Jag har börjat använda FlightRadar24 som ett motmedel enligt följande kriterier:
1. Är planet vid gaten? (Detta är första saken att undersöka, d.v.s om vändande flight är på plats eller ej.)
2. Om planet har anlänt, när skedde det? (Man kan räkna 10-15 minuter för att lossa paxen, sedan skall catering ordnas och kabinen snyggas till). Om maskinen dockade klockan 12:20 kan man räkna med att paxen är av 12:35 eller så, boarding lär knappast påbörjas tidigare än t.ex 12:50 eller något.
Den primära parametern är tiden och har man en biljett i handen som t.ex säger "departure 12:50, boarding at 12:20" kan man ha det som referens förutom FR24 och liknande tjänster. D.v.s om planet är i tid kan man räkna med att gaten öppnar 12:20 ungefär så man behöver inte panikrusa om någon skulle ha ofoget att börja ropa "Final Call!" 12:15.
Det skulle vara extrem nöd om ett bolag försöker skära i turn-around (alltså kasta av paxen, därefter i princip boarda nya pax omedelbart därefter då det i princip skulle innebära ostädad kabin och cateringproblem, framförallt i främre pentryt då personalen knappast vill rulla in serveringsvagnar från cateringtrucken samtidigt som folk för fullt kliver ombord).
Utrop som rör en maskin som inte finns vid gaten (alltså Final Call när planet just passerar 2000 fots höjd på finalen) och liknande kan man motverka med FR24.
Slutligen kan det konstateras att missbruk av Final Call kan ha en motverkande effekt, d.v.s att allvaret i detta utrop utarmas och paxen "kommer när de kommer" till gaten med förseningar som följd, d.v.s att man i praktiken väntar tills det blir personliga utrop om att Mr X skall vänligen infinna sig vid gate Y omgående.
FR24 har hjälpt mig ett antal gånger, sålänge man vet var planet befinner sig behöver man inte stressa. Man kan inte missa flighten ens med Final Call om kärran inte ens är vid gaten...
Det är modigt. Ostädade kabiner för att snabba på vändning, framförallt på outstations där det inte alltid fylls på med catering heller är inte ovanligt. För att inte prata om när det är bussgate och boarding till bussen kan påbörjas långt innan paxen ens kommit av. Och det finns ju inte alltid något säkert sätt att veta ifall man kommer få ta gångbron till planet eller trapporna ner till väntande buss.