktiskt).
Det fanns en automat för vanliga biljetter men den var så klart ur funktion.

Till slut köpte vi biljetter till ORLYVAL istället och hoppade av vid "Antony" där kunde vi köpa Navigo men smidigt nog kunde man bara köpa veckokort Måndag-Söndag, vi kom en Lördag och fick alltså köpa biljetter till två dagar separat. Upplystes att ORLYVAL inte ingår utan det får vi köpa till separat vid hemresan (ingen info att man kan åka T7 som ingår i kortet).
Inte speciellt turistvänligt är det heller att Navigo-korten kräver foto, vilket så klart inte kan skaffas vid stationen (detta var hotellet mycket tillmötesgående med, kopierade passen och klistrade på fotona åt oss :)

Hemresan var sen, sista flyget för dagen. Åkte tidigt till flygplatsen när benen inte orkade mer köpcentra (Belle Épine är stort och jobbigt om någon vill ha shoppingtips också) och tänkte att vi kan alltid spendera ett par timmar med avkoppling i en Lounge.

Lång näsa! Norwegian meddelade inte vilken Terminal och flygplatsen är inte alls organiserad som Priority Pass tror (två terminaler, Väst och Syd) men till slut konstaterade vi att det inte finns någon Lounge alls i terminal 4 som trots allt är hyfsat stor :( Att de ändrat terminalupplägget och det finns information om båda uppläggen gör det inte lättare att veta vart man ska och hur flygplatsen är (o)organiserad.

En liten Carrefour, en minimal taxfreebutik och någon kiosk är shoppingutbudet i terminalen. Några butiker till skulle finnas men var stängda för ombyggnad.
Lite kul att de verkar ha slopat högtalarsystem helt i gaterna och vrålar ut plus springer runt och efterlyser saknade passagerare....

Flygplatserna är ju något som avskräcker från besök i landet, är det meningen eller är de så usla på organisation. Man bara drömmer tillbaka till förra flygplatsen vi besökte, SIN, kan kontrasterna bli större....
 
Toppen