Senaste nytt

Florida - marknad för ännu en SAS long haul?

Yes, så vitt jag vet ligger Stockholm i Sverige! ;) Större delarna av Sveriges glesbygd har goda förbindelser till ARN men inte till CPH vilket innebär att för svensken (Skåningar och i viss mån GBG:are undantagna) skulle ett direktflyg från ARN vara att föredra före CPH. Inget konstigt med det.

Jag har träffat SAS och diskuterat denna fråga och huvuddelen av Sveriges befolkning har väldigt lätt att ta sig till CPH - det är i princip bara Norrland som föredrar ARN som bas och där bor inte lika många. Upptagningsområdet för CPH är mycket större och det är därför SAS bas ligger där.
 

pst

Medlem
SAS kommer nog inte öppna en interkont-rutt som inte är Star Alliance-hubb. Alla nuvarande USA-rutter är hubbar för United, Tokyo för ANA, Bangkok för Thai och Shanghai samt Peking för Air China. Däremot vore det intressant med en rutt till Houston, där har du både en hubb (gamla Continental-hubb, dvs med trevlig kabinpersonal inrikes) och dessutom en inte
obetydlig IT-industri.
 

Hall

Medlem
Jag har träffat SAS och diskuterat denna fråga och huvuddelen av Sveriges befolkning har väldigt lätt att ta sig till CPH - det är i princip bara Norrland som föredrar ARN som bas och där bor inte lika många.

Svårt att tro att de 3 miljoner som bor i mälardalsregionen föredrar CPH som bas.

En av de många nackdelarna med CPH som bas för oss i Stockholm är att matarkapaciteten, trots många avgångar, vid vissa tider är för låg.
 

Palazzi

Medlem
När det fortfarande fanns goda förbindelser från mindre svenska flygplatser, till CPH, då föredrog även jag detta.

Som det är idag är ARN det givna valet för mig som Västeråsare. Tåg till CPH tar 5h och kräver ett byte. Andra alternativet är buss till ARN, och sedan flyg till Köpenhamn.. Då behöver jag två flygbyten.

Som nordbo borde man ju välja SAS för smidigheten, men om jag får fler flygbyten med SAS än konkurrenterna så faller det hela.

I norrland är man ju tvingade till SAS, då det är enda bolaget som flyger dit. Nu får man ju iaf en linje från KRN till CPH.

Jag tror att CPH-huben hade blivit välfungerande om det funnits flera linjer som sammankopplar Sverige med Köpenhamn.

Nextjets nya samarbete med SAS bådar gott, men höjer tyvärr prisnivån en del.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är klart att en majoritet av alla *svenskar* har närmare till ARN än till CPH, nånstans runt 60-65 %. Men sedan har ju CPH fem miljoner danskar också.

Det som ARN måste få är ju bättre tågförbindelser söderut och västerut, dvs utan byten på Stockholm C. Det skulle flytta ner gränsen för upptagningsområdet och kanske till och med vinna över Göteborgsområdet, som ju hittills absolut haft bättre förbindelser till CPH.

Vad gäller listan över unserved routes är ju det slående att den andra flygplatsen i New York är den som leder listan överlägset - har man inte funderat på att starta linjer till JFK?

New Yorks dominans är ju enorm, leder denna listan och EWR har väl troligen flest förbindelser av de longhaul-mål som trafikeras.
 

Hall

Medlem
Vad gäller listan över unserved routes är ju det slående att den andra flygplatsen i New York är den som leder listan överlägset - har man inte funderat på att starta linjer till JFK?

New Yorks dominans är ju enorm, leder denna listan och EWR har väl troligen flest förbindelser av de longhaul-mål som trafikeras.

Skall man absolut till JFK så åker man nog med en annan allians.
 

NyfikenGrau

Medlem
Skall man absolut till JFK så åker man nog med en annan allians.

Ja, som läget är nu, troligen. Men jag vet att t.ex. Swiss kör både till EWR och JFK och ser inget skäl till varför SAS inte skulle göra det med den uppenbara potential som finns där.

Ska säga också att jag inte såg eller svarade på Palazzis inlägg ovan - räknar man med flygförbindelser är det ju en stor majoritet svenskar som har lättare att ta sig till ARN än till CPH.

Hur som helst, jag skulle inte bli förvånad om SAS testar MIA med något leasat plan inom en snar framtid och tror att linjen i så fall kommer att gå bra.

Jag vore för övrigt extremt intresserad av att se en motsvarande "unserved"-lista för ARN, skulle vara mycket intressant att jämföra med den för CPH.
 
Toppen