Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

taxvalp

Medlem
Med risk för att väcka sovande björnar tog jag en för laget och frågade Finnair vad som händer med matchningen till Platinum om man behöver boka om sin resa och åka efter 31 mars, som deadline egentligen var.

De bad att få återkomma och efter några timmar fick jag besked att det går bra, utan att några datum nämndes. Verkar lugnt, med andra ord.
 

GOTBound

Medlem
Med risk för att väcka sovande björnar tog jag en för laget och frågade Finnair vad som händer med matchningen till Platinum om man behöver boka om sin resa och åka efter 31 mars, som deadline egentligen var.

De bad att få återkomma och efter några timmar fick jag besked att det går bra, utan att några datum nämndes. Verkar lugnt, med andra ord.
Nu vill jag inta vara dum, dryg eller otrevlig.
Men nu är björnen väckt, Finnair hade uppenbarligen inte ens tänkt tanken men nu finns den hos dem och detta kan sluta hursomhelst även om de sa det att går bra just nu.

Istället för att ta en för laget kan du teoretiskt ha satt igång en rullning som sabbar för hela laget.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Nu vill jag inta vara dum, dryg eller otrevlig.
Men nu är björnen väckt, Finnair hade uppenbarligen inte ens tänkt tanken men nu finns den hos dem och detta kan sluta hursomhelst även om de sa att går bra just nu.

Istället för att ta en för laget kan du teoretiskt ha satt igång en rullning som sabbar för hela laget.

Du har en poäng och jag respekterar din åsikt. Men jag behövde ha ett snabbt svar inför en resa med (eventuell) avgång i morgon med begränsad möjlighet till ombokning före 31 mars.

Att kundtjänstmedarbetaren ville dubbelkolla och återkomma behöver ju inte automatisk betyda att de inte hade tänkt på detta. Om ett företag av Finnairs storlek gör en kampanj likt den svenska med statusmatchningen ingår ju rimligen någon form av uppföljning av utfallet, så det är osannolikt att utgå från att de inte skulle ha koll.

Dessutom var ju beskedet positivt, så jag ser inget problem. Om man har statusmatchat men inte tänker resa de närmaste månaderna så kan man ju ändå inte förvänta sig att behålla matchningen - allt annat är en bonus. Och om någon inte får behålla den så fråga gärna om det beror på att de fick ett tips från en kund i Sverige som väckte frågan en måndag i januari.
 

taxvalp

Medlem
Snart boarding med Finnair ARN-JFK. Fram till i morse var vi bara två i C men de har sålt uppgraderingar så vi blir totalt fem. Stämmer fint med Expertflyer. Därtill 20 vuxna och två spädbarn i eco. Luftigt ombord…
652184CA-D7B4-40E9-A21A-51258AEB009B.png
 

taxvalp

Medlem
Några intryck från flighten ARN-JFK, där SAS Business fungerar som referens:

- Snabb och bra service, nästan för snabb. Kanske berodde på att vi bara var fem i C-kabinen. Dessert och kaffe var avslutat redan när vi lämnade norska fastlandet. Bra om man vill sova tidigt men med avgång kring 19.30 kändes det inte så superakut att somna. Minimalt med utrop och inget onödigt småprat, väldigt nordiskt men klanderfritt.

- Manuell servering utan vagn vilket ger lite mer premiumkänsla (men förmodligen mer arbetssamt för personalen). Uppskattar meny på svenska.

- Smidig Internetlösning. Bara att ange efternamn och stolsnummer så var man igång och systemet har koll på att Platinum har access hela resan. Annars ingen ”recognition” av status vilket dock inte stör mig.

- Höga poäng för ögonmasken. Är storkonsument av sådana och har provat många, Finnairs är i hög internationell klass.

Sammanfattningsvis mycket nöjd, även om det är svårt att dra några bergsäkra slutsatser i dessa alltjämt underliga tider.
 

Tonton

Medlem
Några intryck från flighten ARN-JFK, där SAS Business fungerar som referens:

- Snabb och bra service, nästan för snabb. Kanske berodde på att vi bara var fem i C-kabinen. Dessert och kaffe var avslutat redan när vi lämnade norska fastlandet. Bra om man vill sova tidigt men med avgång kring 19.30 kändes det inte så superakut att somna. Minimalt med utrop och inget onödigt småprat, väldigt nordiskt men klanderfritt.

- Manuell servering utan vagn vilket ger lite mer premiumkänsla (men förmodligen mer arbetssamt för personalen). Uppskattar meny på svenska.

- Smidig Internetlösning. Bara att ange efternamn och stolsnummer så var man igång och systemet har koll på att Platinum har access hela resan. Annars ingen ”recognition” av status vilket dock inte stör mig.

- Höga poäng för ögonmasken. Är storkonsument av sådana och har provat många, Finnairs är i hög internationell klass.

Sammanfattningsvis mycket nöjd, även om det är svårt att dra några bergsäkra slutsatser i dessa alltjämt underliga tider.

Mao - Storinvesteringen i poäng hos Finnair av Herr och Fru Taxvalp känns inte galet fel, efter dagens resa? :D
 

Sir Lemon

Medlem
En liten hälsning till er, från välbekant plats, som gillar konkurrenten.
 

Attachments

  • FDB328FB-A7E5-496D-B085-9722300BC760.jpeg
    FDB328FB-A7E5-496D-B085-9722300BC760.jpeg
    69,9 KB · Visningar: 193
  • Gilla
Reactions: doc
Toppen