Senaste nytt

Flightradar24 och Google earth

fly4fun

Medlem
Hmm... tycks spöka för tillfället. "Nyckeln för programmeringsgränssnittet till Google Maps som användes på den här webbplatsen registrerades för en annan webbplats. Utvecklaren av denna webbplats kan generera en ny nyckel här."

Du har en gammal version av Google Earth Plugin, avinstallera och installera den senaste, så kommer det fungera.
 

Ozz

Medlem
Jag såg att tjänsten uppgraderats ordentligt på Flightradar24 och nu heter den 3D View. Grymt coolt att kunna vrida och vända på planets vinklar och även se en relativt detaljerad bild på marken, på bilden nedan hängde jag med på en inflygning över Heathrow.
3d.jpg
 
Jag ska flyga från Las Palmas de Kanarieöarna (SK6258) och vill, om möjligt, titta på sanddynorna i Maspalomas efter start och vill därför ta reda på om jag bör sitta på höger eller vänster sida. Jag kan hitta förra veckans flight på flightradar24 där det bl a står faktisk avgångstid, men jag lyckas inte få fram ett streck som visar flygplanets färdväg på kartan. Hur får man fram det? Jag har provat på min mobil med både mobilwebbsidan och datorwebbsidan.
 
Startriktningen beror på bana i användning, vilket i sin tur beror på vindriktning. Ifall du vet vilken dag det är kan du ta en titt på vad vinden ska göra och gissa baserat på det, kom ihåg bara att man vill ha motvind för start och landning, så blåser det från nordost kommer antagligen 03orna användas och ifrån sydväst kommer 21 vara i användning. Förutsatt att det är GCLP Gran Canaria som du flyger ifrån så är det de två banriktningar som finns att välja på.
 

Olle A

Medlem
Du kanske måste ha betalversionen av programmet för att kunna se tidigare flighter.
Den vanligaste startriktningen är norrut och då lär du inte se skymten av Maspalomas. Om man startar söderut kan du eventuellt få en skymt om du sitter på högersidan men oftast svänger man vänster, ut över havet, efter start och då är sanddynerna i Maspalomas fortfarande ganska långt bort.
 

NyfikenGrau

Medlem
Definitivt höger sida, ingen tvekan.
Startar planet söderut kan du om du har tur se Maspalomas dyner och senare, oavsett start norrut/söderut även öknen på Fuerteventura och Lanzarote. Allt givet klar sikt förstås.

Sitter man på vänster sida kommer man enbart ha chans att se norra Gran Canaria, som inte har några sanddyner. Inget annat.

Högersidan är även den som är lättast att orientera sig från senare, när planet går in över Portugal och senare Frankrike.
 
Toppen