Senaste nytt

Fenomenet lågprishotell - vad tycker vi?

Bryant

Medlem
Lågprishotell är helt ok om jag bara behöver några timmar att sova (flygplatser).

Har fått min beskärda del av "sämre" hotell och försöker undvika dem när jag reser med familjen. Är jag ensam så duger ett eget rum med dusch och toalett.

Har i många år tänkta att "eftersom jag inte ska vara så mycket på rummet så spelar standarden ingen roll". För mig stämmer inte det, att kunna slappa på ett fint rum några timmar per dag är verkligen semester för mig.

Är det ett sunkigt hotell drar jag mig från att vara på rummet och det kan bli lite stressande.
 

ACervin

Medlem
Jag har inget emot lågprishotell, men jag vill absolut ha fönster och det skall vara rent och tillgång till internet. En av anledningar till att jag gillar Accor programmet är att det finns hotell i alla prisklasser. Reser man ensam eller med familjen på genomresa går det bra med ett Ibis för att väl framme på destinationen växla upp till något bekvämare.
 

Agö

Medlem
Min polare och hans chef, till vardags på större bank i London, hamnade på Cabinn Metro i Örestad utanför Köpenhamn. Cabinn är en riktig lågpriskedja, ruskigt billigt i dyra Köpenhamn. Han sa att han aldrig bott så dåligt och då har vi ändå flängt runt på diverse hostels i yngre år. Våningssäng t ex. Men det är klart, är man van vid Kämp i Helsingfors och Grand i Stockholm så kan jag förstå chocken.
 

Agö

Medlem
Min polare och hans chef, till vardags på större bank i London, hamnade på Cabinn Metro i Örestad utanför Köpenhamn. Cabinn är en riktig lågpriskedja, ruskigt billigt i dyra Köpenhamn. Han sa att han aldrig bott så dåligt och då har vi ändå flängt runt på diverse hostels i yngre år. Våningssäng t ex. Men det är klart, är man van vid Kämp i Helsingfors och Grand i Stockholm så kan jag förstå chocken.
 

NyfikenGrau

Medlem
hamnade på Cabinn Metro i Örestad utanför Köpenhamn. Cabinn är en riktig lågpriskedja, ruskigt billigt i dyra Köpenhamn. Han sa att han aldrig bott så dåligt och då har vi ändå flängt runt på diverse hostels i yngre år. Våningssäng t ex.

Det värsta när jag kollar Cabinn är sängbredden...kanske är synvilla på fotot men det ser ut att vara ...tja..70 cm!?

https://www.cabinn.com/sites/default/files/Standard_room_6.jpg

Tycker Danmark generellt har hiskeligt "oprisvärda" hotell. Däremot finns det budgetkedjor som kan rädda en om man är i svindyra städer som London (Travelodge) eller Paris (Ibis) med begränsad budget. Säger inte att de är fina, bara att man ofta hade bott betydligt värre för samma pengar på enskilt drivna hotell (i synnerhet i nämnda städer..) och uppenbarligen bättre än på Cabinn...
 

adhoc76

Medlem
Jag har testat Tunes.... Det är inte alls så tokigt. Framförallt inte om man behöver en säng för natten mellan flygningar. Helt okej - rent och fräscht och har det nödvändigaste för en natts sömn...
 
Glömde en sak, om det är ett varmt resmål är luftkonditionering ett måste.

Jag har inget emot lågprishotell, men jag vill absolut ha fönster...
Så olika vi är, jag tycker det är bättre utan fönster. Jag älskar nämligen att ta sovmorgon på semestern och det är mycket lättare att sova länge om det är helt mörkt i rummet. Bodde på Sofitel nyligen och trots att jag drog för alla gardinerna som fanns så smög det sig in ljus i rummet på morgonen.

...tillgång till internet...
Förr hade jag alltid det kravet också, men numera är det vanligare att jag köper ett SIM-kort på plats istället. Det är himla smidigt att ha tillgång till internet (och lokal samtalstaxa!) när man är ute och turistar och behöver kolla öppettider, vilken tunnelbanelinje man ska ta, etc.
 
......Förr hade jag alltid det kravet också, men numera är det vanligare att jag köper ett SIM-kort på plats istället. Det är himla smidigt att ha tillgång till internet (och lokal samtalstaxa!) när man är ute och turistar och behöver kolla öppettider, vilken tunnelbanelinje man ska ta, etc.

Det är många inklusive jag som har lokala simkort, men skulle jag köra enbart lokalt skulle jag inte ha råd. Jag ligger såpass mycket uppkopplad via VPN till vårt kontor att Internet på hotellet är ett måste. Min förbrukning per dag ligger mellan 300-500mb som lägst oavsett var jag är i världen och det löser jag inte med lokalt sim.

Sen så kan jag inte använda lokala telefonnummer för då skulle ingen kunna nå mig för ingen känner till mitt lokala nummer. Jag måste kunna använda mitt normala telefonnummer för annars svarar inte många av de jag ringer (konservativ bransch).
 

Dr. Miles

Expert
Sen så kan jag inte använda lokala telefonnummer för då skulle ingen kunna nå mig för ingen känner till mitt lokala nummer. Jag måste kunna använda mitt normala telefonnummer för annars svarar inte många av de jag ringer (konservativ bransch).
Om firmatelefon inte är ett krav, kan du också skaffa en mobil som har Dual SIM.
Däremot om man vill surfa 500 MB eller mer per dag då är surf via mobilen (SIM kort) inte realistisk alternativ.
Många teleoperatörer i världen har maxtak på 5GB per paket (månad). Sverige är ovanligt generös i det sammanhanget. (Hallon erbjuder 20 GB surf inom Sverige under 30 dagar för 149 SEK)
 
Turister och människor som reser i tjänst har man nog generellt lite olika behov. Som jag skrev i ett tidigare inlägg reser jag enbart privat och då brukar lokalt SIM-kort vara fullt tillräckligt.
 
Toppen