Senaste nytt

Flyg m. Vueling, försenat <5h. Nekad ersättning. Hjälp?

BaronS

Medlem
Vad blev utfallet? Ska nämligen begära ersättning för en försening från Barcelona med Vueling som skedde häromdagen.

@emailsson Har fortfarande inte fått någon ersättning. Men jag har heller inte gått vidare med det pga:

• Om de inte svarar inom 6 månader så har de verkligen skitit i det blå skåpet (läste jag).
• Glömt bort det / Lathet

Har dock återigen tagit upp det. Funderar på om jag ska använda mig av en tjänst såsom FlightRight.se eller om jag ska fortsätta försöka själv genom att skicka det till danska motsvarigheten av ARN.

Finns det någon som har erfarenheter av sådana tjänster?

/BaronS
 
Last edited:

BaronS

Medlem
Idag skrev jag ytterligare ett brev till Vueling.

"Dear Vueling,

I have now given you the opportunity to give me an answer for 20 months, which I certainly think is more time than needed to give me an answer regarding flight VY1871 the 17th of July 2013.

All I am looking for is an answer regarding WHY flight VY1871 the 17th of July 2013 was delayed. You have failed to give me any reason what so ever. Please, do not ignore me. I know my rights to compensation."

Varpå någon timme senare får jag svaret:

"Dear customer,

Thank you for contacting Vueling.

In response to your e-mail we would like to inform you that as indicated in email sent on 08/08/2013 flight was delayed due to extraordinary circumstances. No further information can be provided, due to security and privacy reasons.

In the Regulation 261/2004 of the European Council it is stipulated that the airlines do not have to pay compensations or expenses when the cancellation is caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided even if all the right measures had been taken.

If you find it appopiate, you may start any other action. However our staff has acted at all times according to terms and conditions of carriage and according to the actual legislation.

Best regards,"

Är det bara jag som tycker att "No further information can be provided, due to security and privacy reasons." låter som skitsnack?

/BaronS
 

johhenrik

Medlem
Är det bara jag som tycker att "No further information can be provided, due to security and privacy reasons." låter som skitsnack?

Nej, alla på detta forumet tycker nog det. :) Bara att köra vidare om du orkar. De måste ju informera om vad anledningen är. Gissa om ALLA flygbolag annars hade hänvisat till sekretess i dessa ärenden annars. :)
 

BaronS

Medlem
Nej, alla på detta forumet tycker nog det. :) Bara att köra vidare om du orkar. De måste ju informera om vad anledningen är. Gissa om ALLA flygbolag annars hade hänvisat till sekretess i dessa ärenden annars. :)

Jag vet tyvärr inte vad jag ska göra längre. ARN eller danska motsvarigheten?
 

agehall

Medlem
Är det inte så att man inom Norden får vända sig till sitt eget lands ARN? Har för mig att detta varit uppe tidigare... Annars är det Danska ARN som gäller. Du kan ju även svara dem och påtala att pga deras inställning till lagen så kommer du att driva ärendet vidare. De har inte presterat en rimlig förklaring till varför det var extraordinära omständigheter och det ligger helt på dem att göra detta.
 
Toppen