Senaste nytt

Finns det svenskt China UnionPay kreditkort/bankkort?

Dr. Miles

Expert
Har någon lyckats att betala med svenskt DinersClub på UnionPay terminaler (som inte tar emot andra internationella kreditkort) i Kina?
Det gick inte alls när jag försökte att använda det i Beijing och i Dalian.
 
Har någon lyckats att betala med svenskt DinersClub på UnionPay terminaler (som inte tar emot andra internationella kreditkort) i Kina?
Det gick inte alls när jag försökte att använda det i Beijing och i Dalian.
Vet inte hur det funkar i Kina men det funkade utan problem på Union Pay med svenskt Diners i Japan.
 
ramla på den här tråden av en slump så tänkte berätta om mina erfarenheter..

jag har idag två UnionPay kort, ett har slutet fungerat då den banken ej finns kvar (jag hittar den inte) men har inte velat kasta kortet då det står Mr Sweden på det som de trodde var mitt namn :). Tog ca 2 timmar att ordna detta kort och det med hjälp med en som kunde kinesiska, det går ej att föra överpengar från svensk bankkonto till detta.

Mitt nuvarande kort är från bank of communications vilket var mycket lättare att få. Gick in på första bästa bank kontor och fråga vilken kö jag skulle ställa mig i för att få hjälp på engelska, efter 40 minuter kom jag ut med ett travel business card dom funkar prima i 3 år.


Det går bra att göra banköverföring från Sverige till detta kort, men jag burkar ta ut cash och fylla på det direkt eftersom det är billigare.

nackdelen med detta kort är doc att det ej fungerar utanför kina, det går alltså inte att föröver pengar från detta bankkonto tillbaka till svenskt konto, eller använda den i unionpay automater utanför kina

Om man vill göra online köp så måste man även koppla kortet mot kinesiskt mobilt nummer.

doc en varning, sist jag var i kina tog de inte ens unionpay på visa restauranger, det är bara wechat pay och alipay som gäller nu för tiden vilket jag inte har lyckas skaffa än.
 

Dr. Miles

Expert
doc en varning, sist jag var i kina tog de inte ens unionpay på visa restauranger, det är bara wechat pay och alipay som gäller nu för tiden vilket jag inte har lyckas skaffa än.
Off topic svar.
Som utlänning i Kina behöver du följande för att registrera WeChat Pay (微信支付)
  • WeChat konto
  • pass
  • kinesiskt bankkort
  • ett kinesiskt mobilnummer som är kopplat till kinesiska bankkortet
 
Toppen