Flygolycka med Pegasus i Istanbul SAW 2020-02-05

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av taxvalp, 5 Februari 2020.

  1. Isak21

    Isak21 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag flög med Pegasus ARN-SAW och tillbaka för ett par dagar sedan... jag var väldigt nöjd med hela upplevelsen.
    Med det sagt, jättetråkigt att detta händer, jag ser att de nu ökat antal skadade till 120. Håller tummarna att ingen stryker med, och att de lär sig av det inträffade. LCC-operatörer ska förstås inte tumma på säkerhet för att kunna vara lönsamma, så hoppas verkligen inte denna olycka hänger ihop med det.
     
  2. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Jag skulle inte oroa mig för att Pegasus är just med LCC-affärsmodellen i trafik. Som vi vet från bl.a. U2, DY och FR, så kan flygsäkerheten vara god, trotts att vinsterna för övrigt maximeras med en ny typ av effektivitet inom branschen. Kan alltid påminna om att inom *A vi har ett bolag som faktiskt har större problem med sin företagskultur och säkerhet än t.ex. THY (alltså TK). Jag talar naturligtvis om MS och hur Egyptair har haft olyckor som inte kan bortförklaras med terror, utan dåliga säkerhetsrutiner o.s.v. Försvarar inte Pegasus, men vill endast plocka fram att mera relevant är vad företagskulturen är - speciellt med tanke på all policy angående säkerhet, oberoende vem äger bolaget eller vilken affärsmodellen är.
     
    martin.agren och Isak21 gillar detta.
  3. Isak21

    Isak21 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  4. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ger normalt inte så mycket för Jan Ohlssons uttalande som ”flygsäkerhetsexpert” eftersom han är flygjournalist med ett intresse för flyg. Han har mig veterligen inte jobbat med flygsäkerhet inom någon myndighet eller flygbolag. Men i detta fall håller jag med honom. Statistiken över haverier och incidenter för Turkiska flygbolag sticker ut. Om det är en kulturfråga eller bristande utbildning vill jag låta vara osagt. Men flygsäkerhet är inte den högst prioriterande frågan hos Turkiska flygbolag. Korrumperade länder gör andra prioriteringar.

    Det var nog inte en slump att den svenske piloten Thomas Salme flög för ett Turkiskt flygbolag, Corendon Airlines, när han greps i Amsterdam med förfalskat flygcertifikat.
     
    Patrik, Juancarlos, Abbs och 3 andra gillar detta.
  5. Christiansson

    Christiansson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast Salme jobbade från 1999-2006 som kapten för Air One, ett Italienskt bolag, och en sväng åt Jet2, ett engelsk bolag, så att bara peka finger åt turkiska bolag är väl lite taskigt ;)
     
    palmen och Sir Lemon gillar detta.
  6. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du har helt rätt. Men nu var det turkiska flygbolag tråden handlade om, därav fingerpekningen åt Turkiet.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×