Senaste nytt

Flygande ministrar

NotRyan

Medlem
Artikeln om Monas resande är från 2006... Då fanns ju den gamla SAS-necessären i Business och planen var fräschare så lite mer lyx än i dag var det åtminstone!

Lyx har det aldrig varit, mer lyx än idag? Njae om man inte räknar fungerande stolar/IFE som lyx dårå..., dock en habil affärsklass :)

Vilket jag anser att det är än idag, dock med stort behov av kommande retro-fit :)

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

erhel

Medlem
Suck, vinklingen som Expressen *BORDE* ha haft är ju "Varför valde du inte en bättre produkt?" snarare än att försöka få SAS Business till någon slags lyxklass.

I övrigt håller jag med föregående talare, Mona har helt rätt i sin argumentation. Dock tycker jag man kan ifråga sätta vad folket som åkte Economy skulle med för. De lär ju vara helt väck när de kommer fram och inte göra så mycket nytta. Hellre skicka rätt folk i "lyxklass" så att de kan jobba och vara alerta när de kommer fram än att skicka en överdådig deligation billigt som sedan inte lyckas uträtta något.

Tyvärr kan RK:s resepolicy för tjänstemän skyllas för deras resa i economy. "billigast" möjliga ska bokas, utan några egentliga undantag.
 

Alf

Medlem
Tyvärr kan RK:s resepolicy för tjänstemän skyllas för deras resa i economy. "billigast" möjliga ska bokas, utan några egentliga undantag.

Resepolicy är alltid flexibel. Billigast behöver inte betyda billigast biljett i kronor. Man måste väga in andra motiv. Jag vill påstå att ens närmaste chef kan bevilja undantag. Jag har flera gånger rest med kollegor som köpt billigast biljett när jag köpt fullpris. Mina kollegor har då motiverat att resa på fredag eller lördag för att vara utvilade till måndagen. Tillkommer då extra traktamente och hotell över helgen. Arbetet blev sedan klart två dagar tidigare än planerat. Jag kunde boka om och åka hem direkt, kollegorna drog traktamente, hotell och sin arbetstid för ytterligare två dagar. Summan blir att det blir samma kostnad i slutändan. Varför så fanatiskt jaga kronor.
Nu pratar jag om "riktiga" arbetsresor och inte konferenser och dylikt som man kan planera flera år i förväg.
 

erhel

Medlem
Resepolicy är alltid flexibel. Billigast behöver inte betyda billigast biljett i kronor. Man måste väga in andra motiv. Jag vill påstå att ens närmaste chef kan bevilja undantag. Jag har flera gånger rest med kollegor som köpt billigast biljett när jag köpt fullpris. Mina kollegor har då motiverat att resa på fredag eller lördag för att vara utvilade till måndagen. Tillkommer då extra traktamente och hotell över helgen. Arbetet blev sedan klart två dagar tidigare än planerat. Jag kunde boka om och åka hem direkt, kollegorna drog traktamente, hotell och sin arbetstid för ytterligare två dagar. Summan blir att det blir samma kostnad i slutändan. Varför så fanatiskt jaga kronor.
Nu pratar jag om "riktiga" arbetsresor och inte konferenser och dylikt som man kan planera flera år i förväg.

Jag håller med dig till fullo. Men det jag skrev om RKs resepolicy är av egen erfarenhet ett antal gånger. Policyn tillåter i princip inte några undantag. Att det sen är märkligt, det är en helt annan sak.
 

Valley

Medlem
Resepolicy är alltid flexibel. Billigast behöver inte betyda billigast biljett i kronor. Man måste väga in andra motiv. Jag vill påstå att ens närmaste chef kan bevilja undantag. Jag har flera gånger rest med kollegor som köpt billigast biljett när jag köpt fullpris. Mina kollegor har då motiverat att resa på fredag eller lördag för att vara utvilade till måndagen. Tillkommer då extra traktamente och hotell över helgen. Arbetet blev sedan klart två dagar tidigare än planerat. Jag kunde boka om och åka hem direkt, kollegorna drog traktamente, hotell och sin arbetstid för ytterligare två dagar. Summan blir att det blir samma kostnad i slutändan. Varför så fanatiskt jaga kronor.
Nu pratar jag om "riktiga" arbetsresor och inte konferenser och dylikt som man kan planera flera år i förväg.

Resepolicyn är synnerligen flexibel. Och jag undrar ständigt hur väldigt många företag resonerar. I ett fall så vet jag att företaget ansåg att en biljett tillhör resekostnad och ev. drastiskt ökade kostnader för övertid, restid, övernattning, o dl hamnade på lönekostnadskontot. Och så tyckte man att man var duktig som höll nere resekostnaderna :confused:

I tidigare liv blev jag utskälld av sekreteraren för att jag (på uppdrag av min chef) bad henne boka flygbiljetter åt oss (bolaget jag jobbade åt hade specialavtal med flygbolagen för x antal biljetter med en mycket hög rabatt).
Jag skulle minsann själv boka in min biljett. Ringa henne och berätta med vem jag bokat och vilken avgång. Så skulle hon se till att chefen fick sin biljett. Jag var minsann bara en vanlig dödlig och ingen chef ! - Ord och inga visor.

Så det slutade med att jag alltid business och chefen åkte apklass :p - Alla utom min chef nöjda och glada.
 
Toppen