Senaste nytt

Finnair planerar att dubbla trafiken till Asien

jth

Medlem
Alla bolag vill utnyttja sina fördelar - Finnair har det geografiska läget till sin absoluta fördel när det gäller resor till norra Asien.

Så fort jag läser om Finnair och Asien så tänker jag alltid, "och SAS då?". Arlanda har ju i princip samma fördel som Helsingfors geografiskt (ja, åtminstone mindre än en timme längre resväg då), och det är ju ganska intressant att Finnair lyckats få en sådan stor bit av Asien-kakan.
Och vad har vi från Arlanda? En china airlines-flight till Peking ....
Okej, vi får Hong-kong flighten i höst men jag ser ändå en massa förlorade möjligheter här för SAS.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Till Kina (typ Peking och Shanghai) funkar det med att rotera samma plan på en 24h-period från Stockholm. Till Japan tror jag det inte funkar utan man måste slinga olika plan för att få tidtabellen att fungera. Finnair har fördelen att klara Japan och Kina med undantag för Hong Kong kan man fixa på 24h-perioder med samma plan.

Men, visst, hade SAS satsat lite målmedvetet på Asien så hade de också lyckats tror jag.
 

Dr. Miles

Expert
Till Kina (typ Peking och Shanghai) funkar det med att rotera samma plan på en 24h-period från Stockholm. Till Japan tror jag det inte funkar utan man måste slinga olika plan för att få tidtabellen att fungera. Finnair har fördelen att klara Japan och Kina med undantag för Hong Kong kan man fixa på 24h-perioder med samma plan.
Destinationer med relativt kort flygavstånd som Beijing, Chongqing, Delhi, New York och Xi'an kan de kombinera med linjer som har lite längre flygavstånd t ex Singapore så att de kan få ihop 24 timmars rotation.

  • Helsingfors-Beijing: 7:50 ut, 8:30 hem
  • Helsingfors-Chongqing: 7:30 ut, 9:15 hem
  • Helsingfors-Delhi: 6:45 ut, 7:20 hem
  • Helsingfors-New York JFK: 8:40 ut, 8:10 hem
  • Helsingfors-Xi'an: 7:50 ut, 8:40 hem
 
Så fort jag läser om Finnair och Asien så tänker jag alltid, "och SAS då?". Arlanda har ju i princip samma fördel som Helsingfors geografiskt (ja, åtminstone mindre än en timme längre resväg då), och det är ju ganska intressant att Finnair lyckats få en sådan stor bit av Asien-kakan.

Okej, vi får Hong-kong flighten i höst men jag ser ändå en massa förlorade möjligheter här för SAS.

SAS har huvuddelen av sitt upptagningsområde i Köpenhamn eftersom i princip hela södra Sverige har bättre kommunikationer dit än till Stockholm.
 
Last edited:
Fast denna logik bör inte gälla för Finnair då deras huvudsakliga kunder är transfer passagerare till/från Asien.

Nä precis, Finnair har sin hub i Helsingfors och SAS har sin i Köpenhamn. Kvar blir Arlanda som saknar direktflyg till en mängd destinationer då SAS är för litet för att ha två hubbar alt. Stockholm är för litet för att hantera trafiken på egen hand.
 

AABack2ARN

Medlem
Men OM SAS hade förlagt Asien-hubben till Stockholm och satsat betydligt mer på transferresenärer hade de troligen lyckats bättre än med motsvarande satsning i Köpenhamn på grund av den geografiska fördel som ARN har jämfört med Köpenhamn. Tror jag.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ständigt återkommande diskussion, jag vill också att ARN ska ta upp kampen om Asien (eller varför inte Nordamerika) men slutsatsen brukar också återkomma och vara densamma - Arlandas markförbindelser med Sverige söder om Stockholm suger hårt och måste förbättras, först därefter vore det någon mening med en sådan satsning.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag vet - men vem har pratat om svenskar? Linjerna skulle vara till för europeer som vill flyga den bästa vägen till Asien. Det är ju i praktiken så Finnair har gjort.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag vet - men vem har pratat om svenskar? Linjerna skulle vara till för europeer som vill flyga den bästa vägen till Asien. Det är ju i praktiken så Finnair har gjort.

Absolut, det är nog en minoritet finländare på Finnairs Asienlinjer. Men om Arlanda börjar konkurrera i nuläget så kommer man slåss om precis de kunder Finnair redan vänder sig till. Bättre att ha så bra utgångläge som möjligt när man börjar konkurrera menar jag, för man lär behöva alla passagerare man kan få. Om man då kallt kan räkna in sydsvenskar i passagerarunderlaget är det större chans att satsningen lyckas.
Jag tror Arlanda först i praktiken måste visa att man är ett dugligt/bättre alternativ till Kastrup innan man tar upp kampen med HEL.
 
Toppen