De är tydligen inte klara med att uppgradera alla 330-300 ännu. (som är staggered 1+2+1 varvat med 2+2+1). Enligt
Finnairs moderna flotta - Finnair har de bara ny business class på 4 utav 8 A330, och inga av sina A340.
Nja, med reservation för att jag fattat något fel:
AY har inte uppgraderat en enda 330/340, och inga beslut har fattats, man verkar avvakta leveransutvecklingen av de A350 man beställt sen länge.
Tanken var från början att alla 340 o 330 skulle levereras med en enhetlig 2-2-2 konfiguration i C.
Detta då undantaget de två 340 som köpts in begagnade från AF m fl.
Men en bit in i leveranserna insåg man att flat beds snabbt skulle bli normen, samt att 350:n var längre bort än man trott.
Man lyckades då specca om de sista 4 330
rna till Thomson Solutions-stolarna.
Sedan dess har det snackats fram o tillbaka om uppgraderingar, men med tanke på att det bara är knappt 3 år sen de sista split nya planen levererades med 2-2-2, samt osäkerheten om 350, är det nog rätt naturligt att man drar ut på det.
Men framförallt de begagnade 340 börjar nu få så mycket kritik så man måste nog börja fundera på iaf dessa.