Senaste nytt

Fjärde gången gillt för Croatia Airlines...

henrik l

Medlem
Detta verkar ju t o m slå italienarna i säkerhets-o-tänk. På väg in mot motgate brukar det alltid vara minst 15-20 pers som hoppar upp i river i bagagehyllan, varvid man säger till i högtalaren att man måste sätta sig, varvid dom flesta lyder. När jag ser detta skådespel brukar jag i mina mest sadistiska tankar tänka att piloten borde göra en pedagogisk tvärnit:D
 

pst

Medlem
Min roligaste erfarenhet gällande felsägningar kom efter att en Norwegian-flight DY4022 från Malmö landat på Arlanda: "Resande som fortsätter med inrikesflyg skall förtulla allt bagage på Stockholm-Arlanda flygplats." Jag undrade kort om Danmark hunnit ockupera Skåne på en timme.
 

twiggs

Medlem
München heter väll Monaco på italienska? Kanske va det som förvirra :)

Ja, precis. Men ändå så skulle F/A visa upp sin "språktalang" och det blev så dåligt att jag skäms åt henne. Varför i herrans namn har Croatia Airlines inte en lista på vad alla orter heter på varje språk som man ska säga det på. Det är knappast så att OU flyger till så många destinationer att det blir otympligt. Det är en hel del av kabinpersonalen där (men även på JA/JU och JP) som inte förstår att man inte kan säga "welcome to/willkommen in Beč" eller dylikt. Ingen förstår någonting. Detta handlar inte om sådana dialektala skillnader som att F/A på KF/AY ofta säger "välkommen till Tukholm" utan att man helt inte förstår sig på att orter heter olika på olika språk. Pinsamt!
 

David

Medlem
Detta verkar ju t o m slå italienarna i säkerhets-o-tänk. På väg in mot motgate brukar det alltid vara minst 15-20 pers som hoppar upp i river i bagagehyllan, varvid man säger till i högtalaren att man måste sätta sig, varvid dom flesta lyder. När jag ser detta skådespel brukar jag i mina mest sadistiska tankar tänka att piloten borde göra en pedagogisk tvärnit:D

Samma i Kina. Man brukar höra ett jädra smattrande av bälteslås precis när man satt alla hjul i backen. Även säkerhetsansv. på gångplats första rad i ekonomi, en tvärnit och han har skiljeväggen mot F i pannan.
Folk som ställer sig upp så tidigt som på landningsbanan är inte heller helt ovanligt även om jag tycker det sker mindre sällan än för några år sedan (flygvana kanske).
De där tankarna du nämner.... Det är verkligen precis samma här.
 

twiggs

Medlem
Samma i Kina. Man brukar höra ett jädra smattrande av bälteslås precis när man satt alla hjul i backen. Även säkerhetsansv. på gångplats första rad i ekonomi, en tvärnit och han har skiljeväggen mot F i pannan.
Folk som ställer sig upp så tidigt som på landningsbanan är inte heller helt ovanligt även om jag tycker det sker mindre sällan än för några år sedan (flygvana kanske).
De där tankarna du nämner.... Det är verkligen precis samma här.

På min retur från SJJ så blev det minst sagt livat ombord på Austrian:
"Willkommen in Wien, meine Damen und Herren. Bitte bleiben... Maam please take your seat, maam, setzen sufort..." Ingen reaktion förrän den manlige flygvärden längst bak i planet busvisslar! Ungefär så att det lät som ett brandlarm. Kvinnan fattar nog först vid det laget att det är henne de menar.

Det roliga var egentligen ju att hon hade HON-taggar på sitt handbagage och även fick VIP–eskort genom flygplatsen i SJJ. Då kände jag att man borde veta hur man beter sig ombord. Det är ju knappast så att hon var någon nybörjare.
 

Roger J

Medlem
Även om ZAG är en skabbig flygplats vidhåller jag att jag alltid haft helt OK upplevelser med Croatian. Men det är väl som med de flesta flygbolag, olika besättningar, olika dagar.
 

twiggs

Medlem
Även om ZAG är en skabbig flygplats vidhåller jag att jag alltid haft helt OK upplevelser med Croatian. Men det är väl som med de flesta flygbolag, olika besättningar, olika dagar.

Det finns inget att vidhålla i detta fall. Jag har aldrig sagt emot att du har haft "helt OK" upplevelser med Croatia Airlines. Jag svarade bara på din fråga angående vad som var problem under flygningen.
 

Bringman

Medlem
När jag flög hem med OU i somras från SPU blev mitt plan mot DUS försenat. Fick mitt namn utropat i högtalarna och ombedd att kontakta OU ticket office. Denna ligger i incheckningshallen och för att komma dit fick jag gå bakvägen genom pass och säkerhetskontrollen. För att komma igenom passkontrollen åt fel håll var jag tvungen att lämna mitt pass i pant där, blev till slut ombokat hem till GOT via MUC.
 

twiggs

Medlem
Hmmmm…

Nu så här ett par två-tre ÅR efter att jag mailat Croatia Airlines så låg det ett litet brev i lådan (ja, snigelpost) där man kommer med standardsvar om att man är ledsen för det inträffade men att det gått väldigt lång tid sedan det hänt och att det därför inte finns mycket att göra åt saken. No shit, Sherlock?!

Hade faktiskt glömt detta och fattade till en början vilket klagomål CR syftade på! Ibland undrar jag faktiskt om inget alls är bättre än sent (trots att man brukar säga "bättre sent än aldrig")! :confused:
 
Toppen