Senaste nytt

Flera länder i en smäll

Gus

Medlem
Jag har märkt att det är fler än jag som samlar på länder här på forumet. Jag tänkte att vi i denna tråden kunde hjälpas åt genom att ge varandra tips på hur man kan kombinera flera länder i en resa. Dessa kombinationer har jag gjort:

-Promenera in i Vatikanstaten när man besöker Rom
-Ta tåget till Bratislava om man ändå besöker Wien
-Ta båten från Korfu (Grekland) till Sarande (Albanien)
-Kombinera lata dagar i Petrovac (Montenegro) och sedan taxi till Trebinje (Bosnien-Hercegovina) för att dricka utsökt vin
-Taxi från Trebinje (Bosnien-Hercegovina) till Dubrovnik (Kroatien)
-Kombinera Bocas del Toro (Panama) med Puerto Viejo de Talamanca (Costa Rica)
-Ta bussen från Seattle till Vancouver
-Taxiutflykt från Tbilisi (Georgien) till norra Armenien
-Åka från Akaba (Jordanien) till Eilat (Israel)
-Ta färjan från Buenos Aires till Motevideo
-Upplev några härliga dagar i Vientiane (Laos) och ta sedan bussen till staden Udon Thani i norra Thailand (det är mycket billigare att flyga Udon Thani-Bangkok än Vientiane-Bangkok).

Och det bästa tipset av de alla! Åk på kryssning! Det är det lättaste sättet att samla länder enligt mig.
 
Men tycker du inte det är lite fusk om man bara åker in och vänder i ett land? För mig är det likställt med att mellanlanda i ett land, då tycker inte jag att det räknas. Minst en övernattning (utanför flygplatsen) tycker jag minimumkravet är, med undantag för riktigt små länder som man kan uppleva till fullo på en dag (Monaco, Luxemburg, etc).

On topic kan jag tipsa om Köpenhamn om man är i Malmö eller Helsingör om man är i Helsingborg.
 

Gus

Medlem
Men tycker du inte det är lite fusk om man bara åker in och vänder i ett land? För mig är det likställt med att mellanlanda i ett land, då tycker inte jag att det räknas. Minst en övernattning (utanför flygplatsen) tycker jag minimumkravet är, med undantag för riktigt små länder som man kan uppleva till fullo på en dag (Monaco, Luxemburg, etc).

On topic kan jag tipsa om Köpenhamn om man är i Malmö eller Helsingör om man är i Helsingborg.
Jag tycker det beror på hur länge man är i landet. Om kravet ska vara minst en övernattning så borde det väl vara fusk att inte sova över i Luxemburg eller Monaco också? Jag tycker kravet med en övernattning inte säger så mycket. Ponera att du landar i en stad och sen tar taxi till hotellet. Äter en burgare till room service till middag, sover över och äter frukost i loungen på flygplatsen dagen efter. Visst, du har sovit över i landet men vad har du sett?

Jag var i Mexico över dagen med en kryssning och vi hann bada med delfiner, bada i havet, äta massa tacos, prata med lokalbefolkningen, hyra vespa etc. Där hann vi verkligen uppleva saker även fast vi inte sov över. Och när vi var i Armenien i några timmar hann vi med så mycket kultur och kom verkligen lokalbefolkningen inpå djupet så att det kändes som att vi kände till landet mer än när vi var på Dominikanska Republiken i två veckor inte ens lämnade hotellet! :)
 

Kris

Medlem
Besök DMZ (antingen från Norr eller Söder) och spatsera över gränsen i de blå barackerna (guidad/grupptur påkräves)

Åk tunna ner för Niagarafallen. Eller kanske säkrare att ta landvägen. Kryssa av Canada och Usa.

Ta en tur till Shenzhen från Hongkong.

Edit: Ingen intention att öppna upp en politisk debatt om Hongkong/Kina.
 

Travler

Medlem
Ta båten från Hongkong till Macau, ett dygn i staden räcker (förutsatt att man inte vill spela bort hela sin förmögenhet, vilket man iofs klarar av på en dag)
 
Toppen