Senaste nytt

Flög Business för första gången idag!

Ett ord: Fantastiskt!

Vilken grej!
Jag ville testa på lite "Business" innan jag flyger i höst (långflygning i CW) så jag spontan bokade en resa enligt följande:
BCN - LHR - ARN

För det så fick jag betala 20.000 AAdvantage poäng + ca 1000:-
Jag antar att det inte vara så bra valuta för poängen (?) men jag tyckte det var värt det ändå!

Lounge i Barcelona, fantastiskt att kunna vila ut på schäslongerna dom har i vilorummet. (se bild)

DSCN1436.jpg

Bar att blanda egna drinkar, lite snålt utbud på käk osv men fanns i alla fall lite bakelser osv att välja emellan.
Fåtöljerna var i alla fall riktigt sköna enligt mig.

DSCN1433.jpg

Kändes så konstigt att bara gå och ta mat, bara sådär .. helt gratis.
Hela tiden var man på väg ner i fickan för att rota fram plånboken och letade efter någon att betala till men någon sådan person fanns ju inte att finna.

I London så blev jag helt förvånad, jäklar vad stort..
Inte alls så mycket folk heller, inga problem att få sittplats i en soffa eller så.
Fin utsikt mot landningsbanorna och taxibanorna, skönt att bara sitta och fundera på livet en stund.

DSCN1447.jpg
DSCN1446.jpg

Gick så klart även till andra sidan terminalen för att spana in den andra loungen. (Där ligger även Galleries First + Concorde Room men där får man nöja sig med att titta på ingången :)
Denna lounge är lite mer sliten, dvs lite äldre soffor osv men ändå ett skönt ställe att koppla av på.

DSCN1456.jpg

Även denna lounge bjuder på fin och trevlig utsikt.

DSCN1449.jpg

Specialmålad A319, British Airways,

DSCN1453.jpg

DSCN1458.jpg

Concorde Room..


Tyvärr inga bilder från flygresorna men det var toppen mat, bra säten (767 [5A] + A320 [2A]) så inte mycket att klaga på.
Nu får ni ha överseende med lite slarvigt skriven text men har inte sovit på bra länge.

Ärligt talat vet jag inte om jag NÅGONSIN kommer åka ekonomi igen.
Detta var verkligen livet! Jag tror jag är fast..

/Andreas
 
Last edited:

pep

Medlem
Hej Andreas!
Welcome to the point of no return :) Tak for god reportage. Billeder fra flyet ville vaere godt - vigtigt om det er standardsaeder eller specielle store bz-class saeder (2 saeder i stedet for 3). Da det er dyrt at rejse bz, er der alternativer: E.g. er economy plus gode alternativer paa TK, Brussels, og TG! Men ikke paa e.g. China Southern, SAS, KLM etc. - der er det naermest spild af penge.Selv rejser jeg meget economy og studerer noeje hviken plads og hvilken mad jeg faar - man kan planlaegge godt plus charme sig til god service hvis man er lidt pro-aktiv og samarbejder. Du er begejstret for loungene: Faa dig et Diners Club card (det billigste man kan faa) - det giver access til 500+ lounges for ca. 100 SKR/gang (dette er billigt!). Eller faa et M&M soelvkort der gaelder 2 aar med adgang til all LH's bz-class lounges i Europa og udenfor. Anders Pedersen (i Hue city, Vietnam)
 

henrik l

Medlem
Haha - ännu en stackare som är fast i träsket :D

Hehe, håller med. Men Andreas, du vet väl att du kan njuta av Galleries andra lounger utan flyga business. Se bara till att flyga ihop till ett silverkort på BA, så är det fri tillgång. Dessutom kommer du att fastna i ett likande träsk, "Förnyastatus-träsket":D
 

gdaily

Medlem
Vänta bara tills du gör din långflygning och hamnar i en "riktig" Businessclassstol... Första gången jag åkte en sådan på en långresa så tog jag ett principbeslu på att jag aldrig flyger en långresa i ekonomiklass igen. Nu bleb jag förvisso nedgraderad på en FRA-LAX resa för ett år sedan, men nödutgångssäte, 10k M&M-poäng i kompensation och €1600 euro i kompensation gav ju plåster på såren.

Som många nämnt redan så finns det flera sätt att komma in i loungerna, genom att ha statuskort på rätt flygbolag (eller andra kort). De flesta som är här har ett sådant kort, och därför anses att intra-europa redemptions inte är bra valuta för poängen (då själva flygningen ombord inte skiljer sig mycket om man sitter fram eller bak i planet) men precis som du säger så är det förmånerna på land som skiljer så mycket. Speciellt så stora flygplatser som London Heatrow är det jättebra att kunna slippa köa vid incheckningen, gå före i fast track i säkerhetskontrollen och framför allt kunna slappna av i loungen som är det sköna, något som minskar min stressnivå markant och som därmed gör själva flygningen till något man står ut med.
 
Hehe, håller med. Men Andreas, du vet väl att du kan njuta av Galleries andra lounger utan flyga business. Se bara till att flyga ihop till ett silverkort på BA, så är det fri tillgång. Dessutom kommer du att fastna i ett likande träsk, "Förnyastatus-träsket":D

Hej!

I höst ska jag flyga ihop till ett BA silverkort!
Jag brukar resa cirka 1-3 gånger / månad och skulle jag åka Club Europe varje gång skulle det bli jäkla dyrt men nu vete tusan.. får nog dra in på antalet resor och resa finare / gång istället.

Att gå tillbaka till ekonomi känns inte alls som ett val just nu. :D
 
Dubbelgrattis!
Gratulation nummer 1: första resan i Biz minns man alltid. För vissa är det vardag men för vissa är det en milstolpe, liksom erkännande av något slag.
Gratulation nummer 2: det är något riktigt minnesvärd när man besöker BA loungen på LHR resandes i premiumkabin för första gången.
Vänta tills du gör ditt första long-haul resan i CW och sen finns det säkerligen ingen återvändo.
:)

Kändes så konstigt att bara gå och ta mat, bara sådär .. helt gratis.
Hela tiden var man på väg ner i fickan för att rota fram plånboken och letade efter någon att betala till men någon sådan person fanns ju inte att finna.
Vänta tills du når ett tillstånd då när man får en nota i restaurangen tittar på det funderande med undran om inte det finns något Guldkort att skaffa för att slippa se den.
Verkligen, finns det väl sådana lounger på marken med eller hur?
 
Last edited:
Toppen