Senaste nytt

Finns det "nyttig" flygplansmat?

Alx

Medlem
Jag åker med SK909 om någon vecka, självklart i C. Resan kommer fortsätta med UA:s Premium Service JFK-LAX.

Min fråga är om det verkligen ska vara helt omöjligt att få något riktigt kalorisnålt att äta ombord? Jag vet att man kan få specialmat, men aldrig hört talas om superdiet som alternativ!

Jag försöker bli av med ett gäng kilo lite snabbt inför LA-resan genom något som kallas Sophiakuren (Startsida) Jag vet, det är lite desperat och verkligen sista sekunden. Jag borde låtit bli allt grillat nu i sommar :)

När man går på den dieten är tanken att man ska hålla nere kaloriintaget på ett minimum och därmed snabbt gå ner i vikt, därav min fråga! Vill ju inte riskera att förstöra det resultat jag faktiskt har uppnått. Vore ju trist att missa målet på flyget till målet så att säga :p

Det måste ju vara möjligt att få exempelvis en sallad UTAN dressingar m.m. Eller är flyget helt hopplöst? Jag har aldrig tidigare behövt reflektera över hälsoutbudet ombord, tack och lov!
 
Jag åker med SK909 om någon vecka, självklart i C. Resan kommer fortsätta med UA:s Premium Service JFK-LAX.

Min fråga är om det verkligen ska vara helt omöjligt att få något riktigt kalorisnålt att äta ombord? Jag vet att man kan få specialmat, men aldrig hört talas om superdiet som alternativ!

Jag försöker bli av med ett gäng kilo lite snabbt inför LA-resan genom något som kallas Sophiakuren (Startsida) Jag vet, det är lite desperat och verkligen sista sekunden. Jag borde låtit bli allt grillat nu i sommar :)

När man går på den dieten är tanken att man ska hålla nere kaloriintaget på ett minimum och därmed snabbt gå ner i vikt, därav min fråga! Vill ju inte riskera att förstöra det resultat jag faktiskt har uppnått. Vore ju trist att missa målet på flyget till målet så att säga :p

Det måste ju vara möjligt att få exempelvis en sallad UTAN dressingar m.m. Eller är flyget helt hopplöst? Jag har aldrig tidigare behövt reflektera över hälsoutbudet ombord, tack och lov!


jag tränar 6g/v och äter högproteinkost och tar med mig min mat ombord i form av shakes el proteinbars.

Sophiakuren är väl också en form av shakes så det borde du ju kunna ta med dig ombord.
 

Alx

Medlem
hahaha... TACK! Ibland är det mest uppenbara alternativet så enkelt att man missar det! Du har ju helt rätt, att jag inte tänkte på det!? :) Jag var så insnöad på vad jag skulle kunna ÄTA istället för att inse att jag även där kan skaka min egen shake! Det blir lite trist att se alla godsaker som serveras, men kommer vara sjukt stolt när jag kommer fram utan att ha ätit, druckit skumpa och vin... :)

Det ska bli intressant att se hur mycket flygvärdinnorna kommer tjata om att få servera någonting annat än litervis med vatten! ;)

Men frågan känns ändå lite intressant, finns det verkligen inte någon riktigt "nyttig" lågkalorimat på flyget? Så svårt kan det ju inte vara att göra rejäla sallader t.ex.?
 
jag håller med, avsaknaden av nyttigare mat ombord är stor.

Jag har såååå många historier från div länders tull myndigheter och knarkspanare när dom scannat mitt bagage och sett en stor behållare med hrmm vitt pulver :)
Bars funkar oöppnat och även färdiga shakes men jag föredrar att blanda mina egna med vatten, problemen uppkommer vid vissa länders tull och även vid säkerhetskontrollen MEN ingen har sagt ngt om pulver, bara vätskor och den diskutionen har jag också haft flertalet gånger.

Nu har jag dock fördelen att jag ser ut som jag äter ( mäter 54cm överarmar ) och då fattar dom oftast vinken.

Men inget problem att ta med dig dina shakes på flyget, se bara till att du vätskar upp dig mer än vanligt och ta med dig vitaminer på långflygningar.
 

Alx

Medlem
Ja verkligen! När man reser mycket så lägger man ju lätt på sig mer än nödvändigt. Jag skulle garanterat välja hälsotallriken om det erbjöds en seriös sådan ombord. Att ingen har börjat med det? eller har jag missat något? När man ser sig om i kabinen ser man ju en hel del personer som skulle behöva hålla igen på det goda!

Precis som du säger lär jag behöva dricka ÄNNU mer vatten än vanligt. Vitaminer får jag gott om i pulvret så det klarar jag mig nog utan. Känner mig konstigt nog faktiskt piggare nu när jag går på diet än jag vanligtvis gör?! :s

Hahaha... jag kan tänka mig vad du råkat ut för om du brukar resa med pulver :)

Mina överarmar skrämmer garanterat inte en enda människa, så jag håller mig nog till pulvret och "förklarar" för tulltjänstemännen att det är Sophiakuren, en pulverdiet som låter tjejig men är helt laglig, även för killar! ;)
 

Gnopps

Medlem
En del flygbolag har börjat med att erbjuda dietmat som specialmatsalternativ. Här nedan är exempelvis en lista över de måltidsalternativ som Lufthansa erbjuder (finns faktiskt ytterligare några). Du kan till exempel välja låg salt & kolesterol? Jag har för mig att jag sett något flygbolag erbjuda GI eller Atkins, minns inte vilken.

AVML Vegetarian asiatic(indian) without beef/veal, fish, cooked and seasoned indian style
BBML Baby food. Note: baby food from Hipp and longlife/milk on all international flights available
BLML Bland soft meal light meal for stomach, bowels, liver and gall bladder
CHML Child/junior meal
DBML Diabetic meal special meal for diabetes no sugar, low fat, no breaded products, non alcoholic
FPMLFruit meal with fruits, raw, fresh, whole food, without meat (RVML)
GFML Gluten-free meal, meal for those allergic
HFML High fibre meal meal with high nutritious value, fresh basis products
HNML Hindu style meal without beef, pork, veal, cooked and seasoned indian style
JPML Japanese meal, only on LH flights to and from Japan, request only in F & C class
KSML Kosher meal under supervision of a rabbinate strict kosher preparation
LCML Low calory meal meal with reduced calories, plenty of roughage, low in fat and carbohydrates
LFML Low cholesterol meal special meal for metabolic diseases - less than 100mg cholesterol/meal, no animal fats, no egg yolk
LPML Meal with low protein and low sodium for sickness of liver
LSML Low sodium meal salt-free meal for heart, circulation, kidneys (low fat, non-flatulent, low on liquid, non-alcoholic
MOML Moslem style special meal no pork or game, non-alcoholic
NFML No Fish Meal
NLML No lactose meal for those allergic to milk or suffering from lactose intolerance
PRML Low purin meal with low uric acid content (no offal)
SFML Seafood meal mainly of fish, shellfish and crustaceans; no meat
VGML Pure vegetarian meal (vegan) no meat or fish products non-alcoholic, fresh food
VLML Vegetarian meal (lacto-ovo) dairy prod. and eggs allowed
 

Alx

Medlem
En del flygbolag har börjat med att erbjuda dietmat som specialmatsalternativ. Här nedan är exempelvis en lista över de måltidsalternativ som Lufthansa erbjuder (finns faktiskt ytterligare några). Du kan till exempel välja låg salt & kolesterol? Jag har för mig att jag sett något flygbolag erbjuda GI eller Atkins, minns inte vilken.

LCML Low calory meal meal with reduced calories, plenty of roughage, low in fat and carbohydrates

Se där! Det finns alltså flygbolag som har tänkt till även på detta :)

På utvägen ska jag köra på TorjörnMieden smarta tips att ta med mig min shake ombord. Jag har gått ner 5 kilo med Sophiakuren senaste veckan, så jag är väldigt taggad att fortsätta. Men LCML kommer sitta väl till pass för att bibehålla min nya vikt i framtiden! :)
 

Gnopps

Medlem
Det finns ett aber med specialmat dock: en del flygbolag använder samma specialmåltider i både ekonomi och affärsklass (speciellt de lite mer udda måltiderna). Detta kan vara en nackdel om du flyger framför skynket.

För några år sedan tänkte jag utnyttja detta till min fördel och beställde en kosher-måltid på Lufthansa Frankfurt-Jakarta i ekonomiklass, koshermåltiderna från Frankfurt skulle nämligen vara samma i alla klasser. Vet inte om så var fallet men måltiden var verkligen inget att hurra över och jag kommer inte göra om det :)
 
Toppen