Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

011430121

Medlem
För att ta reda på det föreslår jag att du gör en skärmdump i kvarten från låt oss säga 2h före avgång och fram till avgångstid.
Om det är inga eller väldigt få förändringar mellan de bilderna får vi anta att sätesval i samband med incheckning inte uppdateras i Expertflyer.
Detta antagande baseras på att Finnair marknadsförde billiga biljetter utan möjlighet att välja säte innan och gissningsvis har en stor del av resenärerna köpt sådana biljetter.
Så här ser kvällens flygning ARN-JFK ut 25 minuter före avgång

9286127B-CEC9-4B73-8537-97364CA87162.png
 

intuition

Medlem
Jag undrar också vad de här skärmbilderna ska bidra med.
Nu vet jag inte vilken magik expert flyer har eller varför deras seat "måste stämma" med verkligheten.

Vad jag vet är i alla fall att FInnair använder sk "optimal seating" (Amadeus Altèa?) där det inte finns en fix seat map med platser upptagna /lediga. Efter att det införde det kunde man inte längre dra slutsatser från sittplatskartan som Finnair visar. Person A kunde tex se att 1A-C var ledigt medan person B fick en karta där 1A-C var upptaget. Vad man får se beror på vilka regler flygbolaget satt upp för olika resenärer (och deras biljettyp, status, CIV-värde, biljettpris eller någon annan parameter på kunden och biljetten).

Vilken version av sittplatskartan som expert flyer får se har jag ingen aning om, men personligen är jag mycket försiktigt med att dra slutsatser från vad som syns som upptaget/ledigt.

Om någon som var med på flyget har en seat map från 1 timme innan avgång och kan bekräfta att den stämde med verkligeheten, ja då har den ett värde. (Fast kanske mest för att benchmarka hur väl Seat expert klarar att läsa Finnairs sittplatskartor)
 

Alf

Medlem
Jag tror inte att det är någon här som ser Finnair som oseriösa. Det är ju intressant att se beläggningen som i dagsläget är ganska låg hos de flesta bolag. Ännu bättre är det om beläggningen stämmer med verkligheten.
Jag tycker Finnairs satsning på Arlanda är mycket bra. Om inte vårt eget bolag SAS kan satsa på långlinjer från Arlanda så hoppas jag mycket på Finnairs satsningar. Det har alltid varit delade meningar om SAS tidigare satsning på att ARN-BKK skulle vara olönsam. Jag har åkt den fyra gånger och det har varit i det närmaste fullsatt varje gång. Ändå lägger man ner den därför den inte är lönsam. Jag önskar därför att Finnair lyckas hålla liv i linjen trots betydligt lägre passagerarantal. Finnair har bra priser, bra service och är ett mycket bra flygbolag.
Lycka till Finnair.

Om det blir något hål i tidtabellen en gång i veckan så ni hinner med att slinga ner en t o r ARN-LPA med A350 är jag den första att hänga på i Business
 

Sir Lemon

Medlem
Jag tror inte att det är någon här som ser Finnair som oseriösa. Det är ju intressant att se beläggningen som i dagsläget är ganska låg hos de flesta bolag. Ännu bättre är det om beläggningen stämmer med verkligheten.
Jag tycker Finnairs satsning på Arlanda är mycket bra. Om inte vårt eget bolag SAS kan satsa på långlinjer från Arlanda så hoppas jag mycket på Finnairs satsningar. Det har alltid varit delade meningar om SAS tidigare satsning på att ARN-BKK skulle vara olönsam. Jag har åkt den fyra gånger och det har varit i det närmaste fullsatt varje gång. Ändå lägger man ner den därför den inte är lönsam. Jag önskar därför att Finnair lyckas hålla liv i linjen trots betydligt lägre passagerarantal. Finnair har bra priser, bra service och är ett mycket bra flygbolag.
Lycka till Finnair.

Om det blir något hål i tidtabellen en gång i veckan så ni hinner med att slinga ner en t o r ARN-LPA med A350 är jag den första att hänga på i Business
+ 1 på den. Framförallt det sista.
 

NotRyan

Medlem
Det har alltid varit delade meningar om SAS tidigare satsning på att ARN-BKK skulle vara olönsam. Jag har åkt den fyra gånger och det har varit i det närmaste fullsatt varje gång. Ändå lägger man ner den därför den inte är lönsam.

Om jag minns rätt så var det Peking (Beijing, inte Norrköping ;) ) som gick dåligt, och då drog med sig Bangkok i fallet då de två linjerna låg mot varandra och trafikerades med samma plan.
 

JonW

Medlem
Behövde ta mig t BKK med AY i torsdags och ville uppgradera mig.
På Expertflyer såg det in i det sista halvtomt ut både från ARN o HEL i båda kabinerna.
Men inte en chans att få upgrade bekräftad i vettig tid.
24 t innan fick jag dock en plats via HEL, knökfullt från ARN.
HEL-kärran visade sig gå knökfull i båda kabinerna.
Så lita inte ett dugg på dom där seatmapsen.
 

micsjo

Medlem
Data point: checkade precis in på ARN-JFK avgång lördag (dvs incheckad ett dygn i förväg). Bokade platser i eco - mindre än hälften. Får se hur det blir på flighten. Alla betalplatserna (nödutgång, plus-utrymme och några till med någon form av extra värde hur det nu räknas ut) lediga.
 
Toppen