Flyga utan pass, funkar det eller ej?

Diskussion i 'Övrigt' startad av henkedio, 26 Juni 2012.

1. Min erfarenhet är att Tyskland är ett av de Schengen-länder som generellt kontrollerar ID minst - i sydeuropeiska Schengen hade jag aldrig chansat, där har det alltid varit kontroll när jag rest i alla fall. Dock har ju ID-koll ökat märkbart även i norr på senare år tycker jag.
    Jag skulle chansa i detta läge och om nån koll sker visa upp körkortet, funkar förmodligen så länge han inte ser "utomeuropeisk" ut.

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Njae, sanning med modifikation. Reser du med Etiopian OSL-ARN så måste du ha pass för att komma ombord.

3. DRG

DRG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sant tänkte inte på det och viktig info. Lätt att glömma.

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Goda nyheter! Det dök upp en tid hos polisen på måndag och då bör min kollega hinna få ett pass. Det känns som den absolut bästa lösningen om man vill slippa problem.

Jakob Österberg, Fidde, peng och 3 andra gillar detta.
  5. Jag var i Hannover i veckan och visade inte pass. Jag vet inte när jag visade pass vid SAS flygning inom Schengen och Norge. Lufthansa kollar däremot ibland.

6. Alster

Alster Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag flyger till Hamburg flera ggr i månaden. Säkert 100 flighter de senaste åren. Så länge man inte checkar in manuellt eller checkar in bagage kan jag garantera att de aldrig kollar pass. Checka in via telefonen så är allt lugnt!

7. Stockholmer

Stockholmer Medlem

Hej, är det någon som pendlar mellan Düsseldorf och Sverige och som i år upplevt att pass kontrolleras?

8. jerixon

jerixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte pendlar jag inte, men brukar inte behöva visa pass i Düsseldorf de få ggr per år jag är där

Stockholmer gillar detta.
  9. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nä, klart att inte du behöver visa pass, de säger säkert som när jag går på Systemet -
    ”Behövs inget id, vissa känner man igen” ... :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!