Senaste nytt

Finnair: hur ser leveranserna av A350 ut?

claire22

Medlem
Någon här som vet leverans schema på A350 gällande Finnair? 19st beställda minus den som levererats. Kommer det flera redan i år?
 
Luskat lite i bokingssystemet, eftersom att Finnair på The new Finnair Airbus A350 XWB flights available now | Finnair ännu inte har skrivit ut exakt när fler linjer än PVG kommer att börja flygas med A350. PVG startar den 22 nov och antagligen har Finnair fått plan nr 2 då.

Bangkok ser ut att starta fre 4 dec med A350 (AY89/AY90, bara den tidiga avgången inte den andra senare avgången). Den linjen kan snurra på bara ett plan.
Hongkong ser ut att börja flygas med A350 i månadsskiftet jan/feb 2016 (AY69/AY70), men eftersom att den linjen inte kan snurra på enbart ett plan måste det finnas även en kärra nr 4 då, om jag räknar rätt.
När A350 sätts in på Singapore hittar jag inte alls ännu.

Detta stämmer ju ungefär med produktionstakten om ett plan ca varje 1,5 månad.

Själv är jag sugen på Bangkok i påsk, det ser ut att finnas platser med Finnair på British Executive rewards booking för 50000 avios t&r i econmy.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Kolla dock vad det kostar om du bokar cash - jag tycker personligen inte det är en bra deal att betala 50k avios och över 2600kr i skatter och avgifter...
 

JonW

Medlem
Luskat lite i bokingssystemet, eftersom att Finnair på The new Finnair Airbus A350 XWB flights available now | Finnair ännu inte har skrivit ut exakt när fler linjer än PVG kommer att börja flygas med A350. PVG startar den 22 nov och antagligen har Finnair fått plan nr 2 då.

Bangkok ser ut att starta fre 4 dec med A350 (AY89/AY90, bara den tidiga avgången inte den andra senare avgången). Den linjen kan snurra på bara ett plan.
Hongkong ser ut att börja flygas med A350 i månadsskiftet jan/feb 2016 (AY69/AY70), men eftersom att den linjen inte kan snurra på enbart ett plan måste det finnas även en kärra nr 4 då, om jag räknar rätt.
När A350 sätts in på Singapore hittar jag inte alls ännu.

Detta stämmer ju ungefär med produktionstakten om ett plan ca varje 1,5 månad.

Själv är jag sugen på Bangkok i påsk, det ser ut att finnas platser med Finnair på British Executive rewards booking för 50000 avios t&r i econmy.
Enligt ursprungliga planen skulle ett plan levereras i oktober (vilket skett), ett i november, ett i början av december och ett i slutet av december.
PVG skulle ha startat i oktober, men är nu framflyttat till 22 November. PEK skulle ha följt 21 november, och BKK 4 december.
För de senare har man nu inte lämnat nya startdatum, men i bokningssystemet är 350 inlagt från 4 december för båda rutterna.
Både nr 2 och 3 är nu flygfärdiga i Toulose, och nr 2 har gjort en testflight. Frågan är om AY kommer att prioritera BKK före PEK om det behövs, iom att man sannolikt behöver den större kapaciteten till BKK till julsäsongen.

Singapore är planerat till juni 16, tillkännagavs häromdagen.
 
Enligt ursprungliga planen skulle ett plan levereras i oktober (vilket skett), ett i november, ett i början av december och ett i slutet av december.
PVG skulle ha startat i oktober, men är nu framflyttat till 22 November. PEK skulle ha följt 21 november, och BKK 4 december.
För de senare har man nu inte lämnat nya startdatum, men i bokningssystemet är 350 inlagt från 4 december för båda rutterna.
Både nr 2 och 3 är nu flygfärdiga i Toulose, och nr 2 har gjort en testflight. Frågan är om AY kommer att prioritera BKK före PEK om det behövs, iom att man sannolikt behöver den större kapaciteten till BKK till julsäsongen.

Singapore är planerat till juni 16, tillkännagavs häromdagen.
Intressant! Peking hade jag missat helt men korrekt, ser ut att säljas som A350-flight från 4 dec också. Bangkok kommer antagligen att prioriteras eftersom att A350 tar fler pax än en A330.

Ser fram emot om något år då vi har en uppsjö destinationer att välja på med A350. Kommer vara ganska uttjatat när SAS väl får sina 2018...
 

Rebel

Medlem
Hur stor är a350??
mindre än en 380 är ju logiskt
men är den storre an en 340??

har ngt har flygt den??
och ar den tystare an en 340??
 

JonW

Medlem
I vidd ligger den mittemellan 330/340 och 777 (alltså längre än 340). 350-900 är något längre än 330/340-300.
Den ska vara klart tystare än 330/340, 747, 777 m fl.
Har inte provat, men har biljett till BKK 10 dec om nu leveranserna sker i tid.
 
Toppen