Senaste nytt

Flybe överväger att köpa Cimber Sterling

Palazzi

Medlem
Är väl troligen bara jag som är positiv till det här (då Flybe Nordic är lite av ett lågprisflyg). Jag ser dock möjligheten till hyfsade priser på direktflyg mellan lite mer ovanliga linjer i Norden... Kanske återkomst för SAS gamla VST-CPH t.ex....

Frågan är ju hur det blir med flygplanen.... Om man tar över alla Cimbers plan så får man ju flera olika flygplanstyper, och det tror jag inte är värst intelligent....

9 ATR finns ju, och de verkar ju vara bra att behålla. 737-700 var ju på väg att fasas ut (sälj till SAS?). Men sedan finns väl 13st CRJ 2000 också...... Kanske vore läge att sälja dessa plan och investera i den ryktade ATR-92 (inte den gamla ATR 92-600 :p) eller nya ATR 72...
 

Alf

Medlem
Jag tror också på denna sammanslagning, då skulle vi få samma bolag från NRK till både CPH och HEL och föörhoppningsvis flera avgångar så det blir ett alternativ och flyga från NRK.
 

Palazzi

Medlem
Den här dealen gick ju i stöpet i.om att ett nytt Cimber öppnades, men tydligen så vill Flybe ändå in i Danmark på 4 linjer...
Bland dessa linjer är t.ex Bornholm aktuellt. Undrar om DAT bara tänkt ta över CPH-RNN temporärt efter Cimber, eller om det nu ska bli två operatörer från CPH?

Hade ju varit roligt med en linje från RNN-BMA (men det kanske är svårt att fylla plan..)

TV 2/Bornholm
 
Enligt YLE ska det även finnas tre andra nordiska flygbolag som är intresserade av en affär. Frågan är vilka.

Min gissning är Skyways, RyanAir, Estonian Air och FlyBe.

OBS: Läste den finska versionen av nyheten och där sägs att "Det finns totalt fyra regionalabolag som är intresserade att köpa Cimber Sterling". Alltså inte nordiska. Vet inte vad som gäller...

Google translate:

Airline Flybe Nordic negotiates the bankrupt Danish airline Cimber Sterling's purchase. Finnair and British Flyben-owned company plans to expand its operations in Denmark, and Danish to start including internal flights. Cimber Sterling's acquisition of four regional airlines competing.
...

The company is negotiating with the administration of bankruptcy, including Cimber ATR turboprop fleet, which is adequate for the Danish fields being flown on direct flights from the vicinity of the city.
...

The Danish company competes with the purchase of four regional airlines. Flybe Nordic, in addition to submitting an offer Skyways of Sweden, Denmark, as well as a functioning DAT Jet Time.
 
9 ATR finns ju, och de verkar ju vara bra att behålla. 737-700 var ju på väg att fasas ut (sälj till SAS?). Men sedan finns väl 13st CRJ 2000 också...... Kanske vore läge att sälja dessa plan och investera i den ryktade ATR-92 (inte den gamla ATR 92-600 :p) eller nya ATR 72...

FlyBe är intresserad bara av dessa ATR plan.
 
Toppen