Senaste nytt

Flygolycka med Pegasus i Istanbul SAW 2020-02-05

Isak21

Medlem
Jag flög med Pegasus ARN-SAW och tillbaka för ett par dagar sedan... jag var väldigt nöjd med hela upplevelsen.
Med det sagt, jättetråkigt att detta händer, jag ser att de nu ökat antal skadade till 120. Håller tummarna att ingen stryker med, och att de lär sig av det inträffade. LCC-operatörer ska förstås inte tumma på säkerhet för att kunna vara lönsamma, så hoppas verkligen inte denna olycka hänger ihop med det.
 

Flying Finn

Medlem
Jag skulle inte oroa mig för att Pegasus är just med LCC-affärsmodellen i trafik. Som vi vet från bl.a. U2, DY och FR, så kan flygsäkerheten vara god, trotts att vinsterna för övrigt maximeras med en ny typ av effektivitet inom branschen. Kan alltid påminna om att inom *A vi har ett bolag som faktiskt har större problem med sin företagskultur och säkerhet än t.ex. THY (alltså TK). Jag talar naturligtvis om MS och hur Egyptair har haft olyckor som inte kan bortförklaras med terror, utan dåliga säkerhetsrutiner o.s.v. Försvarar inte Pegasus, men vill endast plocka fram att mera relevant är vad företagskulturen är - speciellt med tanke på all policy angående säkerhet, oberoende vem äger bolaget eller vilken affärsmodellen är.
 

Alf

Medlem
Från dagens Expressen:

" – Jag höjer ett varningens finger för turkisk flygsäkerhet, säger (flygsäkerhetsexperten) Jan Ohlsson.
Det gäller också Turkish Airlines som är det nationella flygbolaget, uppger han. Statistiken över antalet dödsoffer är visserligen inte så dålig.
– Men man har ett ökande och abnormt antal flygolyckor där flygplanen blir skrot och ofta, onormalt ofta, vid landning över de senaste fem, sex, sju åren, säger Jan Ohlsson.
Det handlar enligt honom en kulturfråga bland piloterna.
– Man har en större tendens än andra flygbolag att få ner flygplanen väldigt hårt, så att man bryter av landningsställ och glider av banor. "

Kan detta stämma? Landar piloter från olika bolag och länder på olika sätt?

Jag ger normalt inte så mycket för Jan Ohlssons uttalande som ”flygsäkerhetsexpert” eftersom han är flygjournalist med ett intresse för flyg. Han har mig veterligen inte jobbat med flygsäkerhet inom någon myndighet eller flygbolag. Men i detta fall håller jag med honom. Statistiken över haverier och incidenter för Turkiska flygbolag sticker ut. Om det är en kulturfråga eller bristande utbildning vill jag låta vara osagt. Men flygsäkerhet är inte den högst prioriterande frågan hos Turkiska flygbolag. Korrumperade länder gör andra prioriteringar.

Det var nog inte en slump att den svenske piloten Thomas Salme flög för ett Turkiskt flygbolag, Corendon Airlines, när han greps i Amsterdam med förfalskat flygcertifikat.
 
Jag ger normalt inte så mycket för Jan Ohlssons uttalande som ”flygsäkerhetsexpert” eftersom han är flygjournalist med ett intresse för flyg. Han har mig veterligen inte jobbat med flygsäkerhet inom någon myndighet eller flygbolag. Men i detta fall håller jag med honom. Statistiken över haverier och incidenter för Turkiska flygbolag sticker ut. Om det är en kulturfråga eller bristande utbildning vill jag låta vara osagt. Men flygsäkerhet är inte den högst prioriterande frågan hos Turkiska flygbolag. Korrumperade länder gör andra prioriteringar.

Det var nog inte en slump att den svenske piloten Thomas Salme flög för ett Turkiskt flygbolag, Corendon Airlines, när han greps i Amsterdam med förfalskat flygcertifikat.
Fast Salme jobbade från 1999-2006 som kapten för Air One, ett Italienskt bolag, och en sväng åt Jet2, ett engelsk bolag, så att bara peka finger åt turkiska bolag är väl lite taskigt ;)
 

Alf

Medlem
Fast Salme jobbade från 1999-2006 som kapten för Air One, ett Italienskt bolag, och en sväng åt Jet2, ett engelsk bolag, så att bara peka finger åt turkiska bolag är väl lite taskigt ;)

Du har helt rätt. Men nu var det turkiska flygbolag tråden handlade om, därav fingerpekningen åt Turkiet.
 
Toppen