Senaste nytt

Flash: Nytt vulkanutbrott på Island

Kristofer

Medlem
Skillnaden, enligt P1-morgon, från förra årets askmoln är att partiklarna nu är större och därför inte (?) lika skadligt mot motorerna. Detta till trots står alla plan på Island kvar på marken.

Nu kan jag ha fel, men jag tror att det handlar om hur länge de stannar kvar i luften. Stora partiklar väger mer, och faller ned fortare.
 

Concorde

Founding Member
VAG_1306172679.png


Ser inge vidare ut! Men LOL vad påminner bilderna om? :D
 

lnixon

Medlem
Kuriosa: Jag råkade vara i Fairbanks, Alaska, för ganska exakt ett år sedan och träffade folk på UAF Super Computing Center som bla ansvarar för vulkanövervakning i nordvästra USA. Jag fick en ganska ordentlig genomgång och rundvandring av killen som jobbade där. Han visade simuleringar av det då pågående utbrottet och berättade om hur det är att ha jour när ett utbrott börjar.

Och nu dök de första askspridningsberäkningsjobben upp på våra system.
 

jurgenb

Medlem
Ryan är för sköna..

”Askmolnet är en bluff”
Ryanair provflög flygplan genom den förbjudna zonen ”Säkerhetshotet mot flygplan är ännu ett vilseledande påhitt från UK Met Office”

Samtidigt läste jag precis (kan dock inte hitta tillbaks till det uttalandet) att SAS fått nya besked från Met Office om att askan inte kommer beröra svenskt luftrum alls idag och kanske inte heller imorgon.
 

MarcusC

Medlem
Då var det dax....flera inställda flighter på Landvetter ikväll, börjar nu från kl 17......*suck.....
 
Toppen