Senaste nytt

Fjällhotell - vad önskar ni skulle finnas?

Homer

Medlem
Även om det inte är ett fjällhotell har ju Ishotellet i Jukkasjärvi redan intagit platsen som Sveriges mest originella och kända boende av denna typ. Det blir att vara kreativ om man ska konkurrera med hotell i västra Alperna, med rika Schweiz och angränsande högstående matkulturer i Frankrike och Italien.
Tror man måste tänka mer vildmark/allemansrätt/fiske. För rena lyxupplevelser finns det sannerligen bättre länder att åka till.


Precis, ett annat exempel är trädhotellet


A night among the trees - Swedish Lapland

Treehotel.se - Home
 

Agö

Medlem
Även om det inte är ett fjällhotell har ju Ishotellet i Jukkasjärvi redan intagit platsen som Sveriges mest originella och kända boende av denna typ.
Ja, men detta ställe har väl knappt fyra stjärnor och är definitivt inget jag skulle stanna på i över en helg. Dit åker du en gång för att ha gjort det (jag har gjort det!). Vad man behöver är gäster (och gärna internationella sådana) som återkommer år efter år för att hotellet i sig är värt en resa. Annars kan man lika gärna åka till det där Copperhill Mountain Lodge eller vad det nu heter i Åre med halvtaskig mat, trista rum och säsongsarbetare.

Tror man måste tänka mer vildmark/allemansrätt/fiske.
Ja, men i den skolan är man inte originell nog. De svenska fjällen är fulla med hotell som erbjuder sådana aktiviteter.

För rena lyxupplevelser finns det sannerligen bättre länder att åka till.
Det är ju just detta som skulle vara det nya och något som inte finns. Om vi kan absolut toppklass på krogar, varför inte detsamma på hotell?
 

NyfikenGrau

Medlem
Om vi kan absolut toppklass på krogar, varför inte detsamma på hotell?

Utan att veta gissar jag att det är betydligt lättare att rekrytera kompetent personal i och kring storstäder än till ett mycket avlägset fjällhotell? Detta problem finns inte i t.ex. Schweiz eftersom inget där är avlägset med svenska mått.
Inga säsongsarbetare = man måste som anställd bo där om det ska ligga avlägset.
Eller ligger någon av de befintliga toppkrogarna i Sverige avlägset? (jag har verkligen ingen aning men låter spontant osannolikt)
 

Agö

Medlem
Eller ligger någon av de befintliga toppkrogarna i Sverige avlägset? (jag har verkligen ingen aning men låter spontant osannolikt)
Ja faktiskt. Jag tänkte egentligen på Fäviken Magasinet med två stjärnor i Guide Michelin. En halvtimme från Åre. De har fullbokat hela 2019 för rummen och fram till 14 december för krogen...Och det vet verkligen att prissätta exotisk lyx.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja ok. Ser trevligt ut och inte sådär fasligt dyrt med tanke på vad man (förhoppningsvis) får.
Dock är väl en halvtimme från norra Sveriges största turistcentrum inte direkt avlägset med svenska mått. Samtidigt måste man ju kunna rekrytera personal...
Hotta upp Björklidens fjällhotell kanske vore något?
 

Agö

Medlem
Dock är väl en halvtimme från norra Sveriges största turistcentrum inte direkt avlägset med svenska mått.
Nej, absolut. Men vad de lyckats med är att ha fullt hela året och att attrahera internationella gäster. Det är unikt i Sverige. Lyckas man med det kommer även personalen med.
 

Homer

Medlem
Kom just ihåg att det finns ett nytt "lyxhotell" i riksgränsen, öppnade förra året.

Niehku Mountain Villa har välkomnat sina allra första gäster. En komplett upplevelse av vild natur, högklassigt boende och gastronomiskt kök väntar 200 km norr om polcirkeln, vid Riksgränsen, i hjärtat av svenska Lapplands storslagna fjällvärld.
Niehku Mountain Villa | Niehku

recension i Condé Nast
Niehku Mountain Villa, Swedish Lapland review | CN Traveller

Sweden's niehku is the most luxurious place to ski in the arctic
 

NyfikenGrau

Medlem
Nej, absolut. Men vad de lyckats med är att ha fullt hela året och att attrahera internationella gäster. Det är unikt i Sverige. Lyckas man med det kommer även personalen med.

Tror ändå man får vara realist vad gäller "remoteness". Fäviken ligger på pendlingsavstånd från etablerade turistorten Åre och även Norrlands största inlandsstad Östersund.
Tror t.ex. redan etablerade fjällorten Kvikkjokk skulle vara orealistiskt avlägset avseende helårsrekrytering.
 

trekker

Medlem
Svenska alperna vet jag inte var det ligger, men när jar har letat efter hotell vid svenska skidorter har de nästan uteslutande hållt för låg standard och verkat väldigt omoderna. Personligen som reser med familjen skulle jag se stora fina familjerum/sviter där det även finns möjligheter att laga mat. Hotellet i sig borde ha bra restaurang, pub, gym samt swimmingpool som är både inne och ute. Hotellet bör även ligga i direkt anslutning till liftsystemet så man inte behöver köra bil utan enkelt kan ta sig en fika under dagen.
 
Toppen