Senaste nytt

Finnairs nya longhaul-produkter lanserade

Voyageur

Medlem
Precis Jacob. Får väl vänta en tid till tills Finnair släpper mer detaljerad info. En weekend i BKK med deras nya Biz låter ju lockande
 

Voyageur

Medlem
Eller så har AY en hög beläggning helt enkelt på den linjen både av vinterns semesterresenärer samt sommarens affärs.
 

AABack2ARN

Medlem
Är det fler platser ombord på A350 jämfört med dagens A340? Det skulle kunna förklara saken. Men jag skulle tro och anta att de får ut betydligt mer pengar per business-stol på rutterna till Japan och Kina än till Bangkok. Fast vad vet jag...
 

JonW

Medlem
Lite intressant att BKK får de nya kabinerna tidigt. Känns som en relativt low-yield destination för en ny produkt.
Gammalt debattämne på FT. Det har noterats att samma sak gällt de nyare full flat-kabinerna, som också prioriterats till BKK trots den gissningsvis mindre kräsna publiken. Men det har konstaterats att det snarast handlar om att dessa plan har större total kapacitet, vilket man i första hand behöver just på BKK. Och A350 får fler stolar än alla A330/340 varianter...
Och större delen av sommaren, när BKK-trycket var lägre, gick det en lie flat 340 på rutten så det stämmer nog.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är nog inget fel på kräsenheten hos BKK-publiken, däremot betalningsviljan. Tror jag i alla fall ;)

Vid lite efterforskning kan jag också konstatera att det generellt är de plan som flyger mest passagerare som får flyga till BKK. Så de extra sålda sätena kompenserar nog andra brister.
 

Zoogian

Medlem
Undrar lite nu, det står på deras "seatmap" att den visar hur planen ser ut i slutet på dec 2014 när nya säten är inne i 340, men det är bara en variant som har de där sick-sack (inte 350!), men de andra har "vanliga" 2-2-2, men de skriver ändå att de är nya?

hur går detta ihop... köpte just en resa till oss till Krabi i C, och visst, bra pris, men de har ju riktigt bra pris även till BKK, så borde inte ha med planen att göra.

någon som vet? finns ingen info alls....
 

JonW

Medlem
Bara som ett litet inkast i diskussionen, det här är vad som stod på rollup-en av nyheter i business class, "improved on-demand service".

Däremot kan vi med säkerhet lägga till ny necessär som nyhet. :)
Liten follow up på AY:s löften från augusti efter 3 legs på AY C på sistone:

A) Ordinarie menyerna har i mitt tycke blivit sämre efter en klar uppryckning förra året. Och mest fantastiskt är att man ännu efter 5 år fortfarande kör samma preorders, varav en är korv, den andra en oätlig renfile i vattnig sås o den tredje 4 räkor med lite nudlar...
B) AY:s tolkning av On Demand är att man kan välja mellan att få set-frukost två timmar innan landning, alt a la carte frukost 1time före landning. Något ologiskt, det borde vara tvärtom ur arbetssynpunkt...
Av middag On Demand finns inte ett spår, trots löfte i mailutskick 18 aug....
C) Inte ett spår av den utlovade cocktaillistan. GT är fortfarande det närmaste en cocktail man kommer....
D) Och inte heller ett spår av den utlovade necessärem. Lagret av bruna pappåsar är visst oändligt...

Riktigt dåligt av AY att så konsekvent bryta mot i stort samtliga storstilade löften i augusti.

Ska man hitta något positivt är det att IFE-utbudet nu blivit betydligt större (vilket man inte lovade, vad jag minns...) dock nu mer svårnavigerat.
 
Last edited:

zanga

Medlem
Liten follow up på AY:s löften från augusti efter 3 legs på AY C på sistone:

A) Ordinarie menyerna har i mitt tycke blivit sämre efter en klar uppryckning förra året. Och mest fantastiskt är att man ännu efter 5 år fortfarande kör samma preorders, varav en är korv, den andra en oätlig renfile i vattnig sås o den tredje 4 räkor med lite nudlar...
B) AY:s tolkning av On Demand är att man kan välja mellan att få set-frukost två timmar innan landning, alt a la carte frukost 1timme mellan landning. Något ologiskt, det borde vara tvärtom ur arbetssynpunkt...
Av middag On Demand finns inte ett spår, trots löfte i mailutskick 18 aug....
C) Inte ett spår av den utlovade cocktaillistan. GT är fortfarande det närmaste en cocktail man kommer....
D) Och inte heller ett spår av den utlovade necessärem. Lagret av bruna pappåsar är visst oändligt...

Riktigt dåligt av AY att så konsekvent bryta mot i stort samtliga storstilade löften i augusti.

Ska man hitta något positivt är det att IFE-utbudet nu blivit betydligt större (vilket man inte lovade, vad jag minns...) dock nu mer svårnavigerat.

Jag instammer och kan bekrafta aven jag (jag ar inte jattemissnojd, men kunde vart battre), flog KIX - Helsinki sa sent som for 4 dagar sedan. Ska forsoka lagga upp lite recension/bilder osv.
 

JonW

Medlem
Liten follow up på AY:s löften från augusti efter 3 legs på AY C på sistone:

A) Ordinarie menyerna har i mitt tycke blivit sämre efter en klar uppryckning förra året. Och mest fantastiskt är att man ännu efter 5 år fortfarande kör samma preorders, varav en är korv, den andra en oätlig renfile i vattnig sås o den tredje 4 räkor med lite nudlar...
B) AY:s tolkning av On Demand är att man kan välja mellan att få set-frukost två timmar innan landning, alt a la carte frukost 1time före landning. Något ologiskt, det borde vara tvärtom ur arbetssynpunkt...
Av middag On Demand finns inte ett spår, trots löfte i mailutskick 18 aug....
C) Inte ett spår av den utlovade cocktaillistan. GT är fortfarande det närmaste en cocktail man kommer....
D) Och inte heller ett spår av den utlovade necessärem. Lagret av bruna pappåsar är visst oändligt...

Riktigt dåligt av AY att så konsekvent bryta mot i stort samtliga storstilade löften i augusti.
QUOTE]

Ny uppföljning efter ett par till ben i AY l/h C på sistone:
A) Ordinarie menyerna är förnyade sen slutet av januari, dock långt ifrån kvaliten man hade förra vintern.
Och att de bedrövliga 5 år gamla pre order-rätterna ovan fick överleva ännu ett menyskifte är nu närmast komiskt.

B) "On demand"-tolkningen ovan har nu stramats upp något. "Amerikansk" setfrukost serveras nu 90 min innan landning.
A la cartefrukost senast 60 min innan landning, och det poängteras att den inte inkluderar varm mat, vilket gör det hela aningen mindre ologiskt.
Av middag on demand förstås fortfarande inte ett spår, men att det löftet inte skulle hållas berättade ju AY-chefer för Jacob redan när det avgavs i augusti...
C) Se ovan, ingen förändring sedan löftet i augusti...

D) Här blir det riktigt komiskt. Man får inte neccessären som utlovades i augusti. Man får inte den impopulära bruna pappåsen.
Man får - ingenting alls!! Lagret av pappåsar var tydligen inte alls oändligt utan har nu tagit slut. På förfrågan fick jag svaret:
"Sånt där ja... jo jag tror vi kan ha lite grejor ute i galley.. 1,5 timme senare när det började bli läggdags påminde jag åter.
FA:n kommer då till mig med en korg med ögonbindlar, öronproppar och tandborstar jag får plocka ur...
 
Toppen