Senaste nytt

Flyglinjen uppgraderar till större flygplan på Arlanda-Kristianstad

Jacob

Medlem
Den nya flyglinjen Stockholm Arlanda-Kristianstad som bara varit igång i en dryg månad har gått över förväntan, detta uppger Henning Lindberg, marknadschef på Flyglinjen Kristianstad i ett pressmeddelande. Därför uppgraderar man i oktober till ett större flygplan. Idag trafikeras linjen av en Saab 340, från oktober kommer linjen trafikeras av ett flygplan med plats för 50 passagerare, vilket troligtvis innebär en Fokker 50.

Flyglinjen återupptog linjen mellan Stockholm och Kristianstad sedan Skyways gick i konkurs i våras. Under flera månader stod flygplatsen helt utan reguljär trafik och utan intressenter och därför är det förvånande att linjen gått så bra. Flyglinjen jobbar även på att få igång en linjen från Kristianstad till Bromma.
 

deltamartin

Medlem
Hmm, undra vilket flygplan det då ska bli. Skytaxi sköter väl trafiken dit åt flyglinjen just nu? De verkar inte ha någon annan flygplanstyp än S340 i sin flotta så då måste det bli en ny operatör på rutten också.
 

NyfikenGrau

Medlem
Flyglinjen återupptog linjen mellan Stockholm och Kristianstad sedan Skyways gick i konkurs i våras. Under flera månader stod flygplatsen helt utan reguljär trafik och utan intressenter och därför är det förvånande att linjen gått så bra. Flyglinjen jobbar även på att få igång en linjen från Kristianstad till Bromma.

Tvivlar på att Kristianstad-Arlanda gick särskilt dåligt om nu Skyways körde den också - bolaget gick väl snarare omkull för att man gjorde helt galna satsningar och försökte slå sig in på flera linjer som var dödsdömda från början. T.ex. Kristianstad-Berlin som jag vill minnas hann köra i någon vecka innan man fattade att underlag saknades när CPH med 3-4 avgångar per dag till Berlin ligger 1,5 h bort med direkttåg...

Till Stockholm är däremot alternativen till flyg rätt dåliga.
 

Jacob

Medlem
Tvivlar på att Kristianstad-Arlanda gick särskilt dåligt om nu Skyways körde den också - bolaget gick väl snarare omkull för att man gjorde helt galna satsningar och försökte slå sig in på flera linjer som var dödsdömda från början.
Visst är det så. Men de flesta linjer som Skyways trafikerade återupptogs av andra flygbolag inom 1-4 veckor, för Kristianstad tog det nästan ett halvår. Det tycker i alla fall jag är anmärkningsvärt. Flyglinjen mottog dessutom investeringar från det lokala näringslivet innan de kom igång.

Om Kristianstad-linjen var så lönsam tycker jag linjen borde kommit igång betydligt tidigare och under andra omständigheter. Men det är förstås bara kul att det går bra.
 
Hur funkar det, är det utländska piloter men svensk Cabin Crew?

Kallas även Damp Lease(alt Moist Lease). Ett mellanting mellan Dry och Wet lease.

Dry lease är när man hyr ett plan från en annan operatör och sköter försäkringar, underhåll och besättning själv.
Wet lease är när man hyr kapacitet från en operatör och inkluderar besättning och underhåll. Detta brukar vara väldigt dyrt och görs oftast bara korta stunder.
 
Toppen