Senaste nytt

Finnair/JAL eller annan till Japan 2019

toer00

Medlem
Är det någon som historiskt sett vet om Finnair brukar ha C-klass kampanjer även till Japan...
Även om nuvarande 28 kr/pers ryms inom min budget, så är det alltid roligare när det är kampanjer... ;)
 

Dr. Miles

Expert
Är det någon som historiskt sett vet om Finnair brukar ha C-klass kampanjer även till Japan...
Även om nuvarande 28 kr/pers ryms inom min budget, så är det alltid roligare när det är kampanjer... ;)
Innan Finnair gick med i oneworld JV på trafiken mellan Europa-Japan, hade de ibland Business saver för ca 18.000 SEK inkl. skatter men nuförtiden har de bara standardpriser runt 28.000 SEK.
 

intuition

Medlem
Någon som rest med Finnar A330 på senaste tiden i (C - klass) ..?
Hur håller dessa måttet? Är ni lika missnöjda med den som med A350?
Ja, senast för 4 månader sedan.
Jag hör till de som föredrar A333 över A350 på Finnair. Men det är inte klockrent den ena eller den andra.
A333 har bättre benutrymme och framförallt ett rakt utrymme, dvs man kan vända sig i sömnen. Sedan är ljudnivån och luftkvaliteten märkbart bättre i en A350. Jag tycker inte att 1-2-1 sittningen i A350 ger någon fördel över A333, eftersom man klämt in 8 rader i främre kabinen. Jag tycker det är trångt, för trångt. Men andra tycker det är bra för man får en mer "privat" känsla i A350.
A333 börjar bli rejält slitna. Fast inredningen i A350 är av så låg kvalitet att även vissa helt nya maskiner kan ha detaljer som är trasiga.

Sedan är väl allt i förhållande till förväntningen. A350 hypades rejält och kunde absolut inte leva upp till det. Jag tycker kanske att du inte ska vara orolig för att välja A350 om du nu vill det (även om jag väljer A333 när det går). Ha bara ingen förväntan om att det ska vara en lyx-upplevelse så ska det nog bli bra!
 

toer00

Medlem
Med anledning av alla trevliga inlägg och synpunkter plus att jag naturligtvis inte tackar nej till lite EBB poäng (har ju faktiskt ett SAS MC Premium...) , så har jag även tittat på Star Alliance alternativ som frugan ev. kan godkänna... ;) och då kommit fram till följande som skulle innebära nattflygning med ANA fr. FRA med en 777:a till HND (tack för info @mha321), vidare med inrikes till Osaka (ITM) och därifrån kan jag be hotellet hämta oss. Hemresa (dagflygning) med ANA fr. NRT via BRU med en 787:a... visserligen ut ARN, hem BMA men det finns ju Taxi och vi bor i närheten av Bromma... Vitsen är att slippa vänta 4-5 timmar i MUC eller FRA på hemvägen vilket blir fallet om vi flyger hem fr. HND.


Men frågan som jag nu ställer iom att jag har ett glapp i min Experfflyer prenumeration...
Som det sysn i ITA MAtrix så blir huxflux business klass och P- klass på långflygen, men däremot Y -klass inrikes på HND-ITM.
Är van fr. USA att det blir F inrikes....är det annorlunda i Japan eller är det ITA matrix som översätter fel...?

Någon som sitter inne med svar...?


Screen Shot 2018-04-04 at 07.12.22.png
 

Canadien

Medlem
"Business" på Sukhoien till Bromma är ju lite överdrift, jag skulle kalla den premium ekonomi.

ANA kanske mappar billigaste business (P) longhaul till ekonomi inrikes. Får du business inrikes om du väljer en dyrare klass på longhaul? Typ Z eller C/D/J
 

Dr. Miles

Expert
ANA har bara Economy class och First class på inrikesflyg i Japan, så tror jag att Business class resenärer får åka i Economy class på ANA inrikesflyg.
 

Nemo

Medlem
Hmm är inte priskarteller olagliga...
OT: Beror på hur nära samarbetet är.
”Airline JVs, which are granted exemptions from antitrust law, allow Delta to sidestep national ownership rules that block cross-border mergers. Foreigners cannot own over 25% of airlines in America or over 49% in the EU, for example. In JVs carriers combine operations and share revenues and profits but preserve national ownership. They produce 90% of the cost savings of a full merger, says Alan Lewis of LEK Consulting. Shallower forms of co-operation—such as the oneworld alliance, Skyteam or Star Alliance—produce as little as 25% of the benefits because they fall under antitrust rules.”
Protectionism may impede Delta’s expansion plans - Come fly with me
 
Toppen