Senaste nytt

Flexibel enkel Shanghai-Hong Kong

Jag vill boka en avbokningsbar enkel från Shanghai till Hong Kong, och funderade på att använda mina sista Avios för det.

1. Vad händer när man avbokar en resa betald med Avios+cash? Får man tillbaka pengarna också eller bara Avios?
2. Vi (två vuxna och en tvååring) överväger business istället för ekonomi för att få lounge och bekvämare flyg. Har ni kommentarer på den sträckan? Är Cathay Pacific och Cathay Dragon likvärdiga i business respektive ekonomi?
3. Om jag behöver köpa Avios (för att ha råd med business), finns det nåt bättre än BA.com, och/eller är det inte värt att köpa Avios för detta ändamål?
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill boka en avbokningsbar enkel från Shanghai till Hong Kong, och funderade på att använda mina sista Avios för det.

1. Vad händer när man avbokar en resa betald med Avios+cash? Får man tillbaka pengarna också eller bara Avios?
2. Vi (två vuxna och en tvååring) överväger business istället för ekonomi för att få lounge och bekvämare flyg. Har ni kommentarer på den sträckan? Är Cathay Pacific och Cathay Dragon likvärdiga i business respektive ekonomi?
3. Om jag behöver köpa Avios (för att ha råd med business), finns det nåt bättre än BA.com, och/eller är det inte värt att köpa Avios för detta ändamål?
1. Om du avbokar bonusresan senast 24 timmar före avgång får du tillbaka både aviosen och pengarna (inkl. Cash del) minus administrationsavgift 350 SEK (om du är registrerad medlem i Sverige).

2. Cathay Dragon har dedikerad Business class kabin som inte använder samma stolar som Economy class stolar.

Kan se ut så här:
Bildreserapport: Dragonair Business class A321, Hong Kong-Changsha | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

3. Jag vet ej.
Kanske genom Starwood Preferred Guest (SPG) sedan konvertera.
 

Dr. Miles

Expert
1. Om du avbokar bonusresan senast 24 timmar före avgång får du tillbaka både aviosen och pengarna (inkl. Cash del) minus administrationsavgift 350 SEK (om du är registrerad medlem i Sverige).
Gällande punkt 1, administrationsavgiften är per person eller 350 SEK (för passagerare nr 1) + 160 SEK x resten av passagerare.

Jag har inte avbokat/ändrat en bonusresa där det fanns flera passagerare i bokningen därför vet jag inte vad som gäller.

Här kan du hitta information om administrationsavgifter för bonusresor med British Airways Executive Club avios.

Reward flight booking and service fees | Executive Club | British Airways
 

Homer

Medlem
Men om summan av skatter & bränsletillägg är lägre än avbokningsavgiften debiterar de inte mellanskillnaden.
 

Dr. Miles

Expert
Det har jag utnyttjat förr. Men hur räknas cash-bidraget? Är det bara skatter och bränsletillägg som spelar roll?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, du får tillbaka även cash-delen (och skatter & bränsletillägg) minus administrationsavgift så länge man avbokar senast 24 timmar före avresa.
 

Homer

Medlem
Det har jag utnyttjat förr. Men hur räknas cash-bidraget? Är det bara skatter och bränsletillägg som spelar roll?


menar du en Avios & Money bokning?

Såvitt jag vet får du tillbaka de pengarna i sin helhet, avbokningsavgiften dras bara från skatter & bränsletillägg och om dessa pengar inte räcker dras inget mer från "Moneydelen" i Avios & Money.
 
Last edited:
Toppen