Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av joa, 6 Mars 2020.

  1. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dessutom kostar det bara om guldkortsinnehavaren faktiskt flyger.
     
    Johan Hbg och 011430121 gillar detta.
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Fast track lär kosta. Jag vet inte exakt hur swedavia tar betalt på Arlanda men på ett eller annat sätt lär det vara kopplat till volym. Och på Kastrup där man har egen FastTrack styr ju antalet personer som behövs i personalen där.

    Dessutom får man ju som EBG 25% extra poäng tex. Det är inte heller gratis. För att inte tala om platser i lounge, kanske i första hand partner lounger.
    Det är såklart helt korrekt. Likaså under normala fall så kostar den med EBG som bara flyger ett par gånger om året inte så mycket - men driver inte heller en intäkt, vilket ju är hela poängen.
     
    Berglund gillar detta.
  3. TomJ

    TomJ Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Däremot så kommer den personen i första hand välja SAS att flyga med om det är möjligt. Samt använder kreditkort och sas-shopping osv osv som genererar inkomster. Det handlar om att binda kunderna också, att få till en kund som bokar på SAS för att man brukar göra så, inte för att de råkar vara billigast eller bäst på just den resan man söker (vilket sällan är fallet om det finns konkurrens)
     
    igelkotten gillar detta.
  4. igelkotten

    igelkotten Medlem

    Ort:
    London
    Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.
     
  5. TomJ

    TomJ Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, folk som tror att guld, diamant, senator eller annat är någon slags belöning för frekventa resenärer, eller en slags plåster på såren för stackare som tvingas resa mycket inser nog inte att de flesta flygbolag är vinstdrivande bolag och inte nån sorts medalj-utdelande verksamhet.
     
  6. bachelor

    bachelor Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Såklart inte, SAS avvägning är ju att ha en så "billig" produkt som möjligt som så många som möjligt fast bara en "exklusiv skara" kan nå och som har tillräckligt starka förmåner för att få folk att inte vara otrogna med andra bolag.

    Men med det sagt så är statusen en oerhört stor anledning att välja SAS hos en extremt tung grupp, så att bara säga att de kommer lägga ner den om de inte går plus på den är att göra det lätt för sig.

    Summa summarum, jag tror SAS endast som sista utväg kommer pissa på sina statusmedlemmar o riskera den eventuella massflykt som de kan råka ut för.
     
  7. ZZZebra

    ZZZebra Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?

    Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.
     
    SilverJonten gillar detta.
  8. mha321

    mha321 Medlem

    Det beror nog på.

    De som flyger frekvent till olika destinationer, där är SAS i dagsläget oslagbart om man inte vil ha anslutningar.

    Men om man t.ex. pendlar till Tyskland är Lufthansa ett bra alternativ - och sådana personer finns det många bland SAS statuskunder. Likaså British Airways till London. Eller Air France till Paris. Så länge man inte blandar.

    Sedan handlar det nog också rätt så mycket om uppväxling -- de kunder som frekvent flyger intraskand i jobbet t.ex., åker på semester någon annanstans. Och med rätt avvägning kommer dessa personer välja SAS även för semestern -- där kommer vinsten in.

    Till det ska också vägas in att för den som flyger intra skandinavien så är Norwegian ett alternativ. Fördelarna på övriga resor är säkerligen något som driver intraskand till SAS för statusresenärer. Det behöver inte vara så att det finns fördelar i de andra bonusprogrammen jämfört med EuroBonus -- det räcker med att EuroBonus inte längre är tillräckligt för att "putta över kanten".
     
  9. varva77

    varva77 Medlem

    Frekvent är fem ggr per år enligt deras egen.
    Per definition är det de som reser fem gånger eller mer per år som vi riktar oss mot och som är den målgrupp vi fokuserar på när vi utvecklar våra tjänster.
    SAS: "Vi vill vara med på den skandinaviska vågen" - Dagens Media
     
    Berglund gillar detta.
  10. bachelor

    bachelor Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En kund som mig själv som jag gissar att det finns några till av skulle spara både pengar och tid och pengar med att byta till Lufthansa, men flyger SAS för att jag uppskattat saker som lifetime gold och den goda poängintjäningsmöjligheten. Har 2 longhaul till Asien i business, 4-5 resor till Tyskland i business/plus samt någon resa inrikes och nån mer inom Europa per år. Sabbar SAS min lifetime gold så blir det än svårare att motivera.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×