Senaste nytt

Flyga in EBG/EBD enbart genom privata resor

Börnen

Medlem
Sonen har lärt sig värdet av lounge. I hela hans liv har jag varit Guld eller högre men de få gånger vi åkt charter eller han åkt i sällskap med en vuxen som inte har guld har han besviket frågat "kan vi gå till det fina väntrummet nu"

Om man inte bor i en huvudstad så har man då och då långa byten. Då är det skönt med bra väntrum med syltkakor.

Vår familj är lite konstiga på det sättet att vi bara reser när vi ska någonstans. ToR Hong Kong över en helg oavsett pris går bort. Dock nyttjar vi restaurang och nöjesutbudet i Stockholm några gånger per år. Vi gillar också utlandsresor. I år blev det tre long haul, två Go och en i Plus. Två Europa i Go och en till Danmark i Plus (den sista hade vi inte tänkt oss men det blev läge när SAS hade event på Legoland - det var också den som gjorde att 6-åringen nådde guld)

Guld må vara overkill men reser man mycket privat och gillar lounge men inte kö till security och tvingas till många byten så är det skönt.

Om man då och då reser fem personer så krävs tre guldkort för att det ska flyta på bra där SAS inte äger lounger och fast track.

Billigt? Nej, men om man bara reser dit man ska så får man ju guldkort på köpet om man reser mycket. Och då är det ju typ gratis!
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag har alltid rest en del privat (max 1-2 inrikes med jobbet) men aldrig tänkt alliancemässigt när jag bokat tidigare. Senaste året framförallt har jag blivit mer och mer medveten och kommer nu att lägga "alla" mina flyg med framförallt SAS till dom långtflygande destinationerna (Hong Kong, LA mfl)

Funderar på att uppgradera mitt Amex Premium till Elite och kommer genom detta behålla mitt EBG(nuvarande har jag fått) utan större problem eller så behåller jag Premium och flyger mina 4 long haul flights som jag brukar och på så sätt bli EBG. Jag räknar med att få in ca 20.000 mer poäng om jag har Elite istället för Premium, är det värt att byta kort då?

Brukar även flyga 1-2 kortresor som tex London under året.

Känns inte som att jag kommer flyga in ett EBD oavsett och då kanske ett Elite kort är "bortkastat"?

Ni här på forumet som framförallt/enbart flyger privat som mig, hur tänker ni? Bokar ni 3000kr resor till Hong Kong och flyger 2-3st per år som semestrar och får ert EBG?

Finns det någon som flyger in EBD på detta vis?
Jag flyger ihop ett EBD privat, förra året blev det 9 longhaul, 7 med SAS och 2 med Star Alliance. Total kostnad ca 35k, med star alliance var det business, med SAS go och plus. Uppgraderade en del flighter med poäng/cash via plusgrade också. Utöver detta gjordes ett 10-tal resor inom Europa.

Jag gillar de event man blivit inbjuden till, alltid gratis dryck, Courtesy upgrade. Nyttjar detta till max då jag för det mesta bokar i go.
 

jth

Medlem
Jag har de senaste 3 åren flugit ihop EBG för enbart privata pengar, så vi ett antal som lyckas med det här. Givetvis är det lite för "känslan" också men även för en privatresenär är EBG-förmånerna värdefulla. Jag använde i huvudsak optiontown på longhaul (då det fanns) för att få ihop poäng, numera kan man ju använda plusgrade. En och annan mileage run blev det ju också, men när de sänkte intjäningen för några år sedan i A-klass försvann ju de riktigt bra möjligheterna...
Nu har jag pga tillökning inte hållt mitt EBG i år utan rasat ner till EBS - men det är bara at komma igen...
 

Smuffe

Medlem
Jag sitter just nu och räknar på två t.o.r. mellan Stockholm och Manila senare i år.
Med Singapore Airlines business class landar det på strax under 35K och 70K poäng till SAS EB.
Så helt omöjligt för en hygglig slant är det inte och jag vet om många här inne, som även har nämnts, kör med ett par kampanjer såsom Now or Never och Friends & Family och kommer enkelt upp i de 45K poäng som krävs för sisådär 15'000 kronor.

Kör som du känner och som funkar för dig. Skulle det visa sig bli busenkelt att nå guld och det ramlar in en eller två kul kampanjer och det inte saknas mycket att nå Diamond, kör bara! :D
 

Johan67

Medlem
Det kan vara värt att satsa på EBG genom privat resande, men att sträva efter ett EBD genom privat resande ger inget mervärde - "been there done that"!
 

DHXSTHLM

Medlem
Ett EBG vid rätt tidpunkt kan ge två år (innevarande år+efterföljande år) och måste ju vara det bästa sättet att komma upp till guld och därmed sikta vidare mot EBD?

Men vill man flyga-flyga ihop det är det ju annan sak. Men sitta i SAS minus long haul fram och tillbaka x 3, det klarar man sig utan.
 

trskial

Medlem
Jag ska försöka flyga ihop ett EBG till nästa sommar. Mina resor är 100% privat.

Att flyga ihop ett EBG eller EBD genom privatresor är inte svårt. Några businessresor till Hongkong tur och retur så har man ett.

Man får ju 22k baspoäng med Business Saver till Hongkong såg jag. Två pers nästan 50k tur och retur. Äckligt dyrt enligt mitt tycke då jag flyger business saver OSL-DXB-BKK med Emirates tur och retur under högsäsong för 30k två pers. I en sån mening är SAS dyra när det gäller businessresor tycker jag. Undra hur många som egentligen cashar ut en sån resa till Hongkong för två pers utan att betala i poäng utan endast cash?! Skulle aldrig falla mig in att betala 50k tur och retur Hongkong två pers i business.
 
Toppen