Senaste nytt

Finns det svenskt China UnionPay kreditkort/bankkort?

thh

Medlem
Nu förstår jag inte vad du menar. :confused:???

Discover card som köpte Diners Card för 8 år sedan har ett samarbete med UnionPay så ett Discover card fungerar överallt där UnionPay fungerar (och JCB). Diners i Sverige utges av SEB men om de använder Discovers nätverk så borde diners fungera - och det finns instruktioner på discover.com kring vad de ska göra.
 

Dr. Miles

Expert
Discover card som köpte Diners Card för 8 år sedan har ett samarbete med UnionPay så ett Discover card fungerar överallt där UnionPay fungerar (och JCB). Diners i Sverige utges av SEB men om de använder Discovers nätverk så borde diners fungera - och det finns instruktioner på discover.com kring vad de ska göra.
UnionPay har sexsiffriga PIN kod och vad jag vet Diners Club har fyrsiffriga PIN kod.
Jag ser instruktions PDF som säger att det skulle kunna gå att handla utan PIN men jag misstänker att många affärer inte vill ta emot kreditkort utan PIN.

Jag får enkelt att testa om Diners Club kort fungerar på UnionPay terminaler.
 
  • Gilla
Reactions: olo

johhenrik

Medlem
Diners har inte funkat för mig när endast union pay funkar. Det provade jag innan jag fattade att union pay ens existerade.
 
Vet inte hur Diners fungerar i Union pay terminaler men mitt Kinesiska kort funkar inte i de Diners terminaler jag provat i Sverige. Har du ett längre business visa tror jag inte att det är några problem att få ut ett Union pay kort hos en Kinesisk bank. Har kompisar som bara haft 6 månaders studentvisum som fått kinesiska bankkort. Beroende på vilken färg kortet har behöver man sätta in en mindre "start" summa.
 

Dr. Miles

Expert
Vet inte hur Diners fungerar i Union pay terminaler men mitt Kinesiska kort funkar inte i de Diners terminaler jag provat i Sverige. Har du ett längre business visa tror jag inte att det är några problem att få ut ett Union pay kort hos en Kinesisk bank. Har kompisar som bara haft 6 månaders studentvisum som fått kinesiska bankkort. Beroende på vilken färg kortet har behöver man sätta in en mindre "start" summa.
Om jag har förstått rätt, samarbetet är mellan Discovery och UnionPay så att UnuonPay inte fungerar på terminaler som accepterar DinersClub (ej Discovery) är inte konstigt
 

Jakob K

Medlem
Hej!

Hur går det med detta @Dr. Miles? Jag har precis varit i Huizhou och haft stora problem att betala resturangnotor med mastercard. Det har blivit mycket sämre acceptans av MC på kort tid - och inom kort måste man nog hitta en rimlig lösning.

Tydligen så tvingar även stora banker i HongKong över sina kunder på union pay genom att helt enkelt ta bort mastercard/visa utan att fråga.

Skönt att vara tillbaks i KongKong nu....

mvh
 

Dr. Miles

Expert
Nej, det har inte hänt mycket från min sida heller.
Jag hade inte mitt Diners Club kort med mig när jag gick och åt då brukar jag att lämna det kortet i hotellets säkerhetsförvaringslåda tillsammans med passet.
 

Dr. Miles

Expert
Tack! Det verkar som det inte går att ansöka från Sverige eller Tyskland dock.
Jag får besöka någon bank i Hong Kong nästa gång jag är där.
Jag var på Travelex i Hong Kong idag och pratade med personalen angående UnionPay prepaid kort.
Travelex NiHao Card | Travelex Foreign Exchange

Tyvärr går det inte att ladda pengarna till kortet från Sverige, utan man måste vara i Hong Kong och sätta in pengarna på något av Travelex kontor i Hong Kong. (Om det hade varit något av Travelex kontor i världen hade det varit enklare)
 

Thornado

Medlem
Kom att tänka på denna tråden när jag av en händelse råkade bli med kinesiskt bankkonto och UnionPay-kort idag.
Jag besöker ett universitet i Beijing och höll ett föredrag idag, och tydligen hade de pengar för att bjuda in internationella talare, så de ville ge mig 1000 RMB för att jag pratat där (som akademiker så är detta ett underligt fenomen då man för det mesta är glad och nöjd över att nån faktiskt vill lyssna på vad man har att säga, men har kollegor som fått liknande betalning i andra delar av Asien). Dessa pengar kunde dock endast betalas ut till ett kinesiskt bankkonto, och eftersom jag givetvis inte har ett sådan så traskade vi över till bankkontoret på campus och öppnade ett för mig, med tillhörande UnionPay-kort.

Det tog sin lilla tid, och involverade större delen av personalen och en hel del diskussioner (bland annat ville de se nåt "residence permit", men nöjde sig till slut med att bara titta på mitt visum), men det gick ändå relativt smärtfritt (för att vara Kina - det var iaf inte mycket besvärligare än att skaffa kinesiskt SIM-kort). Uppenbarligen så är det alltså möjligt att skaffa ett kinesiskt bankkonto som utlänning och få UnionPay den vägen. För att man ska ha en chans så behöver man dock antingen prata kinesiska själv eller ha med sig en kinesisk vän som kan sköta diskussionen (professorn som hjälpte mig var VIP-kund hos banken, så det kan nog ha underlättat också). Troligtvis borde det gå att fylla på kontot med pengar med en vanlig internationell banköverföring. Detta var hos Postal Savings Bank of China.
 
Toppen