Senaste nytt

Finnair matchar din Eurobonus status fram till 2 November 2021

GOTBound

Medlem
Bokade Bankok i slutet av mars, från början direktflyg från ARN, dock har Finnair ändrat flyg ett par ggr, just nu är det hela andra tider och byte av flyg i Helsingfors, vilket jag inte är speciellt intresserad av, eller flygtiderna. Testat att mejla till e-postadressen för statusmatchningen för att få klarhet i vad som gäller vid ändring utan svar.

Dessutom stod det i villkoren att för att en flygning skulle gälla för statusmatchningen så skulle det röra sig om direktflyg från ARN, vilket ju inte längre är fallet.

Har bokat flex, som är avbokningsbar även efter avgång, så egentligen skulle jag helst vilja kunna förhålla mig passiv tills i november och avboka först då. I villkoren stod det att vid avbokning tas statusmatchningen tillbaka, så min tanke är om jag inte avbokar så lär statusmatchningen ligga kvar. Dock är jag osäker på om Finnair tolkar villkoren så?

Någon som varit i kontakt med Finnair angående statusmatchning och har något hum om vad som gäller? Känns nämligen lite dumt att själv ta direktkontakt och fråga vad som gäller om jag skulle vilja flytta fram avgången till någon gång efter 31 mars, eller rent av boka något annat direktflyg från ARN och få nej...
Låt det bara vara är mitt tipps så längre du faktiskt tänker genomföra resan, oklart hur Finnair kommer följa upp detta.

I mitt fall ställde Finnair in vår bokade avgång och ändrade datum såpass vilket gjorde att vi inte längre kunde åka då vi är låsta av skolloven.

Platinumkundtjänsten hjälpte mig att boka om till nya datum som då hamnade utanför perioden dvs efter 31/3, inte en enda kommentar kring matchning etc. då.

Jag kan tänka mig att så länge de ursprungliga bokningsnumret finns kvar som matchning gjordes på och det var Finnairs som faktiskt ställde in avgången så kommer de ha överseende, dock ingen som helst garanti att så verkligen är fallet är utan spekulationer från min sida.

Hade jag bokat om på eget bevåg utanför perioden eller avbokat resan helt så hade det varit ett annat scenario.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Den 25 oktober matchade jag mitt SAS EBD mot Finnair och dess Patinum, det tog inte långtid innan jag fick ett meddelande att jag nu var Finnair Platinum och med förmånerna som finns i det, jag har BC Guld så vissa förmåner hade jag innan.

Nytt för mig var att jag kunde uppgradera 4 ekonomibiljetter i Europa till Business vilket har gjorts och det har fungerat, Prag, Paris tur och retur , samt kommande resa till Barcelona.

Jag och en BC medlem bokade en resa i C till BKK i februari, läste här på forumet och hörde från bekanta som hade åkt med Finnair till Thailand att det var mycket luftiga kabiner, kollade även på Expert flyger både på resor till BKK och USA att det var många lediga platser vid avgångarna så det var inte så oväntat att avgången skulle ställas in.

I början av januari kom det ett SMS att vår flygning var inställd till BKK, var väl inte så förtjust att resa till Thailand det var ju inte så lätt att bara resan in, man behövde ha ett sk. Thaipass, hälsointyg och försäkring, Finnair var mycket tillmötesgående när vi ville flytta bokningen till nu i november.

Fick ett nytt SMS i slutet av augusti att nu var även vår ny avgång inställd, och ombokad enligt följande.....
BC medlemmen och jag har olika bokningskoder han fick ny bokning HEL-BKK samt hem resa BKK-HEL inga anslutningsflygningar
Jag fick ARN-HEL men ingen fortsatt resa och returen var HEL-ARN ingen resa till eller från BKK , ringde till Finnair och fick till svar när jag berättade att en kamrat fått utresa den och den dagen till HEL-BKK agenten sa att det var fullt på den maskinen du får välja att åka dagen efter eller dagen före, tog dagen före.

lag in en bevakning på ExpertFlyger plötsligt kom ett mail att det fanns en plats i J bokningsklass, till BKK var i Helsingfors gick till Transitcenter och frågade om de kunde boka om mig, de två mycket trevliga agenten slog och knappade på sina tangentbord ringde ett samtal och tillslut sa de att de hade inte behörighet att ändra, de har bara tillgång till dagen och morgondagen flygningar att ändra och beklagade jag fick ett telefonnummer att ringa, ringde inte det numret utan hade sparat ett nummer som någon är på BC informerade om förra hösten, fick svar efter 5 sekunder av en kvinnlig agent som när jag hade berätta om varför jag ringde så hörde jag en lång suck, hon bad mig vänta i luren efter 20 minuter återkommer hon och säger att det går inte att ändra min biljett hon ger någon anledning som jag inte förstod, innan hon kopplar ner samtalet!

Morgonen därpå ringer jag ingen till Finnair och berättar mitt ärende och hur jag vill åka hör hur han knappar och efter 45 sekunder säger han nu är du ombokad som du önskar!

Hade även en resa till JFK från Stockholm med Finnair som blev inställd ombokads via HEL, avbokade den och fick pengarna tillbaka.

Jag undrar vad det har kostat Finnair med Stockholms äventyret, man marknadsförde satsningen i DN och på stortavlor.
Man flög med maskiner som de hade dåligt beläggning på, kom nu inte och säg att de var mycket cargo på linjerna.

Det sitter nog folk på marknads och försäljningsavdelningarna och undrar hur fan kunde vi ha så fel.

Nu är det bara några dagar kvar innan Finnairs äventyr med långlinjerna på ARN är över.


Jag vet att Finnair kommer att flyga till Doha från ARN i samarbete med Qatar Airways
 

lillemannen

Medlem
Det har varit många ändringar detta året på mina flygningar. Men jag är glad att jag fick chansen att flyga med Finnair samt tillgången till bonusbiljetter som jag har använt till Asien. Det har varit lätt att boka för mig om man är flexibel. Utan matching hade jag förmodlingen legat kvar hos i BA. Blev kvalificerad ett år till som platinum i Finnair.
 
De vouchers man fick som Platinum, visst kan man applicera dem på andras bokningar? Jag har några som kommer att brinna annars.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
 

FF#1

Medlem
Den 25 oktober matchade jag mitt SAS EBD mot Finnair och dess Patinum, det tog inte långtid innan jag fick ett meddelande att jag nu var Finnair Platinum och med förmånerna som finns i det, jag har BC Guld så vissa förmåner hade jag innan.

Nytt för mig var att jag kunde uppgradera 4 ekonomibiljetter i Europa till Business vilket har gjorts och det har fungerat, Prag, Paris tur och retur , samt kommande resa till Barcelona.

Jag och en BC medlem bokade en resa i C till BKK i februari, läste här på forumet och hörde från bekanta som hade åkt med Finnair till Thailand att det var mycket luftiga kabiner, kollade även på Expert flyger både på resor till BKK och USA att det var många lediga platser vid avgångarna så det var inte så oväntat att avgången skulle ställas in.

I början av januari kom det ett SMS att vår flygning var inställd till BKK, var väl inte så förtjust att resa till Thailand det var ju inte så lätt att bara resan in, man behövde ha ett sk. Thaipass, hälsointyg och försäkring, Finnair var mycket tillmötesgående när vi ville flytta bokningen till nu i november.

Fick ett nytt SMS i slutet av augusti att nu var även vår ny avgång inställd, och ombokad enligt följande.....
BC medlemmen och jag har olika bokningskoder han fick ny bokning HEL-BKK samt hem resa BKK-HEL inga anslutningsflygningar
Jag fick ARN-HEL men ingen fortsatt resa och returen var HEL-ARN ingen resa till eller från BKK , ringde till Finnair och fick till svar när jag berättade att en kamrat fått utresa den och den dagen till HEL-BKK agenten sa att det var fullt på den maskinen du får välja att åka dagen efter eller dagen före, tog dagen före.

lag in en bevakning på ExpertFlyger plötsligt kom ett mail att det fanns en plats i J bokningsklass, till BKK var i Helsingfors gick till Transitcenter och frågade om de kunde boka om mig, de två mycket trevliga agenten slog och knappade på sina tangentbord ringde ett samtal och tillslut sa de att de hade inte behörighet att ändra, de har bara tillgång till dagen och morgondagen flygningar att ändra och beklagade jag fick ett telefonnummer att ringa, ringde inte det numret utan hade sparat ett nummer som någon är på BC informerade om förra hösten, fick svar efter 5 sekunder av en kvinnlig agent som när jag hade berätta om varför jag ringde så hörde jag en lång suck, hon bad mig vänta i luren efter 20 minuter återkommer hon och säger att det går inte att ändra min biljett hon ger någon anledning som jag inte förstod, innan hon kopplar ner samtalet!

Morgonen därpå ringer jag ingen till Finnair och berättar mitt ärende och hur jag vill åka hör hur han knappar och efter 45 sekunder säger han nu är du ombokad som du önskar!

Hade även en resa till JFK från Stockholm med Finnair som blev inställd ombokads via HEL, avbokade den och fick pengarna tillbaka.

Jag undrar vad det har kostat Finnair med Stockholms äventyret, man marknadsförde satsningen i DN och på stortavlor.
Man flög med maskiner som de hade dåligt beläggning på, kom nu inte och säg att de var mycket cargo på linjerna.

Det sitter nog folk på marknads och försäljningsavdelningarna och undrar hur fan kunde vi ha så fel.

Nu är det bara några dagar kvar innan Finnairs äventyr med långlinjerna på ARN är över.


Jag vet att Finnair kommer att flyga till Doha från ARN i samarbete med Qatar Airways

Hur gjorde du för att matcha, eller menade du 25/10 i fjol?

Håller med dig i dina resonemang om kostnaden... får se om Finnair överlever i nuvarande form då pandemin och krig har dragit undan mattan för en stor del av deras affärsmodell senaste åren.
 

lillemannen

Medlem
De vouchers man fick som Platinum, visst kan man applicera dem på andras bokningar? Jag har några som kommer att brinna annars.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Ja jag har gjort detta innan via kundtjänst.
Hur gjorde du för att matcha, eller menade du 25/10 i fjol?

Håller med dig i dina resonemang om kostnaden... får se om Finnair överlever i nuvarande form då pandemin och krig har dragit undan mattan för en stor del av deras affärsmodell senaste åren.
Man börjar flyga för Qatar, här i norden. Så en viss omläggning sker det redan.
 

GOTBound

Medlem
Jag har en Europa-upgrade kvar som går ut den 4/11, då jag själv inte kommer hinna använda denna så skänker jag bort den.
Som jag förstått kan vouchern appliceras på en resa efter 4/11 så länge själva vouchern appliceras före 4/11, för att jag skall kunna applicera vouchern behöver jag Ert bokningsnummer och efternamn.

Antingen blir uppgraderingen godkänd direkt eller ställs på väntelista, kravet på den som jag skänker vouchern till är att personen varit aktiv medlem här i forumet under minst 2 år.
Skicka PM om intresse finns.
 
Jag skänker också mina! Om någon har en resa bokad i ekonomiklass på Finnair-metall inom Europa och vill uppleva lyxen att sitta framför skynket och bli serverad ät- och drickbart vid stolen, samt är någorlunda aktiv på forumet, bör vederbörande höra av sig till mig snarast!

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
 
Den 25 oktober matchade jag mitt SAS EBD mot Finnair och dess Patinum, det tog inte långtid innan jag fick ett meddelande att jag nu var Finnair Platinum och med förmånerna som finns i det, jag har BC Guld så vissa förmåner hade jag innan.

Nytt för mig var att jag kunde uppgradera 4 ekonomibiljetter i Europa till Business vilket har gjorts och det har fungerat, Prag, Paris tur och retur , samt kommande resa till Barcelona.

Jag och en BC medlem bokade en resa i C till BKK i februari, läste här på forumet och hörde från bekanta som hade åkt med Finnair till Thailand att det var mycket luftiga kabiner, kollade även på Expert flyger både på resor till BKK och USA att det var många lediga platser vid avgångarna så det var inte så oväntat att avgången skulle ställas in.

I början av januari kom det ett SMS att vår flygning var inställd till BKK, var väl inte så förtjust att resa till Thailand det var ju inte så lätt att bara resan in, man behövde ha ett sk. Thaipass, hälsointyg och försäkring, Finnair var mycket tillmötesgående när vi ville flytta bokningen till nu i november.

Fick ett nytt SMS i slutet av augusti att nu var även vår ny avgång inställd, och ombokad enligt följande.....
BC medlemmen och jag har olika bokningskoder han fick ny bokning HEL-BKK samt hem resa BKK-HEL inga anslutningsflygningar
Jag fick ARN-HEL men ingen fortsatt resa och returen var HEL-ARN ingen resa till eller från BKK , ringde till Finnair och fick till svar när jag berättade att en kamrat fått utresa den och den dagen till HEL-BKK agenten sa att det var fullt på den maskinen du får välja att åka dagen efter eller dagen före, tog dagen före.

lag in en bevakning på ExpertFlyger plötsligt kom ett mail att det fanns en plats i J bokningsklass, till BKK var i Helsingfors gick till Transitcenter och frågade om de kunde boka om mig, de två mycket trevliga agenten slog och knappade på sina tangentbord ringde ett samtal och tillslut sa de att de hade inte behörighet att ändra, de har bara tillgång till dagen och morgondagen flygningar att ändra och beklagade jag fick ett telefonnummer att ringa, ringde inte det numret utan hade sparat ett nummer som någon är på BC informerade om förra hösten, fick svar efter 5 sekunder av en kvinnlig agent som när jag hade berätta om varför jag ringde så hörde jag en lång suck, hon bad mig vänta i luren efter 20 minuter återkommer hon och säger att det går inte att ändra min biljett hon ger någon anledning som jag inte förstod, innan hon kopplar ner samtalet!

Morgonen därpå ringer jag ingen till Finnair och berättar mitt ärende och hur jag vill åka hör hur han knappar och efter 45 sekunder säger han nu är du ombokad som du önskar!

Hade även en resa till JFK från Stockholm med Finnair som blev inställd ombokads via HEL, avbokade den och fick pengarna tillbaka.

Jag undrar vad det har kostat Finnair med Stockholms äventyret, man marknadsförde satsningen i DN och på stortavlor.
Man flög med maskiner som de hade dåligt beläggning på, kom nu inte och säg att de var mycket cargo på linjerna.

Det sitter nog folk på marknads och försäljningsavdelningarna och undrar hur fan kunde vi ha så fel.

Nu är det bara några dagar kvar innan Finnairs äventyr med långlinjerna på ARN är över.


Jag vet att Finnair kommer att flyga till Doha från ARN i samarbete med Qatar Airways
Väl skrivet, jag hade detsamma man fick många ändringsmail så jag boka av allt jag hade med dom som hade med matchningen att göra. Dock har jag ändå åkt med dom ett par gånger.

En enkelresa DXB-HEL-ARN i Business för 4000SEK per skalle

Några Europeiska avgångar och sedan även en ombokad SAS longhaul till New York där jag tvinga dom boka om mig på Finnair. Så lite har dom nog tjänat på mig och ändå gjort intrycket att det är fan mycket bättre än SAS. Vet i alla fall vart jag ska börja lägga mina flyg från nästa år när Lifetime Gold är inplockat på SAS.

Jag har en Europa-upgrade kvar som går ut den 4/11, då jag själv inte kommer hinna använda denna så skänker jag bort den.
Som jag förstått kan vouchern appliceras på en resa efter 4/11 så länge själva vouchern appliceras före 4/11, för att jag skall kunna applicera vouchern behöver jag Ert bokningsnummer och efternamn.

Antingen blir uppgraderingen godkänd direkt eller ställs på väntelista, kravet på den som jag skänker vouchern till är att personen varit aktiv medlem här i forumet under minst 2 år.
Skicka PM om intresse finns.

Jag skänker också mina! Om någon har en resa bokad i ekonomiklass på Finnair-metall inom Europa och vill uppleva lyxen att sitta framför skynket och bli serverad ät- och drickbart vid stolen, samt är någorlunda aktiv på forumet, bör vederbörande höra av sig till mig snarast!

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

För er med vouchers, om ni går in och lägger lite lätt tid på att boka någon avgång mycket längre fram kan ni applicera vouchers på kommande resor. Jag gjorde så med mina longhaul vouchers. Nu med nya systemet där man samtidigt kan kolla i bokningsflödet av vanliga biljetter kan man direkt se om den flighten man kollar på är tillgänglig för att använda vouchers.

1666956561156.png




1666956531873.png
 
Toppen