Detta är isåfall snarlikt problemen med AF447 över sydatlanden. Där pajjade också spead indicator, men det var natt och dålig sikt. Piloterna insåg inte vad som hände, och försatte flygplanet i överstegring och höll det kvar där. Dessutom steg de så kraftigt att de nådde gränsen för vad flygplanet klarade, där skiljer det sig ju definitivt från Lion-olyckan.
Just AF447 hade väl stor inkonsekvens mellan primary och secondary IAS så den varnade både för att den flög för fort (overspeed) och för långsamt (stall) samtidigt? Jag såg ett avsnitt av Air Crash Investigation men minns inte på rak arm vad de kom fram till. Att stämma av mot GPS är inte jättelyckat alla gånger eftersom den visar faktiskt fart över marken och inte farten genom luften som är relevant för att hålla sig kvar i luften.
Exempelvis:
Stall speed: 150kts
Vind: 40kts medvind
GPS visar: 160kts
Faktisk hastighet genom luften: 160-40 = 120kts, 30kts under stall speed.
Is och annat som täpper igen pitot-rören är ett allvarligt problem, möjligen kan man begagna GPS om man känner till vindkomponenten och kan räkna där, dock skall det under cruise gå att räkna ut vilket % i gaspådrag med vilken nos-upp-vinkel som motsvarar en bra hastighet utifrån innevarande vikt på planet när bortfall sker, däremot lite knivigare vid start och landning, speciellt när sikten är dålig.