Senaste nytt

Flygolycka i Jakarta, Lion Air JT-610

Abbs

Medlem
Och här verkar det vara befogat att ha kritiserat Lion Air för sitt säkerhetstänk. Har alltid vägrat flyga med bolag med tveksamt säkerhetstänk, sedan finns det de som motsätter sig det för att de flög bekvämt och flygvärdarna gjorde minsann en säkerhetsgenomgång. Det viktigaste säkerhetsmässigt ser man aldrig som passagerare.
 
Samma funktion som din hastighetsmätare i bilen. Skillnaden här är att om du går under en viss hastighet så försvinner vägen under dig..

Ok, så om detta instrument inte fungerar som det ska så riskerar man att flyga för sakta för att kunna hålla sig i luften?
Men om man inte flyger så högt, typ ett par tusen meter upp i luften, och klar sikt, borde man inte ändå kunna ha en känsla för om man håller rätt hastighet eller ej? Kanske omöjligt att svara på.....

Försöker bara förstå om en tillräckligt erfaren och välutbildad pilot kanske ändå hade kunnat klara av att ta sig tillbaka hem utan att detta skulle behöva hända? Eller rakt på sak, skulle en SAS pilot eller Lufthansa pilot klarat detta bättre?
 

Abbs

Medlem
Ok, så om detta instrument inte fungerar som det ska så riskerar man att flyga för sakta för att kunna hålla sig i luften?
Men om man inte flyger så högt, typ ett par tusen meter upp i luften, och klar sikt, borde man inte ändå kunna ha en känsla för om man håller rätt hastighet eller ej? Kanske omöjligt att svara på.....

Försöker bara förstå om en tillräckligt erfaren och välutbildad pilot kanske ändå hade kunnat klara av att ta sig tillbaka hem utan att detta skulle behöva hända? Eller rakt på sak, skulle en SAS pilot eller Lufthansa pilot klarat detta bättre?
Man riskerar stall. Det kan vara så att flyget hållt sig stabilt, men har varit så nära stallhastighet att piloten pitchat upp och därför snabbt initierat stall som lett till total förlust av kontroll. Att se vilken hastighet man flyger är nog relativt svårt då det inte finns någon egentlig referenspunkt. Dock borde moderna system vara redundanta, att pitotrörens mätningar jämförs mot exempelvis GPS. Lion Air har uppenbarligen varit medveten om att något är fel, eller inte ansträngt sig för att upptäcka det (piloterna borde rimligen ha märkt det).
 

mha321

Medlem
Ok, så om detta instrument inte fungerar som det ska så riskerar man att flyga för sakta för att kunna hålla sig i luften?
Men om man inte flyger så högt, typ ett par tusen meter upp i luften, och klar sikt, borde man inte ändå kunna ha en känsla för om man håller rätt hastighet eller ej? Kanske omöjligt att svara på.....

Försöker bara förstå om en tillräckligt erfaren och välutbildad pilot kanske ändå hade kunnat klara av att ta sig tillbaka hem utan att detta skulle behöva hända? Eller rakt på sak, skulle en SAS pilot eller Lufthansa pilot klarat detta bättre?
Det vet man aldrig.

Ja, principiellt kan man absolut flyga utan en sådan. Men det gäller att inse att det är den som är problemet, och att slå av all automatik. En del av beskrivningarna från tidigare flighter låter ju som automatiken var kvar igång och motorerna därför pendlade mellan fullt ös (när den trodde att airspeed var för låg) och tillbaka till idle (när den helt plötsligt visade alldeles för högt).

Detta är isåfall snarlikt problemen med AF447 över sydatlanden. Där pajjade också spead indicator, men det var natt och dålig sikt. Piloterna insåg inte vad som hände, och försatte flygplanet i överstegring och höll det kvar där. Dessutom steg de så kraftigt att de nådde gränsen för vad flygplanet klarade, där skiljer det sig ju definitivt från Lion-olyckan.
 

mischadee

Medlem
Tyvärr verkar det vara ett klart fall av pilot error om nu hastighetsmätarna krånglade. Efter Air France olyckan blev det standard för ALLA piloter att lära sig flyga på så kallad Pitch and Power just om något sådant här skulle hända. Vår kära Mentour Pilot gjorde ett avsnitt just angående detta för några veckor sedan. Här är länken om någon är intresserad
 
Lion Air har uppenbarligen varit medveten om att något är fel, eller inte ansträngt sig för att upptäcka det (piloterna borde rimligen ha märkt det).

Ja, det kan man ju tro. De har även ifrågasatts i Indonesiska medier. Lion Airs representant försäkrade då att man gjort allt man förväntats göra och att de fel man upptäckt på tidigare flighter åtgärdats och att planet var i gott skick och felfritt. Som "bevis" lyfte han fram att mekanikern som ansvarat för reparationen också var med på olycksplanet och det skulle han inte ha varit om han inte var säker på att det var säkert. Konstigt sätt att argumentera på tycker jag. Men ganska typiskt för någon som inte vill ta ansvar.

Läste också att Indonesiska transportministeriet ställt krav på att Lion Airs ledning ska ställas till svars.
 

agehall

Medlem
Det viktigaste säkerhetsmässigt ser man aldrig som passagerare.
Man kan se vissa saker som tyder på hur bolagets attityd generellt sett är till rutiner. Säkerhet i luften handlar mycket om systematiskt arbete och om bolaget har brister i andra enkla rutiner så kan det vara en bra indikator på att det finns stor risk att andra, viktigare rutiner, inte heller fungerar som de borde.

Jag brukar få mycket mothugg när jag rekommenderar folk att inte flyga med afrikanska bolag. Detta baserar sig inte på upplevelsen ombord utan till 90%+ på hur jag sett dem hantera saker och ting på marken. Är man uppmärksam på saker och ting och extrapolerar lite så blir det ganska uppenbart tycker jag.
 
Tyvärr verkar det vara ett klart fall av pilot error om nu hastighetsmätarna krånglade. Efter Air France olyckan blev det standard för ALLA piloter att lära sig flyga på så kallad Pitch and Power just om något sådant här skulle hända. Vår kära Mentour Pilot gjorde ett avsnitt just angående detta för några veckor sedan. Här är länken om någon är intresserad

Och efter att ha sett den här filmen och ytterligare någon så förstår jag att piloterna ska tränas på detta och att det dessutom finns rutiner för hur man ska agera för att kunna landa säkert. Självklart finns det aldrig några garantier men min slutsats är ändå att välutbildade och erfarna piloter hade kunnat fixa detta.

Om 6000 timmar på kaptenen är tillräckligt för att kallas erfaren kan jag inte bedöma, men antalet timmar spelar ju ingen roll om man inte utbildas på rätt saker i t ex simulatormiljö.

Jag skulle inte bli förvånad om man missat detta.

Men vi får väl invänta slutrapporten innan vi vet säkert vad som hänt.
 

TasselT

Medlem
Om nu en tekniker var med på planet så är ju då frågan var han satt i planet ?
Om han satt med cockpit så är ju nästa fråga vad piloterna gör när problemen uppstår ? (Piloterna kan ju iofs också hämta in teknikern i cockpit när problemen uppstår) Konsulterar man teknikern eller försöker man lösa problemen själva ? Och hur reagerar då teknikern som kanske tror sig veta vad felet är men som piloterna inte tillåter göra nått - eller tvärtom piloterna ber teknikern fixa felet men han vågar/vill inte ?

Aja,så snart CVR är uppfiskad och avlyssnad får vi veta.

/ TT
 
Toppen