Senaste nytt

Finnair matchar din Eurobonus status fram till 2 November 2021

taxvalp

Medlem
Jag och hustrun är nu båda matchade till Finnair Platinum och har en bokad resa till New York. Vi har bokat business ena vägen men på hemvägen var priset lite svettigt på vårt datum så vi bokade eco för denna drygt sju timmar långa nattflygning. Försökte att uppgradera online med vouchers men det stod att det inte fanns några platser (dock helt vidöppet enligt Expertflyer). Testade att chatta i appen, det tog en minut så var uppgraderingen klar.

Snyggt!
 

taxvalp

Medlem
Finnair kontrollerar tillgänglighet på uppgraderingar helt separat från andra klasser, så det går inte att från expertflyer se tillgänglighet. Men najs att de fixade "on-demand"!

Skälet att jag kollade där var att onlinesystemet sade blankt nej till uppgradering så jag blev nyfiken. Har läst dina och andras inlägg om hur det funkar och det tycks vara lite svårnavigerat - men instant upgrade via chatt kompenserar för det!
 

intuition

Medlem
Ja, deras uppgraderingar har genomgått väldigt stora förändringar. Förr i tiden hade vi alltid minst 2 platser tillgängliga på i stort sett varje långdistans flyg och man kunde kolla i förväg. Sedan har det gått till att inget släpps i föväg och inget går att kolla före biljettköp och uppgraderingarna har blivit ett lotteri. Så från en värdefull förmån till en värdelös förmån på några år...

Att de fixar uppgraderingar on-demand tänker jag antingen är något med just de här flygen (det är ju första säsong och deras revenue management har alltså inte statistik som stödjer att blocka alla uppgraderingar plus att bokningsläget är säkert tunt)
eller tekniska problem (de har egentligen publicerat platser men deras egen webbsida ser inte det och därmed kan man inte uppgradera själv via "min sida")
eller en viss återgång till det tidigare läget med mer generös tillgång på uppgraderingsplatser rent generellt.

Vem vet, men alla befintliga platinum har fått förlängd status i typ 2 år och sitter med sina uppgraderingsvouchers kvar, så det är inte ont om medlemmar som har fria uppgraderingar att nyttja.
 

FFlash

Medlem
Ja, deras uppgraderingar har genomgått väldigt stora förändringar. Förr i tiden hade vi alltid minst 2 platser tillgängliga på i stort sett varje långdistans flyg och man kunde kolla i förväg. Sedan har det gått till att inget släpps i föväg och inget går att kolla före biljettköp och uppgraderingarna har blivit ett lotteri. Så från en värdefull förmån till en värdelös förmån på några år...

Att de fixar uppgraderingar on-demand tänker jag antingen är något med just de här flygen (det är ju första säsong och deras revenue management har alltså inte statistik som stödjer att blocka alla uppgraderingar plus att bokningsläget är säkert tunt)
eller tekniska problem (de har egentligen publicerat platser men deras egen webbsida ser inte det och därmed kan man inte uppgradera själv via "min sida")
eller en viss återgång till det tidigare läget med mer generös tillgång på uppgraderingsplatser rent generellt.

Vem vet, men alla befintliga platinum har fått förlängd status i typ 2 år och sitter med sina uppgraderingsvouchers kvar, så det är inte ont om medlemmar som har fria uppgraderingar att nyttja.

bra summering, jag tycker det är precis så här
 

intuition

Medlem
bra summering, jag tycker det är precis så här
Jag var tvungen att leta upp den här.
Den visar antalet lediga platser på AY73 (kvällsflyget till NRT) som funktion av antal dagar före avresa
AY73.png


Vad den säger är att i stort sett när man kollade så fanns det alltid uppgraderingsplatser. Those where the days...
 

ZZZebra

Medlem
Skälet att jag kollade där var att onlinesystemet sade blankt nej till uppgradering så jag blev nyfiken. Har läst dina och andras inlägg om hur det funkar och det tycks vara lite svårnavigerat - men instant upgrade via chatt kompenserar för det!

Läste att uppgradering kan göras tidigast 59 dagar innan avresa. Är din resa inom 59 dagar eller kan de uppgradera även längre fram via chatten?
 
Toppen