Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

Amelia T

Medlem
Vet ni vad som gäller på BA? Vi får olika bud.

Ett namn på en bokning är felstavat, det saknas en bokstav och stämmer därför inte med namnet i passet. Jag ringde och det skulle hon fixa direkt sa hon (men sen fick jag inte ändra eftersom mitt namn inte var med på bokningen).

Då maken ringde lite senare får han beskedet att de inte behöver ändra namnet för upp till 3 bokstäver får vara fel.

På deras hemsida finns ingen information om att det får vara tre bokstäver fel (vad vi kan hitta) utan enbart att man ska ringa dem om det är felstavat eftersom man inte kan ändra detta själv.

Någon som vet vad som gäller hos BA?
 

sweflyer

Medlem
Jag rekommenderar att ni får en biljett i helt korrekt namn oavsett bolag för att undvika problem i samband med gränskontroll.
 

palmen

Moderator
Mig veterligen kan upp till 3 bokstäver vara fel, sen finns det säkert olika flygbolag och länder som tillämpar detta olika.
Finns förhoppningsvis någon på forumet som har lite bättre koll än mig på detta.
 

Swissbob

Medlem
Upp till 3 bokstavsfel går bra sålänge du inte ska till Australien eller USA. Vill du vara helt säker så tar British Airways 70 pund att byta namn på biljetter (Ej Australien och USA som destination dock) på flygplatsen.
 

agehall

Medlem
Vart ska du? Personligen skulle jag inte förlora någon sömn om det saknas en bokstav, men visst, vissa destinationer är kinkigare...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag glömde en bokstav i mitt förnamn vid en bokning med dem på sträckan Stockholm-London-Stockholm. Fungerade utmärkt att checka in på webben på resan till London. Vid incheckningen på hemresan i automat på London Heathrow Terminal 5 blev det dock stopp. Men inga problem att checka in vid disk.
 

Hans1

Ny medlem
Nä, tyvärr! Kunskapen kommer från 9 år som incheckningsagent :p
Hej

Efternamn står som förnamn och tvärtom

Har någon erfarenhet om man kan flyga ändå ? Det är bonusresa med star alliance och Etiopian air, bokat via sas ,sas borde ändra eftersom dom gjorde fel.

Mvh Hasse
 

backfire

Medlem
Jag bokade en eurobonusresa igår för hela familjen (4 personer) via telefon.
Ser nu att vårt efternamn är felstavat på biljetten.
Vi har ett "Ä" i efternamnet. Det står nu "EA". Borde det inte vara "AE" eller "A"?

Är det bara att ringa på måndag för att ändra kostnadsfritt (inte mitt fel), eller hur gör jag?
 
Jag bokade en eurobonusresa igår för hela familjen (4 personer) via telefon.
Ser nu att vårt efternamn är felstavat på biljetten.
Vi har ett "Ä" i efternamnet. Det står nu "EA". Borde det inte vara "AE" eller "A"?

Är det bara att ringa på måndag för att ändra kostnadsfritt (inte mitt fel), eller hur gör jag?
Svårt att se något annat alternativ:)
 
Toppen