Senaste nytt

Flyga första klass med partner och barn i ekonomi?

Kevinator

Medlem
Jag har till och med tagit det så långt att vi flyger olika flygbolag när vi ska till Dubai i september. :)

Olika flighter är ju ok, tycker jag. Det finns många anledningar till varför man som par behöver flyga till en destination med olika flighter. Men på ett och samma flygplan är det väl alltid trevligt att sitta tillsammans ;)
 

agehall

Medlem
Eftersom vi pratar om britter här så är jag inte det minsta förvånad över hur situationen uppstått.

Den person som sitter i F är med 99.999% sannolikhet på tjänsteresa och förväntas resa i F då bolaget bokat detta åt denne. (Att försöka byta bort en sådan biljett brukar kunna sluta med tårar och arbetslöshet...) Familjen som får åka med reser för privata pengar och det som de flesta här kanske inte har stenkoll på är att biljetter i business och first från London med BA är snordyra. Vi pratar sjukt löjligt dyra för vad man får. BA vet att de är britternas förstaval och de tar betalt därefter. Då kan valet att låta familjen resa i ekonomi bli väldigt enkelt.

Om jag skulle fråga min fru ifall hon ville följa med till något trevligt ställe när jag ska dit och jobba men att hon bara kunde få flyga ekonomi så skulle hon nog inte ha några problem med det. Skulle jag boka semester åt oss och råka boka F åt mig och ekonomi åt henne så är det nog bäst att jag pratat med min advokat om den stundande skillsmässan i förväg.
 

bossefin

Medlem
I höstas åkte jag på tjänsteresa med en Round The World biljett i C med StarAlliance, mötte familjen i New York. Åkte med samma flight ERW-ARN, familjen i coach och jag i C. Tjänade inga pluspoäng hemma på det men gjorde inga försök till att köra en down-grade.
 

agehall

Medlem
Tjänade inga pluspoäng hemma på det men gjorde inga försök till att köra en down-grade.
Det var nog smart gjort. Det finns historier på FlyerTalk (dvs en del hörsägen, men troligen inte helt osant heller) om folk som gjort sådant och sedan råkat springa på chefen på samma flyg. Då kan det sluta illa eftersom de flesta företag har ett syfte med att de betalar för premiumkabiner för sina anställda.
 

Abbs

Medlem
Har en något relaterad fråga.. Tänkte boka mig i business och resten av familjen i Go, det blir alltså två separata bokningar. Kan jag fortfarande gästa in min familj som EBG, eller krävs det att vi är på samma bokning?
 

palmen

Moderator
Har en något relaterad fråga.. Tänkte boka mig i business och resten av familjen i Go, det blir alltså två separata bokningar. Kan jag fortfarande gästa in min familj som EBG, eller krävs det att vi är på samma bokning?
Mig veterligen finns inga krav på att det ska vara samma bokning.
 

Mr.A

Medlem
Jag är 2 meter och reser i jobbet (då måste jag sitta bekvämt punkt slut!) om då min flickvän vill följa med till en spännande plats tycker hon det är helt ok att resa ekonomi, även om jag brukar försöka uppgradera!
 

SASmackan

Medlem
På mitt företag hade det inte varit helt omöjligt att få dem att boka en ekonomibiljett till mig istället för en business.

De ytterst få gånger som min fru följer med så tar jag "smällen" att sitta i economy.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

bossefin

Medlem
På mitt företag hade det inte varit helt omöjligt att få dem att boka en ekonomibiljett till mig istället för en business.

De ytterst få gånger som min fru följer med så tar jag "smällen" att sitta i economy.
Nu är jag min egen chef när det gäller resebokningar så det hade inte varit något problem. Däremot så hade jag ju köpt en Round the World biljett och då är det samma kabinklass som gäller för alla legs.
 

RickardG

Medlem
Har en något relaterad fråga.. Tänkte boka mig i business och resten av familjen i Go, det blir alltså två separata bokningar. Kan jag fortfarande gästa in min familj som EBG, eller krävs det att vi är på samma bokning?
Ja det kan du, jag har gästat in familjen som varit på två olika bokningar medan min egen biljett varit på en tredje bokning.
 
Toppen