Flygbolags skyldighet vid ändrad tidtabell - missad anslutning

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Gweilo_2, 21 Juni 2018.

Tags:
  1. Gweilo_2

    Gweilo_2 Medlem

    Vad har flygbolag för skyldighet att fullfölja sitt åtagande ?

    Min dotter bokade, betalade och fick bekräftat, billigast möjliga mellan Göteborg och Nice. Valet blev Eurowings med byte i Dussledorf (EW9221/9420). Nu meddelas att anslutningen har fått nya tider så att den avgår innan Göteborgsflyget landar.

    Vad gäller ?

    Kundservice med Eurowings är icke existerande. Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.

    Vad anser ni ?
     
    Gus gillar detta.
  2. pep

    pep Medlem

    Det samme. Ellers spilder I måske en masse tid på ingenting. Hvis de henvender sig bør man agere hvis re-scedule ikke er tilfredsstillende
     
    Gweilo_2 gillar detta.
  3. seat56f

    seat56f Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur långt är det kvar till avresa?
     
  4. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Har de inte bokat om till något annat?
    Var det mer eller mindre än 14 dagar kvar till avgång när ni fick infon?
     
  5. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    De gånger det hänt mig har jag alltid blivit ombokad. Förvisso har det flera gånger inneburit övernattning vilket är nog illa.
    Annars kan man väl alltid få tillbaka pengarna så man kan lösa det på annat sätt.

    Är det bokat direkt med Eurowings eller via en resebyrå/förmedlare?
     
    Gweilo_2 gillar detta.
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    EU261/2004 gäller - du har rätt till ombokning (alt ombokning). Om du har rätt till någon ersättning utöver detta beror på hur långt det är kvar till avresa.
     
    Gweilo_2 gillar detta.
  7. marbe166

    marbe166 Medlem

    Ort:
    CGN
    Ombokning alt. avbokning menade du, bara för att förtydliga.
     
    Gweilo_2 och agehall gillar detta.
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Exakt så ja.
     
    Gweilo_2 gillar detta.
  9. Gweilo_2

    Gweilo_2 Medlem

    Tack svar ! Det kommer att hjälpa.
     
  10. Thornado

    Thornado Medlem

    Gör man på detta sätt så kommer det antagligen att lösa sig, ja. Frågan är dock när man kommer att komma fram och hur mycket besvär det blir på vägen. Alltså skulle jag rekommendera att åtminstone ha kollat upp vilka alternativ som finns och om det verkar som att det kan bli långa väntetider eller problem att komma fram (i tid till det som ska göras i Nice) så är det nog bäst att försöka få det ombokat proaktivt, även om det också kan vara krångligt och tidsödande, men det kan iaf göras från den egna soffan istället för på en bänk på flygplatsen.
     
    Mr Basic gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×