Jag skulle välja MTR istället för Flixtrain om de erbjuder samma pris, med hänvisning till vagnarnas kvalitet. Men jag tycker att MTR:s största svaghet är att de bara har Sthlm-Gbg (plus sommartrafik till Halland). Kanske en strategi att fokusera på en sträcka, men om Flixtrain ska starta direkt på hela triangeln Sthlm-Malmö-Gbg-Sthlm så kan vi säga farväl till MTR. För Flixtrain är förmågan att komplimentera med Flixbus också en fördel.
För SJ:s del tror jag att de kommer att sänka priser rejält för att utkonkurrera Flixtrain, eller SJ tvingas komma upp med en ny inredning för X2000/3000... Flixtrain kommer att vara SJ:s huvudkärr för en lång tid framåt.
Det verkar inte talas om Malmö inledande, längre, men vi får strax reda på det i den preliminära tidtabell som publiceras imorgon.
Enligt rykten har Flixtrain, förutom för tester, ansökt om att inleda trafiken först i början av Mars.
Angående vagnarna är de väl troligen helt nyrenoverade, enligt den tyska intervjun som refererades ovan. Det handlar dock om äldre vagnar i grunden, och lokdraget.
Tidtabellen anger en väldigt snabb färd för ett sådant tåg (dock fullt möjligt med STH200) så vi får väl se vad komforten blir.
Tror att miljöfrågans, och COVIDs effekt på flygtrafiken kom väldigt lägligt där mycket av trafiken omleds till tåget. Ser ut att vara full beläggning på nära varenda SJ avgång och priserna hålls relativt höga.
Jag tror att Flixtrain faktiskt kommer pressa priserna rätt rejält, iom att jag tittat på kalkylerna för den utländska marknaden samt har lite insikt om avgifter mm på Svensk järnväg.
*Investeringen i fordonsflottan är väldigt mycket lägre än för MTRX.
*De behöver knappt göra någon marknadsföring för varumärket är etablerat och appen i folks telefoner.
*De kommer mata trafik med sina bussar, likt SJ kan med sina regionalinjer (och MTR klagar över att inte kunna iom att de inte släpps in hos SJ)
*”Ingen” kostnad för vidareutveckling/anpassning av app. Tågdelen är redan löst och de använder samma layout i alla sina renoverade tåg.
*Minimal logistik där inget kommer serveras ombord.
*Personal från bemanningsföretag och draglogskapacitet från upphandlad part. Gissar att man pressat kostnaderna till max.
Man vände, innan Covid, till vinst för tyska trafiken. Där börjar priserna redan på 8€ men en linje motsvarande Stockholm-Göteborg ligger på 10€ trots att banavgifter mm är betydligt högre.
Skulle förvåna mig mycket om man inte försöker sig på ett fr.pris på 99kr som senare smyger sig upp till 129kr (såsom bussen på given sträcka). Det kommer säkert inte finnas oändligt med sådana billiga biljetter, men nog ska de kunna kapa 75kr/såld biljett och därmed konkurrera på riktigt.