Senaste nytt

Finnairs nya business class på långflygningar

JonW

Medlem
Jag älskar stolarna och de breda sidokonsolerna, men håller med, inredningen känns alldeles för ljus, kall och plastig. Dessutom är den rätt känslig, det börjar redan bli stora fula repor här och var. Men man ville väl skapa något typiskt finskt....
 

Axelzon

Medlem
Antar att enda anledningen till att AY 340-300 har 2+2+2 konfig för att de beställt dessa senare än 330-300 1+2+1, eller skall de uppgradera 340-300?

/Axelzon
 

Senator

Moderator
Jag tror inte det finns en officiell plan att harmoniera alla flygplan med samma C stol som A330-300. Hela A340-300 och A330-300 flottan är jo ganska nya, och undrar på om man inte skulle göra en sådan transaktion tillsammans med större service för ett lite bolag som Finnair. Det är bara dessa 4 flygplan i beställning som kom med Swiss kopia på C-stol/säng, och inte nog plan har varit på retro-fit som jag har uppfattat det. BKK och JFK är om jag har fattat rätt, högst sannolika destinationer med produkten.
 

Axelzon

Medlem
Det är ett tag sedan jag åkte med AY, men nöjer mig givet med den "gamla" konfigurationen. Tar med mig familjen till Shanghai i början av oktober och har retur biljett först i juni... Tillhör inte vanligheterna:cool: men skall man flytta så skall man. Hör av er om ni är i Shanghai och har en oplanerad kväll framför er.

/Axelzon
 

David

Medlem
Det är ett tag sedan jag åkte med AY, men nöjer mig givet med den "gamla" konfigurationen. Tar med mig familjen till Shanghai i början av oktober och har retur biljett först i juni... Tillhör inte vanligheterna:cool: men skall man flytta så skall man. Hör av er om ni är i Shanghai och har en oplanerad kväll framför er.

/Axelzon

Jag flyttar hem från Kina siste sept, vilken timing. ;)
 

JonW

Medlem
De är tydligen inte klara med att uppgradera alla 330-300 ännu. (som är staggered 1+2+1 varvat med 2+2+1). Enligt Finnairs moderna flotta - Finnair har de bara ny business class på 4 utav 8 A330, och inga av sina A340.
Nja, med reservation för att jag fattat något fel:

AY har inte uppgraderat en enda 330/340, och inga beslut har fattats, man verkar avvakta leveransutvecklingen av de A350 man beställt sen länge.

Tanken var från början att alla 340 o 330 skulle levereras med en enhetlig 2-2-2 konfiguration i C.
Detta då undantaget de två 340 som köpts in begagnade från AF m fl.
Men en bit in i leveranserna insåg man att flat beds snabbt skulle bli normen, samt att 350:n var längre bort än man trott.
Man lyckades då specca om de sista 4 330:eek:rna till Thomson Solutions-stolarna.

Sedan dess har det snackats fram o tillbaka om uppgraderingar, men med tanke på att det bara är knappt 3 år sen de sista split nya planen levererades med 2-2-2, samt osäkerheten om 350, är det nog rätt naturligt att man drar ut på det.
Men framförallt de begagnade 340 börjar nu få så mycket kritik så man måste nog börja fundera på iaf dessa.
 
Toppen