Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

mha321

Medlem
Flixtrain marknadsför sig med att de har lika mycket benutrymme som en Airbus.
Jag känner personligen att om jag ska sitta och trängas i säten som har lika mycket benutrymme som en Airbus, så gör jag helst det i en riktig Airbus.

Flixtrain-Großauftrag für Talbot - Mediathek - WDR
Och tyvärr är det ju inte sannolikt att de syftar på be utrymmet i The Apartment på Airbus 380.

I princip håller jag med - en av fördelarna med tåg har ju just varit att man har lite mer plats. Både på längden och på bredden.
 

NyfikenGrau

Medlem
Flixtrain marknadsför sig med att de har lika mycket benutrymme som en Airbus.
Jag känner personligen att om jag ska sitta och trängas i säten som har lika mycket benutrymme som en Airbus, så gör jag helst det i en riktig Airbus.

O ja, definitivt! Finns ingen som helst mening med tåg som transportmedel om det är obekvämt som jag ser det.
Är generellt nyfiken på utvecklingen av internationella tåglinjer i Europa; det jag egentligen hoppas på är en comeback för Autoreisezug från Berlin-Wannsee till Sydeuropa, vilket skulle göra långväga bilsemestrar betydligt bekvämare i en framtid med avsevärt färre flyglinjer.
 

Hachans

Medlem
O ja, definitivt! Finns ingen som helst mening med tåg som transportmedel om det är obekvämt som jag ser det.
Är generellt nyfiken på utvecklingen av internationella tåglinjer i Europa; det jag egentligen hoppas på är en comeback för Autoreisezug från Berlin-Wannsee till Sydeuropa, vilket skulle göra långväga bilsemestrar betydligt bekvämare i en framtid med avsevärt färre flyglinjer.

Jag såg en annons för Autozug på Facebook, från Hamburg ner till Lörrach, det kanske kan vara något annars? Grymt sugen på att göra det själv men det var lite för dyrt för nu.

Men jag håller med dig, tåget konkurrerar med komfort som ett av de viktigaste verktygen. Och är det dåligt så lockar man inte några resenärer.
 

mha321

Medlem
O ja, definitivt! Finns ingen som helst mening med tåg som transportmedel om det är obekvämt som jag ser det.
Är generellt nyfiken på utvecklingen av internationella tåglinjer i Europa; det jag egentligen hoppas på är en comeback för Autoreisezug från Berlin-Wannsee till Sydeuropa, vilket skulle göra långväga bilsemestrar betydligt bekvämare i en framtid med avsevärt färre flyglinjer.
Jag hoppas på det också, men misstänker att det snarare är LCC varianter som kommer gå framåt där också. Vi får väl se om covid ändrar på det men samtidigt är det ju planer som rullar/rullat över många år.
 

Palazzi

Medlem
Finns väl ett tids-, miljö- och kostnadselement vid valet av resandeform också, även om det kanske inte påverkar oss alla på Businessclass. Med det sagt är det inte så att tågen nödvändigtvis uppfyller ovan..

Tror mig ha läst att tåg normalt har ett generellt högre attraktionsvärde, än flyg, om tågresan är kort om 5h30min och man förlorar som mest 15% i tid (inräknat transport till/från flygplatser, incheckning mm). Finns vissa tåglinjer som har en marknadsandel över 50%, trots uppemot 6h30min restid men då verkar det tillskrivas mestadels miljöfaktorer och lobbyism. När det rör sig om över denna restid, dagtid, sjunker nyttjandegraden snabbt till nära obefintlig.

Prisfaktorn är sällan av vinst för tågen, förutom på så korta linjer så det ändå är tidsfaktorn som är motiverande. I dessa fall är nog pris mer ett konkurrensmedel mot andra tågaktörer. I de flesta andra länder, som påpekats ovan, är banavgifterna så höga att tågen får svårt att bli de billigaste alternativen när lågprisflyg finns. Givet kan man förbjuda inrikesflyg, såsom Frankrike planerar..
Med det sagt så är pris fortsatt det främsta konkurrensmedlet, om man kan nå till de prisnivåer som verkligen blir märkbart lägre. Detta ser man ju inte minst på Flixbus internationella framgång, där pris trumfar både komfort och tid.

Nattåg tror jag egentligen bara har en potential att bli en marginalprodukt. Dels för att järnvägen är så pass högt belastad att kapaciteten inte kan ersätta för trafik som nu flygs, men också för att det är ganska tydligt att folk förväntar sig att ett nattåg just ska ersätta EN natt (ej mer). Man ska hinna hem till familjen efter jobbet, sedan till nattåget, och det ska vara framme innan arbetsdagen börjar dagen efter. Mer än 10 timmar restid blir en upplevelse mer än rimligt transportmedel för den som måste resa..

Tror Flixgroup insett ovan och nu helt släppt tanken på riktigt långtgående linjer där flyg är en potentiell konkurrent. I de senaste uttalanden ser jag bara referenser om att konkurrera med aktörer som SJ, DB och MTR. Här tror jag, iom att tiderna och det miljömässiga är att betrakta som likställda, att man kan bli en vinnare på pris.
Däremot tror jag att det är helt otänkbart att Flixbus inträde på järnvägsmarknaden ställer om resandet från flyg till järnväg. Detta kommer säkert att ske, men då som effekt av statlig piska (för flyg) och morot (för tåg). Det kommer såklart bli en kamp mot klockan, för flygindustrin lär ju inte kasta in handsken innan man försökt innovera fram elflygplan (eller miljöbränsle-flyg).

Själv tycker jag Flixbus/Flixtrain är välkommet utifrån att befintliga aktörer känner sig manade att agera. Personligen tycker jag väl dock att SJ första klass redan är pressad till rimlig prisnivå, men det är nog inte jag som är typkunden för varken Flixtrain eller den allmänna flygindustrin.

Ps. Gissar också att de kommer gynnas av sin egen busstrafik som matare från mindre orter utan anslutande tåglinjer. De kommer helt klart inte öppna upp detta för SJ iaf. MTR kanske är de som blir mest lidande i praktiken...
 

raphaelmak

Medlem
Jag skulle välja MTR istället för Flixtrain om de erbjuder samma pris, med hänvisning till vagnarnas kvalitet. Men jag tycker att MTR:s största svaghet är att de bara har Sthlm-Gbg (plus sommartrafik till Halland). Kanske en strategi att fokusera på en sträcka, men om Flixtrain ska starta direkt på hela triangeln Sthlm-Malmö-Gbg-Sthlm så kan vi säga farväl till MTR. För Flixtrain är förmågan att komplimentera med Flixbus också en fördel.

För SJ:s del tror jag att de kommer att sänka priser rejält för att utkonkurrera Flixtrain, eller SJ tvingas komma upp med en ny inredning för X2000/3000... Flixtrain kommer att vara SJ:s huvudkärr för en lång tid framåt.
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle välja MTR istället för Flixtrain om de erbjuder samma pris, med hänvisning till vagnarnas kvalitet. Men jag tycker att MTR:s största svaghet är att de bara har Sthlm-Gbg (plus sommartrafik till Halland). Kanske en strategi att fokusera på en sträcka, men om Flixtrain ska starta direkt på hela triangeln Sthlm-Malmö-Gbg-Sthlm så kan vi säga farväl till MTR. För Flixtrain är förmågan att komplimentera med Flixbus också en fördel.

För SJ:s del tror jag att de kommer att sänka priser rejält för att utkonkurrera Flixtrain, eller SJ tvingas komma upp med en ny inredning för X2000/3000... Flixtrain kommer att vara SJ:s huvudkärr för en lång tid framåt.

Det verkar inte talas om Malmö inledande, längre, men vi får strax reda på det i den preliminära tidtabell som publiceras imorgon.
Enligt rykten har Flixtrain, förutom för tester, ansökt om att inleda trafiken först i början av Mars.

Angående vagnarna är de väl troligen helt nyrenoverade, enligt den tyska intervjun som refererades ovan. Det handlar dock om äldre vagnar i grunden, och lokdraget.
Tidtabellen anger en väldigt snabb färd för ett sådant tåg (dock fullt möjligt med STH200) så vi får väl se vad komforten blir.

Tror att miljöfrågans, och COVIDs effekt på flygtrafiken kom väldigt lägligt där mycket av trafiken omleds till tåget. Ser ut att vara full beläggning på nära varenda SJ avgång och priserna hålls relativt höga.

Jag tror att Flixtrain faktiskt kommer pressa priserna rätt rejält, iom att jag tittat på kalkylerna för den utländska marknaden samt har lite insikt om avgifter mm på Svensk järnväg.

*Investeringen i fordonsflottan är väldigt mycket lägre än för MTRX.
*De behöver knappt göra någon marknadsföring för varumärket är etablerat och appen i folks telefoner.
*De kommer mata trafik med sina bussar, likt SJ kan med sina regionalinjer (och MTR klagar över att inte kunna iom att de inte släpps in hos SJ)
*”Ingen” kostnad för vidareutveckling/anpassning av app. Tågdelen är redan löst och de använder samma layout i alla sina renoverade tåg.
*Minimal logistik där inget kommer serveras ombord.
*Personal från bemanningsföretag och draglogskapacitet från upphandlad part. Gissar att man pressat kostnaderna till max.

Man vände, innan Covid, till vinst för tyska trafiken. Där börjar priserna redan på 8€ men en linje motsvarande Stockholm-Göteborg ligger på 10€ trots att banavgifter mm är betydligt högre.
Skulle förvåna mig mycket om man inte försöker sig på ett fr.pris på 99kr som senare smyger sig upp till 129kr (såsom bussen på given sträcka). Det kommer säkert inte finnas oändligt med sådana billiga biljetter, men nog ska de kunna kapa 75kr/såld biljett och därmed konkurrera på riktigt.
 

Palazzi

Medlem
Trafikstart blir först 3:e Maj 2021, bekräftat av den fastställda preliminära tågplanen för 2021. Antar att de börjar sälja biljetter först när den faktiska tågplanen bekräftas 16:e November, men möjligen blir det innan (SJ tror jag har inlett försäljning bortom DEC 9 redan).
 

Palazzi

Medlem
Maj 2021 är bekräftat även enligt den fastställda tågplanen, och enligt en intervju från igår (som iofs inte vill bekräfta datum) så nämns att det blir de nyrenoverade tyska vagnarna med Hector som draghjälp.

Hector Rail kör tågen för Flixtrain | Järnvägar

De har 100 rätt gamla DB-vagnar, men de har nog utfört en av de mer imponerade renoveringar jag sett (eller "de", det är en Tysk firma som utfört renoveringen). Bild på https://cdn.flixbus.de/2020-07/Flix...atb_pdid=af12031f-05d5-4ab1-8f8d-3009a402e0ea
 

Tonton

Medlem
De har 100 rätt gamla DB-vagnar, men de har nog utfört en av de mer imponerade renoveringar jag sett (eller "de", det är en Tysk firma som utfört renoveringen). Bild på https://cdn.flixbus.de/2020-07/Flix...atb_pdid=af12031f-05d5-4ab1-8f8d-3009a402e0ea

Ändock en väldigt simpel inredning så ser det faktiskt riktigt fräscht ut! Sätter man förväntningarna rätt så kan Flixtrain bli riktigt bra! En sak är säkert... vi behöver prispress i Sverige :)
 
Toppen