Senaste nytt

Finns det något jag kan göra nu? (Felbokning)

adhoc76

Medlem
Får man fråga varför du bokade via en resebyrå och inte direkt via qatar's hemsida? Normalt sett är flygbolagen bättre på att ha 24h fri avbokning än resebyråer. Vet dock inte hur det är i Qatar's fall.

Gissningsvis för att han sparade några hundralappar.... Jag brukar låta bli resebyråer OM det inte är väsentligt billigare jämfört med att boka på flygbolagets hemsida.... Det är nästan alltid enklare att kommunicera direkt med flygbolaget istället för att sitta i oändliga telefonköer till resebyrå...
 

dino_81

Medlem
Hör av dig till Resfeber på studs (via mail) och påtala ditt misstag samt fråga om de kan göra något. Och ring dem så fort deras kundtjänst öppnar imorgon. Jag tror tyvärr inte att dina chanser till att ändra resan är stora, men att fråga är gratis och man kan vinna nycket som någon klok man på forumet brukar säga! Det håller jag med om.... :)
 

SvartMjolk

Medlem
Hur har det gått? Jag själva gjorde en liknande grej för några år sedan. Ringde på chansning och fick faktiskt det avbokat helt utan kostnad.
 

Friskytten

Medlem
Hör av dig till Resfeber på studs (via mail) och påtala ditt misstag samt fråga om de kan göra något. Och ring dem så fort deras kundtjänst öppnar imorgon. Jag tror tyvärr inte att dina chanser till att ändra resan är stora, men att fråga är gratis och man kan vinna nycket som någon klok man på forumet brukar säga! Det håller jag med om.... :)

Håller med ovanstående talare. Så här skulle jag göra själv iaf:

Maila nu (nyss!) om ditt misstag. Ring upp direkt i morgon när de öppnar.

Se till att vara påläst om deras regler innan samtalet: Resfeber kundtjnst: Vanliga frgor och svar.
Mjuk approach, berätta om det förargliga misstaget/klantigheten. Förklara att du förstår deras regler, men att du vet att man i bland kan lösa sånt här i samförstånd. Du kan ju nämna i förbifarten att du frågat på olika reseforum hur man ska göra...

Eftersom du inte ska avboka helt utan byta datum p g a ditt misstag så borde de vara extra förstående. Får dock räkna med att som minst betala några hundralappar för deras administrativa besvär.

Jag råkade ut för något liknade (ej via resfeber.se) när jag hade bokat en icke om-/avbokingsbar resa ca 9 månader i förväg. Några månader senare stod det klart att rektorn vägrade ge barnen ledighet och jag behövde därför tidigarelägga resan några dagar (=lite dyrare biljetter). I mitt fall gick det att lösa tillsammans med resebyrån trots liknande förutsättningar som du har i nuläget.

Lycka till:)
 

Dr. Miles

Expert
Jag genomförde en bokning på resfe*ber.nu och glömde att ta avbeställningsskyddet och insåg att jag bokade utresan fel med en hel månad. Jag undrar nu om det finns något jag kan göra åt?
Dessa är följande flights:

sön, 24 nov, SAS SK3611
Flygningen utförs av Lufthansa
06:05 Avgång - Stockholm (Arlanda) (ARN), Sverige
08:20 Ankomst - Frankfurt (FRA), Tyskland

sön, 24 nov, Qatar Airways QR0070
11:00 Avgång - Frankfurt (FRA), Tyskland
18:45 Ankomst - Doha (DOH), Qatar

sön, 24 nov, Qatar Airways QR0556
21:25 Avgång - Doha (DOH), Qatar
03:10 Ankomst - Bombay (BOM), Indien
Ankomst den 25 Nov

Mina frågor:

  1. Är det tur och retur har du bokat, eller bara enkelresa?
  2. Hur mycket kostade biljetten?

Om det är tur och retur, kan du boka om mot avgift 750 SEK + resebyråns servicearvode.
Även den billigaste fare basis:en (SLRTSE, ca 4.800 SEK inkl. skatter för T/R) tillåter ombokning mot avgift.

SLRTSE skrev:
CHANGES

ANY TIME
CHARGE SEK 750.

Om det är en enkelbiljett, går det också att ändra biljetten mot avgift 300 SEK + resebyråns servicearvode.
Billigaste fare basis:en är MLOWSE (ca 3.650 SEK inkl. skatter)
MLOWSE skrev:
CHANGES

ANY TIME
CHARGE SEK 300.
 
Last edited:

tomle

Medlem
Mitt tips är att ringa så fort som möjligt, vissa resebyråer ställer inte ut biljetten direkt och så länge du inte har något ticket number så går det att ändra.
 
Toppen