Senaste nytt

Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

Ubbe

Medlem
Blev tvungen att skapa familjekonto samt att min kära hustru gick med i Amex Elite igen. Nu har hon 3 år kvar till Lifetime Gold. Min sprack på en missad codeshare och en jävligt trött hjärna. Jag får hoppas att hustrun tar in mig i loungerna framöver när jag blir pensionär, alternativt om jag hinner resa ihop ett eget innan 2024
 

danielhog

Medlem
Blev tvungen att skapa familjekonto samt att min kära hustru gick med i Amex Elite igen. Nu har hon 3 år kvar till Lifetime Gold. Min sprack på en missad codeshare och en jävligt trött hjärna. Jag får hoppas att hustrun tar in mig i loungerna framöver när jag blir pensionär, alternativt om jag hinner resa ihop ett eget innan 2024
Familjekonto hjälper inte med intjäningen mot status utan bara för att underlätta spenderingen.
 

jumbooze

Medlem
Ja, oavsett hur dom gör kommer det ställa till problem. Gör man som jag skrev eller som du skrev så täcker man inte upp för att många guld/diamant tjänar in mycket större andel poäng den sista månaden, med milage runs osv. Att däremot bara förlänga ett år känns lite VÄL generöst, dessutom finns risken att de förlänger liftime gold till 11 år då för att kompensera. Gör man om folks intjäningsperioder blir det en massa problem med folk som redan tjänat in sina poäng.

Men någonstans känns det vettigaste att antingen sänka gränsen eller dela ut procentuella poäng till alla medlemmar under dessa månader. Som många skrivit så har många bokat av avbokningsbara biljetter, låtit bli att boka osv och inte kvalificerar sig för "gratis poäng" pga inställda flyg.
Precis jag hade garanterat bokat en MR eller en arbetsresa till USA men under rådande läge så ser det kört ut, får nog bli extrapoäng växlade till baspoäng
 
Riskerna att inte hantera detta hyfsat snart tror jag är ganska stora dock. HÄR har man väl full koll på sina möjligheter att köpa/växla poäng osv men "normalt" folk som tappar sitt guld-kort eller helt plötsligt inte har bara ett par år till lifetime-gold utan får börja om lär ju se sig om efter alternativ.

Yes, 9 månader till Life Time Gold för min del, har kalenderår. 8 av de senaste 9 åren på +45 flighter. Lyckades klämma in 14 segment under jan-feb, men som det ser ut nu så är "vårsäsongen" inställd, och det lär inte bli någon resa förrän tidigast september. 31 flighter på 4 månader, inte en chans. Jag har varit superlojal med SAS just med tanke på LTG som mål under de senaste 2-3 åren när jag kände det blev realistiskt att nå. Kan förstå att det finns andra prio exakt just nu, men man behöver från SAS sida komma ut ur garderoben (såsom t.ex. Scandic och Choice gjort) och det rätt så snabbt.
 

Glenn E

Medlem
Pga detta kommer jag få behålla EBD för jag kommer landa på drygt 81000 poäng och har en Lufthansa första klass från Shanghai 23 april som skulle gett drygt 15000 poäng. Den flighten har blivit inställd. Min period slutar 30 april.
 

PILOTEN

Medlem
FinalCall har varit i kontakt med Presse-chef i SAS, Kristoffer Meinert

SAS tøvende med at forlænge loyale kunders status - FinalCall.travel Danmark


Riktigt dåligt av SAS om detta stämmer. Jag förstår inte logiken. Om det blir 2-3 månader med kraftiga restriktioner så förutsätter denna logik att alla kunder skulle boka upp resor för 2-3 månader i förväg, vilket jag inte tror att flertalet EBG och EBD gör. Jag hoppas de kommer med ett mer genomtänkt förslag, eftersom detta både skapar frågetecken, irritation och extra administration för de själva. ”Gör om gör rätt”.
 

squeezen

Medlem
Sedan rent ärligt kan tänkas att som nämnts tidigare, det kan vara läge att städa lite bland guldkunderna kanske?
Med kreditkort som finns så är det ändå rätt lätt att behålla status. Såvida såklart man inte enbart skulle rest till kina under jan-maj.

de kunder som Missar guld eller är nära kan någorlunda enkelt säkra med kreditkort kanske? De som inte med kreditkort samt övrig periods resande inte klarar guld kanske inte är en prio för SAS?

ren spekulation men likt väl som att företag nu kan se över verksamhet och personal kanske SAS gör likadant med sin kundbas. det finns säkert många och långa beräkningar kring lojalitet vs ”kostnad” av vissa kunder och kopplade förmåner. I slutändan är det ju (ska vara) ett vinstdrivande företag som ska generera värde till dess ägare, det är huvudmål. Är kostnaden att förlänga alla statusar högre än vad det räknas generera tillbaka är väl beslutet rimligt.

sen personligen är logiken med kreditering för avbokade resor bananas, håller med @PILOTEN att man inte alltid bokar resor flera månader i förväg. Skulle själv till kina nu i april, den hade jag behövt boka i december i så fall innan corona bröt ut. Nog att de först bara stängde till mars och dör fanns ett fönster i januari att boka till kina så är det väl inte rimligt man skulle gjort det innan man fick nån aning om vart viruset var på väg. Likväl som jag skulle på fotboll i england där flygbiljett inte köpts. Nej, den logiken är skev, anser jag
 

Hachans

Medlem
Sedan rent ärligt kan tänkas att som nämnts tidigare, det kan vara läge att städa lite bland guldkunderna kanske?
Med kreditkort som finns så är det ändå rätt lätt att behålla status. Såvida såklart man inte enbart skulle rest till kina under jan-maj.

de kunder som Missar guld eller är nära kan någorlunda enkelt säkra med kreditkort kanske? De som inte med kreditkort samt övrig periods resande inte klarar guld kanske inte är en prio för SAS?

ren spekulation men likt väl som att företag nu kan se över verksamhet och personal kanske SAS gör likadant med sin kundbas. det finns säkert många och långa beräkningar kring lojalitet vs ”kostnad” av vissa kunder och kopplade förmåner. I slutändan är det ju (ska vara) ett vinstdrivande företag som ska generera värde till dess ägare, det är huvudmål. Är kostnaden att förlänga alla statusar högre än vad det räknas generera tillbaka är väl beslutet rimligt.

sen personligen är logiken med kreditering för avbokade resor bananas, håller med @PILOTEN att man inte alltid bokar resor flera månader i förväg. Skulle själv till kina nu i april, den hade jag behövt boka i december i så fall innan corona bröt ut. Nog att de först bara stängde till mars och dör fanns ett fönster i januari att boka till kina så är det väl inte rimligt man skulle gjort det innan man fick nån aning om vart viruset var på väg. Likväl som jag skulle på fotboll i england där flygbiljett inte köpts. Nej, den logiken är skev, anser jag

Japp, jag ser ingen anledning till att SAS skulle vilja göra sin skuldfälla ännu djupare frivilligt med att dela ut poäng till höger och vänster. Och det är ju inflation i guldkorten så det kanske kan rensas lite där också.

Städning och avskrivning tror jag gäller. Guld är lätt att komma upp i och lojala kunder kommer snabbt upp i guld igen när kaoset är över. Och de som ligger precis på gränsen för att nå guld varje år (och ofta via något annat flygbolag än SAS själva) är i ärlighetens namn inte de kunder som SAS behöver oroa sig för då de inte är särskilt lönsamma ändå. Så de tror jag man släpper.

Möjligen kan man tänka sig de gör ett avsteg från Lifetime-kraven. Men bara om det är en satsning de kan räkna hem.
 
Toppen