Senaste nytt

Finnair introducerar "Economy Comfort" på långflygningar - en enklare premium economy

agehall

Medlem
Jag håller till viss del med dig där, men om vi tar och pratar någon slags subjektiv bedömning av det hela, så är avståndet mellan raderna viktigare än bredden på sätet för min del. Ska bredden spela någon roll så behöver det vara rejält mycket utrymme där medan bara några centimeter kan spela roll på andra ledden.
 
  • Gilla
Reactions: pep

henrik l

Medlem
Jag håller till viss del med dig där, men om vi tar och pratar någon slags subjektiv bedömning av det hela, så är avståndet mellan raderna viktigare än bredden på sätet för min del. Ska bredden spela någon roll så behöver det vara rejält mycket utrymme där medan bara några centimeter kan spela roll på andra ledden.

Håller med om att några cm extra i economy gör skillnad även för mig som bara är 175 cm. Men det som verkligen gör skillnad är steget upp till premium economy med bredare stol och större avstånd till stolen framför. Uppskattar fortfarande PE väldigt mycket trots 15 ben i F de senaste åren:)
 
F

FCT

Guest
Håller med om att några cm extra i economy gör skillnad även för mig som bara är 175 cm. Men det som verkligen gör skillnad är steget upp till premium economy med bredare stol och större avstånd till stolen framför. Uppskattar fortfarande PE väldigt mycket trots 15 ben i F de senaste åren:)
+1
Skillnaden mellan premium ekonomi och vanlig ekonomi är som natt och dag när man har en långflygning. Givetvis är det inte jämförbart med business (bortsett från TG på ARN/CPH) men även om man inte kan kan ligga raklång i vanliga premiumekonomisäten så är de extra centimetrarna i bredd och längd ovärderliga.
 

FFlash

Medlem
Håll bara ögat för OH-LTS/LTT/LTU rad 21 A/L så har du massvis med legroom typ kinesisk flat-bed. Det går dock inte att lägga sig där, FA brukar komma och säga "it is not allowed to lie on the floor"
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om det är gratis att boka platser i Economy Comfort när man har status i oneworld?

Jag bokade en resa till Tokyo nyligen (billigaste Economy class) och kunde boka platser i Economy Comfort för hela familjen utan extra kostnad.
 

AABack2ARN

Medlem
Japp statusmedlemmar kan (tills vidare?) välja platser i Economy Comfort för alla personer i samma bokning. Vet inte om det inkluderade ruby, men absolut sapphire och emerald.
 
Hej, jag har en liten fråga och önskan till er som åker så mycket.
Jag ska överraska sambon med resa till japan, men har lite svårt att bestämma säten.
Har i dagsläget inte economi för businessclass utan vi flyger med just Economy Comfort.
Jag vet dock inte om jag ska boka 21 A/C eller 22 A/C, om man använder tvn på 21 A/C så misstänker jag att den fälls upp från stolskanten och då behöver man titta ner hela tiden annat om man sitter på 22 A/C då tvn är i stolsryggen på den framför.
Så om någon som ev reser med Finnair och i plan Airbus A330-300 (333) V2 har möjligheten att ta lite bilder på just dessa säten och gärna 21 A/C med tvn uppfäll så kan jag ev ändra innan vi flyger.
Jag ar lagt bud på businessclass säten och hoppas att det går igenom, vore kul att få även ge det till sambon.
 

FFlash

Medlem
Jag skulle välja rad 22 om det är viktigt för dig med den där tvn i stolskanten. 22 har tillräckligt med benutrymme iaf och det kan ju finnas risk att du hamnar på plantyp som har sämre benutrymme på rad 21 pga olika versioner.

Observera att Finnair börjar ta betalt för Comfort säten fr.o.m 1 Juli. Tills dess får man behålla comfort säten gratis som elite ifall man bokat innan 1 Juli. Därefter är det bara Platinum som får det gratis. Så idag är sista dagen att reservera dom platserna
 
Jag har redan bokat 21 A/C och betalat extra för det, har ingen status (ännu).
Om det är viktigt med tvn i ryggen vet jag inte, jag har inte åkt så mycket så jag kan säga hur det är att ha den så man måste ta fram den.
Jag är 193 cm lång så alla cm jag kan få i benutrymme är guld värda.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har redan bokat 21 A/C och betalat extra för det, har ingen status (ännu).
Om det är viktigt med tvn i ryggen vet jag inte, jag har inte åkt så mycket så jag kan säga hur det är att ha den så man måste ta fram den.
Jag är 193 cm lång så alla cm jag kan få i benutrymme är guld värda.
Så här såg 21J/21L (andra sidan gången) ut på Airbus A330 som jag åkte i början av den här månaden. 21A/21C ser nästan likadant ut fast spegelvänt.

Finnair Economy class A330, NRT-HEL.jpg


21D/21E/21G/21H hade lite längre benutrymme än 21A/21C/21J/21L på det planet.

Seat map av Finnair A330:
https://www.finnair.com/go/2016.6-133/Images/fleet/new/A330-300-OH-LTM-LTN-LTO-LTP-LTR_seatmap.jpg
https://www.finnair.com/go/2016.6-133/Images/fleet/new/A330-300-OH-LTS-LTT-LTU_seatmap.jpg
 
Toppen