Senaste nytt

Flygande ministrar

gusten

Medlem
Det är sådant här som får mig att kräkas. Ärligt talat, vem f-n är intresserad av vad ens riksdagsledamöter gör med sina poäng!?

Så mycket flyger de ändå inte och om de gjorde det, så vore det mer intressant att titta på varför de spenderar så mycket tid på att resa. Men i jante-sverige är det förstås lättare att fokusera på förmånen att man får poäng för det väcker avundsjuka.

Du anar inte vilket skvallergodis sådant är för kvällstidningarna. I Regeringskansliet är det tjänstefel att använda sina poäng för privat bruk och det skulle gläda Aftonbladet oerhört att ertappa någon tjänsteman med dylikt. Att det sedan är trams att hålla på och gräva i detta är en annan sak.

Minns ni inte debatten om beskattning av poänganvändning? Vad hände med den egentligen - flygbolagen vägrade ju helt sonika att lämna kontrolluppgift. Att Skatteverket ens kom på tanken...
 

jumbooze

Medlem
Travelpass = Automatiskt Diamant eller hur var det?
Isf. då blir ju Aftonblaskans nästa nyhet, vem har nyttjat goodiebagen privat eller gett bort guldkort privat :cool:

Som agehall säger, vi får nog släppa drevet på de stackars slavarna som reser så mycket får väl ändå unna dem något...
 

Dr. Miles

Expert
Travelpass = Automatiskt Diamant eller hur var det?
För dem som har köpt ett års Travel Pass Indivudual.

SAS skrev:
Tier levels for Travel Pass holders

dition, from 01APR14 Silver, Gold and Diamond status will be offered to EuroBonus members buying Travel Pass (see table below).
The Travel Pass Multiple does not give a higher EuroBonus status.

Note: Members who have bought any of these Travel Pass products during 2014 (from 01JAN14 and onwards) will receive status levels as stated in table below.

Travel Pass product
EuroBonus level
20-punches
Silver
40-punches
Silver
60-punches
Gold
6 months card
Gold
12 months card
Diamond
 

Palazzi

Medlem
Reportage om regeringsplanet i svensk Dam Tidning för några nummer sedan... Jag hör hur det låter, man jag satt och väntade hos frisören :p

Jag tycker iofs att det är bra att våra svenska politiker synas i sömmarna - det borde vara införstått att de ska utsättas för mer än en konventionell analys.. Jag vill inte ha en italiensk situation där man inte blir synad förrän man hat sex med minderåriga prostituerade. Kommunalpolitiker är t.e.x ett område som synas för lite.
Just flygpoäng är kanske ett ointressant ämne, men kan man uppröras över en Toblerone och parkeringsböter...

Säger regeringen ja till att man ska använda poängen privat - ja, då är det OK. Om man däremot undanbeds göra det.....ja då är det intressant att se vem som gör det. Det handlar ju inte om flygpoäng, utan om politiker som går utanför interna regelvärk - i en roll där man företräder folkets "röst".
 

David

Medlem
Nu när EuroBonus erbjuder detta så kommer säkert någon med idén att alla ministrar skall vara anslutna till familjekonto och ge alla sina poäng till familjefadern stadsministern, eller varför inte transportministern. ;-)
 

AABack2ARN

Medlem
Knepig fråga. Men det är våra politiker som hittar på regelverket som vi medborgare förväntas följa. Varför skall då politikerna kunna leva efter egenpåhittade regler? Men samtidigt kan man fundera på om "samhällets tjänare" skall vara fullt så granskningsbara som de är idag - men då skall regelverket ändras först.
 

agehall

Medlem
Jag ser det lite som reduktionen av avdrag i deklarationen - upp till en viss gräns finns det inte något att bry sig om. Det blir lite som revisor som sitter och letar ören i en bokföring som omfattar miljoner...
 

Valley

Medlem
Kan känna mig lite kluven. Beror på vilket humör jag är på :p

Å ena sidan anser jag att staten skall göra avtal där staten själva får bonuspoängen att använda för att sänka resekostnaderna för de folkvalda politikerna vilket indirekt är våra skattepengar. Har för mig att bl a Ericsson hade sådant avtal en gång i världen.

Å andra sidan så ger jag också blanka xxx om de själva får en massa bonuspoäng att leka med privat. Utgår från att dessa råkar ut för allt som en annan råkat ut för under sin resekarriär. Då är de väl förtjänta av allt extra de kan få.
 

Kricka

Medlem
Under ett par år på 90-talet så skulle flygmaten dvs. det som serverades ombord beskattas
som förmån för statsanställda. Vilken cirkus ! Då kunde man tala om jantelagen in absurdum.
En kompis som arbetade inom staten då flög till Pyongyang med Choson Minhang/Air Koryo.
Han fick fotografera maten och bifoga bilden med reseräkningen för att slippa skatta för "maten".
 
Toppen